Médiakonferencia volt Budapesten (összefoglaló)

2011.04.13. 19:52

Év végére területileg és szervezetileg is még jobban integrálódnak a közmédiumok, ez viszont "érdemi" létszámleépítéssel jár majd. Az MTI hírei többségének ingyenessé tétele továbbra is "megingathatatlan" szándék maradt. A közmédiumok minőségi tartalomszolgáltatásában a reklámoknak továbbra is lesz helyük.

Minderről a Napi Gazdaság által szervezett szerdai konferencián volt szó; az Üzlet-e a média 2011-ben? című budapesti tanácskozáson a köz- és kereskedelmi médiumok képviselői, valamint médiaszakértők vettek részt.

Böröcz István, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója arról beszélt, hogy várhatóan már jövőre érzékelhető lesz a közmédia reformja a piacon. A szerkezeti átalakítás elkerülhetetlenül "érdemi, lényeges" létszámleépítéssel jár majd, de ez ügyben még egyeztetniük kell a szakszervezetekkel - tette hozzá, jelezve azt is, hogy ő már egészen pontosan tudja, mely területeken hány munkavállalót érint a leépítés.

Erre a konferencián elhangzott kijelentésre a nap folyamán közleményben reagált a Közmédiumok Szakszervezeteinek Fóruma (KSZF). Ebben a közszolgálati médiumoknál működő szakszervezetek visszautasították és megengedhetetlennek nevezték "a szakmailag megalapozatlan" létszámleépítéseket.

Böröcz István a konferencián tartott előadásában elmondta: a tervek szerint az év harmadik negyedévében kialakul az alap végleges szerkezete. Az intézmények összpontosítása a Bojtár utcai, Kunigunda utcai területen távlati cél. A Duna Televízió még az idén a Kunigunda utcai objektumba költözik. Így az év végére a közmédia három telephelyen működik majd, mivel az MTI a Naphegyen, a Magyar Rádió pedig egyelőre a Bródy Sándor utcában marad - közölte.

Belénessy Csaba, az MTI Nonprofit Zrt. vezérigazgatója kifejtette, hogy a Magyar Távirati Iroda történetének második legnagyobb átalakulásán megy át, jelenleg a teljes munkafolyamat harmadánál tartanak. Az MTI gyártja és felügyeli a közszolgálati televíziók híradóit és a rádió krónikáját, melyek közül hamarosan az utóbbit is Óbudáról sugározhatják.

Belénessy Csaba azt mondta, hogy a legfrissebb mérések szerint a híradók gyártásában a kiegyensúlyozottsággal kapcsolatban "minden igénynek megfelelnek". Kijelentette: a hírműsorokban dolgozó emberek többségét megtartják, mert nem az olcsóbb, hanem a hatékonyabb és gazdaságosabb működés az elsődleges cél.

Belénessy Csaba szerint hosszú távon a legfontosabb vállalkozás az újmédia-szolgáltatás. Megkezdődött a hirado.hu hírportál kialakítása, az MTI hamarosan ingyenessé váló híreit az mti.hu-ról lehet majd elérni - mondta, hozzátéve: térítésmentesen hozzáférhetőek lesznek az MTI saját gyártású hírei és képei, amely az MTI napi hírkínálatának 65-70 százalékát jelenti.

A vezérigazgató kiemelte: azért döntöttek az ingyenesség mellett, mert a nemzeti hírügynökség elsődleges célja, hogy a hiteles információk mindenkihez eljussanak, a bevétel így csak másodlagos.

Az MTI kieső bevételeit a vezérigazgató elmondása szerint az MTVA biztosítja. Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója elmondta: az alapot törvényben kötelezték arra, hogy az MTI munkavállalóinak éves bérköltségét, valamint a működéshez szükséges dologi költségeket biztosítsa.

A konferencián Braun Róbert, a Független Hírügynökség résztulajdonosa azt mondta "súlyosan torzítja a piacot" a hírek teljes és részleges ingyenessége is. Ugyanakkor hozzátette: várják az MTI híreinek ingyenességét, hogy stabilizálódjon a piac.

A konferencia délutáni kerekasztal-beszélgetésén meghívott szakértők arról beszéltek, hogy a közmédia számára a minőségi tartalom fontosabb szempont a nézettségnél, a reklámbevételnél, de ez utóbbiról nem mondhat le éppen a tartalomfejlesztés lehetősége miatt.

Schatz Péter, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) Sales House igazgatója leszögezte: a reklámlehetőséget törvény biztosítja a számukra, és a reklámfelületek értékesítésével számolnak a közmédiarendszer fejlesztésénél.

Ókovács Szilveszter, a Duna Televízió vezérigazgatója is azon az állásponton volt, hogy a reklámnak helye van a közmédiában.

Módos Márton, az Inforádió ügyvezető igazgatója kifejtette: rossz helyzetben van a rádiós piac a szektort érintő válság miatt. Szerinte a helyzet kialakulásában nagy szerepe volt az előző médiatörvénynek, amelynek a rádiós piacra vonatkozó hibáit az új szabályozás kiküszöbölte, "végre tényleg lehet hirdetni rádióban".

Radetzky András, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének elnöke hangsúlyozta, hogy a magyar rádiók 25 százalékának, 60 adó frekvenciájának újrapályáztatása van folyamatban, és ez olyan bizonytalanságban tartja őket a hirdetőkkel szemben, amellyel nem számolhattak a rádió alapításakor.

Arató András, a Klubrádió vezérigazgatója arra mutatott rá, hogy néhány kiváltságos szereplőtől eltekintve csak akkor maradhatnak fenn a rádiók, ha a felismerik, hogy a piacról nem tudják finanszírozni magukat, ezért háttérintézményeket kell találniuk, amelyeknek fontos az adott rádió működése.

Túri András, a Class FM vezérigazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a rádióhallgatás növekedett, a helyzet megoldására az eszköz a kezükben van. Összefogással előre lehetne jutni, és mindenki érzi az egymásra utaltságot a piacon - hangsúlyozta, hozzátéve: a rádiós piac presztízsét kell építeni.

.