Indul a NAV informatikai laborja, hogy ellenőrizze az online pénztárgépek adatait

2014.01.23. 18:39

informatika

Még az első negyedévében megkezdi működését az adóhatóság informatikai laborja, amely az online pénztárgépekből beérkező adatok ellenőrzésével foglalkozik; a szervezeti egységet jelenleg alakítják ki - mondta el Vágujhelyi Ferenc, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) informatikai elnökhelyettese az MTI-nek csütörtökön.

    Hozzátette: a pénztárgépek forgalomba helyezési engedélyeit a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) adja ki, azt azonban a NAV ellenőrzi, hogy valóban az engedélyezett gépeket használják-e az adózók. Ennek kapcsán az adóhatóság munkatársai azt ellenőrzik, hogy az érintett üzlettulajdonosok nem módosítottak-e az eredetileg kialakított hardvereken, illetve nem telepítettek az engedélyezettől eltérő szoftvereket a gépekre. A módosítások többségét a gépek felismerik és jelentik a NAV-nak, de a rendszer folyamatosan változik, hogy az a legújabb biztonsági kihívásoknak is megfeleljen.

    Vágujhelyi Ferenc közlése szerint egymillió gigabyte-nyi adatot tud elemezni a hatóság komplex rendszere a legmodernebb adatbányászati módszerekkel, amely megfelel több mint féléves, pénztárgéphasználatra kötelezettet érintő magyar kiskereskedelmi forgalomnak.

    Tájékoztatott arról is, hogy az informatikai labor munkatársai többféle ellenőrzést végeznek. Így az egy adott adóalanyra vonatkozó helyszíni ellenőrzés mellett vizsgálhatják azt is, hogy egy adott környezetben egy adott üzlet bevétele hogyan alakul a nyitvatartási idő alatt. Elemzik a nyugtákon szereplő valamennyi adatot, és azt is, hogy egy adott géptípusnak egy adott környezetben eltér-e a bevételi adata más típusoktól- mondta, mert ilyenkor feltételezhető, hogy az adott gépet vagy típust feltörték.

    Szólt arról is, hogy nem kizárólag kormánytisztviselők és pénzügyőrök fognak dolgozni a laborban, hanem egyetemekkel és más hozzáértő szervezetekkel is felvették a kapcsolatot.

.