Hirdetés


Indul az M9-es építése Vasvár és Zalaegerszeg között

2015.04.16

Legalábbis azt mondják. De mi a fene az az M9?

Hirdetés

A Zalaegerszeg és Vasvár közötti szakasz építésével kezdődik az M9-es gyorsforgalmi út építése - közölte Lázár János a Zalai Hírlap csütörtöki számában megjelent interjúban.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter - aki kedden Orbán Viktor kormányfővel együtt járt Zalaegerszegen, a Modern városok program rendezvényén - kifejtette: gazdasági értelemben Zalaegerszeg nehezen megközelíthető település, a kormány ezért két döntést hozott a város polgármesterével megállapodva.

Be kell fejezni a 76-os főút nyomvonalán megkezdett négysávosítást, hogy 2018-ig Zalaegerszeg és Balatonszentgyörgy között gyorsforgalmi út csatlakozzon az M7-es autópályához.

„Legalább ennyire fontos, hogy Zalaegerszeg közelebb kerüljön a nyugati határhoz is, ezért az M9-es autópálya nyomvonalának építését itt kezdik el, Zalaegerszeg és Vasvár között valósulhat meg az első szakasz”, amelynek építése 2018-ig elindul - jelezte a miniszter.

Indul az M9-es építése Vasvár és Zalaegerszeg között

Az M9 elképzelt nyomvonala így néz ki. Ez szép, de az ördög a részletekben van.

Elmondta: az M9-es és M8-as metszéspontja Vasvárnál lesz, így az M8-ason a teherforgalmat el tudják vezetni a határig, tehát „kifejezetten Zalaegerszeg gazdasági lehetőségeinek bővítése miatt vállal ekkora, akár százmilliárdos nagyságrendű anyagi áldozatot a kormány”. A 76-os út hazai költségvetésből készül, az M9-es Zalaegerszeg és Vasvár közötti szakasza pedig európai uniós források bevonásával valósul meg.

Lázár János szólt arról is, hogy Zala megye összesen több mint 42 milliárd forintnyi uniós támogatáshoz jut: a 2014-2020 közötti fejlesztési időszakban a megye 23, Zalaegerszeg több mint 11, míg Nagykanizsa közel 8 milliárd forint uniós fejlesztési forráskeretből gazdálkodhat saját projektjeinek megvalósítására.

Arra a kérdésre, hogy a Tata autógyár tervezett magyarországi letelepedésének lehetnek-e zalai vonatkozásai, a miniszter azt mondta: „a kormánynak az az érdeke, hogy Zalaegerszegre belátható időn belül ipar települjön”, jármű- vagy más ipar. A város polgármesterével abban állapodtak meg, hogy ha bármilyen külföldi ipari nagybefektetővel tárgyal a kormány, akkor Zalaegerszeget első helyen ajánlja.

M9 Szombathely - Vasvár szakasz

Az M9 Térségi Fejlesztési Tanács honlapján még nem kiforrott a Szombathely-Vasvár szakasz terve

Orbán Viktor kormányfő a keddi sajtótájékoztatón a folyamatban lévő projektek között említette a Zala Megyei Kórházban zajló fejlesztést, amelynek kapcsán a megye más városaiban aggodalmakat generált a meghirdetett kórházi struktúraváltás. Ezzel kapcsolatban Lázár János kifejtette: a kormány jó egészségügyi ellátást szeretne biztosítani minden magyar polgár számára, ehhez 500 milliárd forintos kórházi infrastruktúra-fejlesztéssel járul hozzá, ami jelentős változást hoz Zalaegerszegen is.

Kifejtette, a kórházi ellátás színvonala is jelentősen emelkedni fog az előttünk álló időszakban, de ez nem járhat senki számára hátránnyal. „A zalaegerszegi fejlesztéseknek nem lehet vesztese senki a megyében, erre kifejezetten oda fogunk figyelni” - fogalmazott.

A titokzatos M9-es út

A módfelett csigatempóban épülő magyar gyorsforgalmi úthálózat elemei közül is kilóg a titokzatos M9.

Valószínűleg azért is, mert – az M8-ashoz hasonlóan – nem fővároscentrikus, hanem vidéket kötné össze kelet-nyugati, illetve a Dunántúlt észak-déli irányban.

Ezt írja róla a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)

Az M9 gyorsforgalmi út Soprontól Szeged M5-M43 autópálya csomópontig két jellemző szakaszra bontható. Az ország nyugati részén Soprontól Nagykanizsáig egy kb. 155 km hosszúságú észak-dél irányú gyorsforgalmi kapcsolatot biztosító szakaszból áll. Ehhez kapcsolódik az ország déli részén Nagykanizsától Szegedig egy Szlovénia – Horvátország – Magyarország – Szerbia – Románia nemzetközi útvonal részét képező nyugat-kelet irányú gyorsforgalmi kapcsolatot biztosító kb. 270 km hosszúságú szakasza. Az M9 gyorsforgalmi út teljes hosszán hét megye (Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala, Somogy, Tolna, Bács-Kiskun és Csongrád), öt megyeszékhely (Szombathely, Zalaegerszeg, Kaposvár, Szekszárd és Szeged), több jelentős város és község között teremt gyors és biztonságos közúti összeköttetést. Az országos gyorsforgalmi úthálózatban az M9 jelentős szerepet tölt be a Budapest központú (M1, M2, M3, M5, M6, M7) sugaras szerkezetből fakadó M0 túlterheltség csökkentésében, a hiányzó gyűrű irányú kapcsolat megteremtésével. Teljes kiépítésével igen jelentőssé válik a térségföltáró, gazdaság élénkítő szerepe. Az M9 lehetőséget kínál a fejletlenebb országrészek fölzárkóztatására, azok bekapcsolásával a gyorsforgalmi úthálózatba.

Az M9-es egyelőre csak csírájában létezik. A szekszárdi Duna-hídnál épült meg egy rövidebb szakasza, illetve hozzá tartozik a Kaposvár körüli, egyelőre sehonnan sehova sem vezető elkerülőút.

Lázár János bejelentése kicsit hasonló a kaposvári elkerülőhöz: nehezen értelmezhető önmagában.

Ha eltekintünk attól az apróságtól, hogy az építkezés kezdete történetesen egybeesik a következő országgyűlési választásokkal, még akkor is számos kérdőjel fogalmazódik meg bennünk.

Olyanok például, hogy egyelőre nemcsak építkezés, de még a nyomvonal körül is hatalmas fehér foltok vannak.

M9 Vasvár Zalaegerszeg

Több változós a most bejelentett Vasvár - Zalaegerszeg szakasz is

Az M9 Térségi Fejlesztési Tanács honlapján található térképekről például az látszik, hogy nemhogy a Szombathely és Vasvár közötti, a jövő idő ködébe vesző szakasz nincs kiforrva, de még a Lázár János által bejelentett Vasvár-Zalaegerszeg szakasznak sincs végleges nyomvonala.