Lehidaltunk: az összes szombathelyi híddal gond van

2010.11.30. 21:13

Több szombathelyi híd is megérett a felújításra, kettő kivételével mindegyiken van valami reparálni való. A legégetőbb felújítások négyszázmillió forintba kerülnének, a költségvetés tárgyalásakor derül ki, mire lesz pénz az jövőre.

Szent István király utca - ránézésre is ramaty

Ötvenkét híd van Szombathelyen, ebből 35 a Gyöngyösön, 11 a Perinten, négy az Arany-patakon, 1-1 pedig a Potyondi-árkon és a Csónakázó-tavon. Jogszabályok kötelezik az önkormányzatokat, hogy időről-időre végezzék el a területükön lévő hidak állapotfelmérését. A legújabb jelentést a novemberi közgyűlés tárgyalta.

Egy híján egy se tökéletes

A hidak állapotát a beavatkozás sürgőssége alapján négy kategória szerint osztályozták: veszélyes állapot (a beavatkozást egy éven belül el kell végezni), sürgős állapot (két éven belül kell rendbe hozni), a halasztható állapotban lévőket ráér két éven túl, és van egy olyan kategória is, amelynél nem szükséges a beavatkozás. Ebbe a kategóriába két hidacska esik: a Négyesi utcai és a Saághy utcai gyaloghíd. A legtöbb hídon van olyan hiba, amelyik veszélyes, de minimum a sürgősen javítandók körébe tartozik.

Gyaloghíd
A Saághy utcai gyaloghíd: ez kivételesen rendben van

A Speciálterv Kft. felmérése szerint a veszélyes kategóriába esik a Gyöngyös Vak Bottyán utcai közúti hídja, amelyet teljesen át kell építeni, annyira a rozsdás a vasszerkezete. A költséget bruttó 90 millió forintra becsülik a szakemberek, az engedélyezési terv már elkészült.

A legsürgetőbb munkák

A Gyöngyös Hunyadi úti közúti hídjának legsürgősebb munkálatai 100 millió forintot igényelnek: átázás miatt mindkét szélső főtartó károsodik, javítandó a szigetelés, a járda anyaga teljesen tönkrement, a tartókat meg kell vizsgálni, és még mederalakítási munkálatok is szükségesek. Nem ennyire égető, de az egész hídfelületen ki kell cserélni a szigetelést, és a pályalemezt fel kell újítani.

Hunyadi utca
Hunyadi utca

Nem halasztható a Pásztor utcai híd felújítása sem, ennek várható költsége a becslés alapján körülbelül bruttó 60 millió forint. Mederrendezésre, kimosódás megszüntetésére, a hídfő felületének, és a pályalemez felületének helyreállítására van sürgősen szükség.

A legnagyobb tétel a Szent István király utcai híd felújítása: körülbelül 150 millió forint tesz ki a becslés alapján a szigetelés pótlása, a főtartóbetét és a járdaszegély valamint a korlát cseréje, a lépcső pótlása, a közművek szakszerű átvezetése, hídfő helyreállítása, a mederrendezés, és mivel a szerkezet nem illeszkedik az átvezetett út nyomvonalába, új szerkezet építését javasolják.

Szent István király utca - ránézésre is ramaty
Szent István király utca - ránézésre is ramaty

Felújítottak is a listán

A nemrég felújított hidakkal kapcsolatban is lenne tennivaló. A 2006-ban közel százmillió forintért felújított Szent Flórián körúti (Centenáris) híd esetében sürgősen meg kell vizsgálni a szárnyfal feletti, konzol alatti repedést, a járdakonzol átázik, az áruház felőli pályacsatlakozásnál lévő burkolatrepedést ki kell javítani, és a háttöltés süllyedés vizsgálata is szükséges.
 
A 2007-ben átadott Kisfaludy utcai hídnál a szegély melletti rugalmas kiöntést kell pótolni.  
Óperint
Az Óperint utcai híd átadása 2005-ben
 
Az Óperint utcai híd felújítása 2005-ben készül el 70 millió forintért, de nem tűr halasztást a konzol alsó síkján látható keresztirányú repedések vizsgálata, és az eltömődött víznyelő tisztítása, ezt a 2011 évi út és hídfenntartási keret terhére tervezik.

 

Amire talán lesz pénz

A jövő évi út-híd fenntartási keretből fizetnék az előterjesztés szerint a Horváth Boldizsár körúti híd korrózióvédelmét, támfalának helyreállítását, Paragvári utcai rendbe hozását, a Juhász Gyulai utcai híd korlát-pálcáinak pótlását, a Magyar László utcai híd vizsgálatát, és kiszakadt korlátoszlopának javítását, a Fürdő utcai gyaloghíd pallóinak pótlását.

Nézze meg a hidakat ön is!
.