Egy a szerkesztőségünkbe eljuttatott levélből az tűnik ki, a kormány és a Vát és Porpác térségében építendő reptér és logisztikai központot előkészítő SIA-PORT Kft. között gyakorlatilag nincs érdemi kommunikáció. Nyugtalanító.
Egyre több nyugtalanító információ kerül napvilágra a Savaria Airport beruházása körül.
Egy a szerkesztőségünkbe eljuttatott levélből az tűnik ki, a kormány és a Vát és Porpác térségében építendő reptér és logisztikai központot előkészítő SIA-PORT Kft. között gyakorlatilag nincs érdemi kommunikáció.
A cég vezetője a levélben összefoglalja a projekt során eddig elért eredményeket, megpróbál néhány félreértést eloszlatni és a kormány támogatását kéri.
Mint azt előző, a témával foglalkozó cikkünkben írtuk, a beruházást a kínai fél nálunk képzeli el, a kormánykörök mégis inkább a mezőkövesdi helyszínt erőltetik. Komoly csata folyik a beruházásért, amit a birtokunkba került, és úgy tudjuk a cég által a kormánytagok számára eljuttatott alábbi levél is megerősít.
Vát-Porpác logisztikai és kereskedelmi övezet
A projekt rövid leírásaA SIA-Port Kft. zöldmezős beruházás formájában nemzetközi, interkontinentális, légi-szállítási fókuszú repülőteret és hozzá kapcsolódó high-tech ipari és logisztikai parkot kíván létrehozni Szombathelyen, illetve Vát és Porpác térségében. A beruházás révén repülőtéren és közvetlen környezetében, az ipari parkban, kb. 2 000 fő foglalkoztatása várható. A beruházás elsősorban Kína logisztikai centrumaként szolgál Ausztria, Észak-Olaszország és Dél-Németország felé, 8 órás közúti eléréssel. A kivitelezés tervezett kezdete 2012. tavasz, első gépleszállás 2014. vége. Ugyanakkor a projektben fontos partner az Egyesült Államok is.A cél nem egy repülőtér létrehozása, hanem olyan beruházásé, mely jelentős mértékben tudja megnövelni a térség gazdasági vonzerejét és munkahely-teremtő képességét.Meglévő szerződések:
Shanghai Construction Group generál-kivitelezői előszerződés Raytheon amerikai technikai beszállító szerződés önkormányzati szerződések – Vas megye, Vát, Porpác kiemelt beruházás kormány-határozat terület-rendezési törvény módosítása népszavazásokMeglévő megállapodások, előkészítő anyagok:
Hivatalos irat a Kínai Kereskedelmi Minisztérium és a kijelölt Kamara által, hogy a finanszírozási tárgyalások kezdődjenek meg, és támogatja a komplex projektet Elő-megvalósíthatósági tanulmány, pénzügyi számításokkal és megtérülésekkel Előzetes műszaki tervek kínai, amerikai, holland és helyi magyar tervezőkkel Egyeztetések régészeti, környezeti, stb. feltételekről GySEV együttműködési megállapodásSzemélyes találkozók:
Shanghai önkormányzat vezetése több alkalommal Dai Binggou kínai miniszterelnök-helyettes – feljegyzés a találkozóról, hogy támogatja a SIA-Port Kft. és az SCG cargo repülőtér és logisztikai központ projektjét Márton Attila légügyi biztos, 2010. júniustól folyamatosan év végéig (valamennyi dokumentáció átadva, személyesen kínai egyeztetések finanszírozásról) Becsey Zsolt államtitkár, 2010-ben, személyesen, kínai partnerekkel is, írásos kormányzati kínai dokumentációk is átadva Fellegi Tamás miniszter (tavaly decemberben a kínai partnerünkkel a rendkívül erőteljes kérésünkre írásos dokumentált formában, majd közvetlen munkatársaival januárban írásban is megerősítve, majd áprilisban személyesen vele, illetve közvetlen munkatársaival)Rendszeres felvetések:
közúti közlekedési kapcsolódás: a projekt számára elsősorban osztrák, észak-olasz és dél-német kapcsolódás kell, mely A2 autópálya felé adott, S31 felé hazai 16 km szakasz hiányzik. A hazai M86-nak 2015-re vállalta a befejezését a kormányzat. beruházó cég: kizárólag saját anyagi és szellemi erőforrásból történt megvalósítás, előkészítések a tőkeszerkezet véglegesítésére megtörténtek miért nem egy meglévő repülőtér lesz inkább fejlesztve: megvizsgálva szakmai és gazdasági szempontból, egyik sem felel meg a célpiacra történő 8 órás közúti elérhetőségnek, illetve megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő-feltételnek, beruházási igénynek, gazdaságossági számításnak miért kell a magyar kormány támogatása: nemzetgazdaságilag is fontos, biztonsági szempontból is érzékeny területen tervezett a beruházás, melynek az engedélyezése és lehetséges továbbgyűrűző munkahely-teremtési hatásai miatt mindenképpen biztosítottnak kell lennie az egyértelmű kormányzati támogatásnak.Tipikus félreértések, illetve megjegyzések:
a kínai fél finanszírozása kizárólag kínai generál-kivitelező esetén áll fenn. A hazai alvállalkozók rajtuk keresztül jutnak kifizetéshez – azaz nem korlátlanul és kontrollátlanul elérhető pénzről van szó nem kívánjuk más vállalkozás – mint többször javasolták nekünk: külföldi cég – mögé rejteni magunkat. Hat éve dolgozunk, hogy eredmény legyen - ismerősként üdvözöljük a helyi lakosokat név szerint, a megyei önkormányzati vezetés mindent elkövet, a kínai és amerikai partnereink elkötelezettek. Magyar vállalkozók vagyunk, saját erőfeszítésünkből és környezetünk támogatásával dolgozunk, nem a háttérből suttogva. nem állítottuk soha, hogy a projekt készen van, bár hat éve dolgozunk rajta. A következő lépésekhez – finanszírozási szerkezet véglegesítése a kínai partnerekkel, tőkeszerkezet véglegesítése – elengedhetetlen az állami viszonyulás egyértelmű kifejezése.Ezúton kérjük a tisztelt Magyar Kormány illetékeseit, hogy legyenek szívesek megtisztelni bennünket azzal hogy egyértelműen állást foglalnak számunkra, támogatják-e beruházási tervünket. Bízunk pozitív válaszukban!Szombathely, 2011. július 1.SIA-Port Kft.
MTI Fotó: Szigetváry Zsolt