Három hír Bécsből: tisztaság, útépítés, csikóhal

2014.03.23. 09:29

Mivel a téli hónapokban alábbhagy az emberek tisztasági morálja, az osztrák főváros újabb kampányban emlékezteti őket arra, hogy a város tisztaságáért ők tehetik a legtöbbet.



A szemeteskukák óriásplakátokról szólnak rá a bécsiekre. A vicces és provokatív beszólások célja, hogy figyelmeztessék a bécsieket, a város tisztasága rajtuk is múlik. A hideg hónapokban ugyanis rendszerint visszaesik az emberek tisztasági morálja.

A 2014-es tisztasági kampány középpontjában továbbra is a kutyaürülék és a cigarettacsikk áll, noha az elmúlt évek során jelentős javulást tapasztaltak mindkét területen. 2005 és 2012 között például 31 százalékkal csökkent az eldobált csikkek száma, vagyis míg 2005-ben 868 millió landolt a járdákon, buszmegállókban és egyéb helyeken, addig 2012-ben már csak 600 millió. Tavaly már mintegy 72 millió csikk végezte szabályosan a köztéri szemetesekben – 2009-ben ez a szám még csak 6,65 millióra rúgott.

Bécs, tisztaság

Azt is sikerült elérni, hogy a kutyatartók nagy részének ma már magától értetődő dolog legyen, hogy az utcán is feltakarít kedvence után – ebben városszerte 3 ezer ingyenes zacskóautomata és 24 ezer gyűjtőedény van a segítségükre. Bécs szemeteseiben ma már naponta több mint 47.200 teli zacskó landol, ami a lakosság közérzetén is meglátszik: míg 2008-ban a bécsieknek csupán 34 százaléka érezte úgy, hogy javult a kutyagumi helyzet, addig 2013-ban már 66 százalék.

Lényegesen javult a fegyelem az illegálisan az utcákra kihelyezett lomok esetében is: 2008 és 2013 között például csaknem 75 százalékkal kevesebb, összesen 463 hűtőszekrénytől próbált ily módon megszabadulni a tulajdonosa. Az összes lom esetében 31 százalékos a javulás, kóbor bevásárlókocsikból pedig 45 százalékkal találtak kevesebbet a bécsi közterület-felügyelők, a Waste Watcher-ek. A civilben és egyenruhában egyaránt járőröző szemétőrség 2008 óta összesen 35 ezer esetben intézkedett.

Bécs, tisztaság

De nemcsak a kilátásba helyezett büntetés, hanem az információk könnyű hozzáférhetősége is hozzájárul a bécsiek tisztasági moráljának javulásához: a város online térképén ugyanis egy kattintással bárki megtudhatja, hogy hol van a legközelebbi hulladékgyűjtő sziget, szeméttelep, veszélyes hulladék átvevőhely vagy zacskóautomata. 2012 novembere óta pedig még egy okostelefonos alkalmazás, a 48er-App is a bécsiek segítségére van.

Nagyszabású felújítások a Südosttangentén

Nagyszabású felújítási munkálatok kezdődtek Ausztria legforgalmasabb autópályáján, a bécsi Südosttangentén (A23). A munkák várhatóan 2018-ra fejeződnek be és 277 millió euróba kerülnek. Hétköznaponként minden sáv járható lesz.

Naponta mintegy 200 ezer gépjármű halad végig Bécs délkeleti összekötő autópályáján, a Südosttangentén (A23), amely 2018-ig négy nagy projekt keretében újul meg. A 277 millió eurós befektetést az osztrák autópálya-kezelő, az ASFINAG finanszírozza, célja a biztonság és a kapacitás növelése. Az 1970 óta működő autópályán ugyanis – a folyamatos bővítések ellenére – gyakran alakul ki dugó, így Ausztria legnagyobb parkolójának is hívják.

Bécs, útépítés

A felújítási munkák az Erdberger Brücke újjáépítésével kezdődtek el, amelynek mindkét oldalán egy-egy új hidat építenek, hogy forgalomkorlátozások nélkül bonthassák el és építhessék újjá a napi 190 ezres járműforgalommal dacoló hidat. Itt, a Knoten Prater nevű csomópontnál hajthatnak rá ugyanis az A23-ra az Ausztria keleti részéből, illetve Magyarország felől az A4-es autópályán érkező autósok.

Körülbelül egy év múlva, 2015 tavaszán kezdődnek a munkák az A23 egyik legfontosabb szakaszán, a Hochstraße Inzersdorf felüljárón, amelyet eredetileg napi 45 ezres járműforgalomra terveztek – ma napi 145 ezer autó halad át rajta. Az új felüljáró folyamatos forgalom mellett, két szakaszban készül el 2018-ra, leállósávval és 4,5 méter magas zajvédő fallal.

A harmadik projektelem, a Praterbrücke felújítása idén ősszel kezdődik, ennek során megújulnak a híd tartóelemei, az acélszerkezete, az útburkolat és a világítás. Ausztria egyik legforgalmasabb hídján főként éjjel és hétvégente kell majd forgalomkorlátozásra számítani, hétköznaponként minden sáv járható lesz a munkák 2016-os befejezéséig.

Irányonként egy-egy sáv lesz viszont csak járható idén júliustól egészen 2017 végéig a Knoten Inzersdorf csomópontnál, amely az A23 és A2 autópályákat köti össze az Altmannsdorfer és a Triester Straßéval. Itt két szakaszban zajlanak majd a munkák.

Az útfelújításokról és aktuális forgalomkorlátozásokról 35 elektronikus információs tábláról tájékozódhatnak angol és német nyelven az autósok az A2-es, A4-es, A21-es autópálya és az S1 gyorsforgalmi út A23-as felhajtóinál.

Kínába mennek a bécsi csikóhalak

Új csikóhal-akváriuma számára a bécsi Haus des Meerestől kért és kap karcsú csikóhalakat a hongkongi Ocean Park, Ázsia hetedik legnagyobb szabadidős parkja. A kis halak kínai útja azért számít nagy szenzációnak, mert néhány évvel ezelőtt még a tengerből befogott példányokkal oldották volna meg az akvárium benépesítését, ma azonban már a CITES, a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok nemzetközi kereskedelméről szóló egyezmény védi a fajt. A csikóhalakat ugyanis a túlhalászás fenyegeti, mivel Ázsiában gyógyító hatást tulajdonítanak nekik, és kedveltek az akvaristák körében is.

Csikóhal

A kínai víziparkba repülőn viszik a tizenöt karcsú csikóhalat, amelyek a bécsi Tenger Házában születtek. A Haus des Meeres már magas rangú nemzetközi elismerést is kapott a csikóhalak tenyésztésében és kutatásában elért sikereiért. Nemrég például azt sikerült brazil kutatókkal közösen bebizonyítaniuk, hogy udvarlásnál, evésnél és veszély esetén két különböző hanggal kommunikálnak egymással a halak. Aki kíváncsi rá, a Tenger Házában bele is hallgathat a csikóhalak társalgásába.
.