Az olasz turizmus nyáron erős számokat produkált, de a strandüzemeltetők visszaesésről számoltak be. A helyzet értékelése megosztja a szakmát.
Az olasz turizmus 2025 nyarán vegyes képet mutatott: míg a kormány szerint rekordok születtek, a strandüzemeltetők 10–20%-os visszaesést tapasztaltak. Szicíliában nőtt a látogatók száma, Velencében az új belépődíj több mint 700 ezer látogatót vonzott. Az olasz családok egy része azonban nem engedhette meg magának a nyaralást.
Az idegenforgalomért felelős miniszter, Daniela Santanchè szerint az olasz turizmus kiválóan teljesített 2025 nyarán. Ugyanakkor a tengerparti strandok üzemeltetői a szezon végén 10 százalékos visszaesésről számoltak be a tavalyihoz képest.
Santanchè hangsúlyozta, hogy a végleges adatok októberben lesznek elérhetők, de már most látszik: Szicíliában április–májusban 45%-kal nőtt a látogatók száma az előző évhez képest.
Az olasz strandüzemeltetők szakszervezete (Sib) szerint júliusban 20, augusztusban 10 százalékos csökkenés történt – pedig augusztus hagyományosan a csúcsidőszak.
Marzia Marzoli (Sib) szerint ez komoly problémát jelez.
Mauro Maurelli (Federbalneari) úgy véli, nincs válság, csak a turisták szokásai változtak.
Domenico Pellegrino (Aidit) viszont azt mondta: az olasz családok egyre kevésbé engedhetik meg maguknak a tengerparti nyaralást.
A nyári felmérések szerint:
az olaszok 25%-a nem tudott nyaralni,
a vakációzók 58%-a belföldön maradt,
a legtöbben 3–5 napos utat választottak.
A strandárak is terhet jelentettek: hétköznap két napágy és egy napernyő ára 25–35 euró, hétvégén pedig akár 50 euró volt. Egyes helyeken duplázódott az ár a tavalyihoz képest.
Velence idén vezette be a napijegyes belépőt, amelyet április és augusztus között 54 napon kellett megváltani.
Több mint 723 ezren váltottak jegyet,
az ebből származó bevétel elérte az 5,4 milliárd eurót.
A városban csak júniusban haladta meg a látogatók száma a tavalyit, amit részben Jeff Bezos esküvője is felfuttatott.