Megszűnik a 4 napos autópálya matrica: még zűrösebb lesz a Szombathely – Budapest közlekedés

2011.12.08. 09:09

Miközben a 86-os út építése gyakorlatilag leállt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szerdán megjelentetett sajtóközleménye szerint megszűnik a személyautók négynapos matricája. Jócskán megdrágul egy fővárosi kiruccanás.

Újabb bosszúság
 
Talán egyszer majd egyetemi jegyzetben lehet olvasni a 86-os út építésének, pontosabban nem építésének történetét. Nem lenne tanulságok nélküli.
 
A közelmúltban például egy illetékes úgy nyilatkozott a televízióban, hogy a meglehetősen felesleges M7-es völgyhíd árából simán tető alá lehetett volna hozni az egész M86-ost, Szombathelytől Csornáig.
 
De persze nem hozták, a választásokig néhány kilométer épült meg, aztán a munkálatok a gyakorlatilag teljesen leálltak, hogy Szombathelytől továbbra is csak kínlódva lehessen eljutni a fővárosba és vissza, alaposan keresztbe téve az esetleges befektetési kedvnek és a turizmusnak.
 
Egy szerdán megjelent minisztériumi sajtóközlemény ugyanakkor azt sugallja, tovább bonyolódik a Szombathely – Budapest autós közlekedés.
 
Aki eddig alkalmanként kénytelen volt a fővárosba járni, azt ugyanis most újabb bosszúság éri: január 1-től megszűnik a legolcsóbb, négynapos autópálya-matrica, így az egynapos kiruccanásra is meg kell venni a 10 napos matricát, ami közel kétszer annyiba kerül.
 

 
Mennyi is lesz?
 
Jelenleg egy D1-es, négynapos matrica 1650 forint. Ezt szünteti be a kormányzat, egyben kissé megemeli a mostani heti (10 napos) matricát 2975 forintra, mondván „az új konstrukció igazodik a környező országok, elsősorban Ausztria útdíj-rendszeréhez”.
 
Hogy mindig Ausztriára hivatkozunk, ha az árakról van szó, az persze kicsit bosszantó, de a minisztérium a sorok között legalább elismeri, hogy meg akar pumpálni minket: „A módosítások az úthálózatok üzemeltetésével, karbantartásával járó feladatok fenntartható finanszírozása érdekében szükségesek” – írják.
 
Jól megkérik az árát
 
A gyakorlat nyelvére lefordítva ez azt jelenti, hogy aki a fővárosba indul ügyet intézni, annak három lehetősége lesz.
 
Elindul Győr irányába, felküzdi magát a 86-oson az autópályáig, hozzácsapja az amúgy is tetemes benzinköltséghez a Győr – Budapest távra a 3 ezer forintos matricát.
 
A 8-ason indul el Székesfehérvár irányába, viszonylag jó tempóban eléri az M7-es autópályát, ahol viszont egy nagyon rövid szakaszért kénytelen kifizetni a 10 napos matricát.
 
Harmadik lehetőség, hogy Székesfehérvártól kertek alatt, azaz a régi 7-es úton felaraszol Budapestig, és megspórol 3 ezer forintot. Nem kétséges, hogy egyre többen fogják ezt választani, tovább növelve a Szombathely – főváros szimbolikus és valódi távolságát. 

A tervezett 2012-es autópálya matrica árak:
 
Autópálya matrica árak 2012
Forrás: Kormány.hu (a heti matrica 10 naposan jelent)
 
A kisebb ellenállás irányába
 
A kormány a négynapos matrica eltörlésével – jellemző magyar módon – ismét a kisebb ellenállás irányába mozdult el.
 
Az útdíj-bevételek legnagyobb hányadát ugyanis a személygépkocsi matricák tették ki, a mostan döntés révén komoly plusz árbevételhez jut a költségvetés, faramuci módon pont azoktól, akik legkevésbé terhelik a magyar úthálózatot.
 
Egy egynapos út során egy böhöm nagy litván kamion mindössze 400 forinttal fizet többet az úthasználatért, mint egy magyar kis Polski.
 
Késik a használatarányos útdíj
 
Egyféle megoldást, vagy legalábbis igazságosabb megoldást jelentene a használatarányos útdíj bevezetése.
 
Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes a Széll Kálmán Terv ismertetésekor még a 2013-as évet jelölte meg a bevezetési dátumként, de mára már eldőlni látszik, hogy – érthetetlen okok miatt - addigra nem lesz belőle semmi.
 
A használatarányos útdíj lényege, hogy egy elektronikus rendszer követi, hogy ki mennyit használta az utat, és ennek függvényében fizeti a díjat.
 
A rendszer egyik fontos eleme, hogy az úthasználati díjak zömét a nagy teherautók fizetik, a személyautók nem is biztos, hogy részei a rendszernek. (Magyarországon többek között azért halad át észak-déli irányban ez rengeteg kamion, mert a környező országok egymás után állnak át erre. Azaz jelenleg gyakorlatilag a hazai autósok finanszírozzák az európai közúti szállítás egy részét.)
 
Ahol eddig bevezették a rendszert, a tapasztalatok azt mutatják, hogy rohamosan emelkednek az állam bevételei, és a rendszer kiépítése nagyon gyorsan, mindössze 7,5 – 15 hónap alatt megtérül.
 
Jelenlegi (2011) autópálya matrica árak
 
 Kategória
1 napos
4 napos 
Heti*
Havi
Éves 
 D1
-
1650 Ft
2750 Ft
4500 Ft
40 000 Ft
 D2
3000 Ft
-
7750 Ft
13 000Ft
115 000 Ft
 D3
3000 Ft
-
11 750 Ft
19 000 Ft
172 000 Ft 
 D4
3000 Ft
-
14 750 Ft
24 000 Ft
215 000 Ft
 
 

 

.