Még nem volt négyesnél rosszabb jegy.
Az országos hírekben minden évben komoly figyelmet kapnak a májusi érettségi vizsgák, ugyanakkor méltatlanul kevés szó esik a szakmai vizsgákról, melyek szintén az év ezen szakaszában zajlanak.
A szombathelyi LuK Savaria Kft. tanműhelyében például 20 gépi forgácsoló tesz több részből álló gyakorlati vizsgát ezekben a hetekben. Az elméleti feladatokat korábban már az iskolában teljesítették, a vállalatnál most különböző szakmai feladatokat kapnak. A vizsgaidőszak június elején zárul.
Négy végzős mechatronikai technikus is van a vállalatnál, de közülük csak háromnak kell izgulnia a minősítő vizsga miatt, ugyanis – ahogy arról lapunk már korábban beszámolt – egyikük a kiváló országos versenyeredmény miatt vizsga nélkül is megkapja a bizonyítványát.
„Nagyon jók a tapasztalataink. Az első szakmai vizsga 2007-ben volt a cégnél, azóta négyes volt a legrosszabb vizsgajegy” - mondta Nagy Miklós tanműhelyvezető.
A tavalyi évben például a 20 gépi forgácsoló közül 17 ötösre vizsgázott, a mechatronikai technikusok pedig mindannyian jelest kaptak.
Az LuK-ban most vizsgázó 24 tanuló mindegyike a cégnél folytatja a szakmai pályafutását, már azt is pontosan tudják, hogy milyen területeken – forgácsolás, szerszámüzem, karbantartás - kapcsolódnak be majd a gyár munkájába.
A következő tanévben újabb 25 tanuló – gépi forgácsoló és automatikai technikus - kezdi meg szakmai gyakorlatát az LuK Savaria Kft-ben.
Új oktatófal segíti a gyakorlati képzést
Az LuK Savaria Kft. decentralizált pályázat keretében a közelmúltban új oktatófalhoz jutott. A német gyártmányú, úgynevezett három fázisú taneszköz lényege, hogy biztonságos tanulókörnyezetet teremt a termelésben használt háromfázisú, 400 voltos rendszer megismertetéséhez.
A falon háromfázisú elosztók, kapcsolók, szabályzók és mérők mellett háromfázisú villamos gépek – transzformátorok, motorok – állnak rendelkezésre, melyekből összetett kapcsolások tervezhetők és építhetők meg. A vezetékek biztonsági dugókkal vannak ellátva, a kapcsolóelemek teljesen burkoltak, a motorok tengelye nem érinthető. A balesetveszély így minimálisra csökken, ellentétben a hagyományos eszközökkel, ahol az ipari áram alatt levő elemek érintése akár komoly egészségkárosító következményekkel is járhat, ami különleges tanári odafigyelést igényelne egy olyan fázisban, amikor a tanulóknak még csak kialakulóban van a felelősségérzete.
A diákok tanulmányaik első felében ezen a didaktikusan tökéletesen kialakított oktató-berendezésen sajátíthatják el a háromfázisú elektromos áram és az azzal működtetett berendezések viselkedését.
Csak miután a tanulók a biztonságos munkavégzéshez szükséges tudás birtokában vannak, következnek ez egyre „életszagúbb” feladatok, az oktatóeszközöket folyamatosan felváltják az ipari környezetből vett berendezések.