Nem kommunikál a kormány a Savaria Airport beruházást előkészítő céggel

2011.07.01. 12:43

Egy a szerkesztőségünkbe eljuttatott levélből az tűnik ki, a kormány és a Vát és Porpác térségében építendő reptér és logisztikai központot előkészítő SIA-PORT Kft. között gyakorlatilag nincs érdemi kommunikáció. Nyugtalanító.

Egyre több nyugtalanító információ kerül napvilágra a Savaria Airport beruházása körül.

Egy a szerkesztőségünkbe eljuttatott levélből az tűnik ki, a kormány és a Vát és Porpác térségében építendő reptér és logisztikai központot előkészítő SIA-PORT Kft. között gyakorlatilag nincs érdemi kommunikáció.

A cég vezetője a levélben összefoglalja a projekt során eddig elért eredményeket, megpróbál néhány félreértést eloszlatni és a kormány támogatását kéri.

Mint azt előző, a témával foglalkozó cikkünkben írtuk, a beruházást a kínai fél nálunk képzeli el, a kormánykörök mégis inkább a mezőkövesdi helyszínt erőltetik. Komoly csata folyik a beruházásért, amit a birtokunkba került, és úgy tudjuk a cég által a kormánytagok számára eljuttatott alábbi levél is megerősít.

 

Vát-Porpác logisztikai és kereskedelmi övezet

 
A projekt rövid leírása
A SIA-Port Kft. zöldmezős beruházás formájában nemzetközi, interkontinentális, légi-szállítási fókuszú repülőteret és hozzá kapcsolódó high-tech ipari és logisztikai parkot kíván létrehozni Szombathelyen, illetve Vát és Porpác térségében. A beruházás révén repülőtéren és közvetlen környezetében, az ipari parkban, kb. 2 000 fő foglalkoztatása várható. A beruházás elsősorban Kína logisztikai centrumaként szolgál Ausztria, Észak-Olaszország és Dél-Németország felé, 8 órás közúti eléréssel. A kivitelezés tervezett kezdete 2012. tavasz, első gépleszállás 2014. vége. Ugyanakkor a projektben fontos partner az Egyesült Államok is.
 
A cél nem egy repülőtér létrehozása, hanem olyan beruházásé, mely jelentős mértékben tudja megnövelni a térség gazdasági vonzerejét és munkahely-teremtő képességét.
 
Meglévő szerződések:
  • Shanghai Construction Group generál-kivitelezői előszerződés
  • Raytheon amerikai technikai beszállító szerződés
  • önkormányzati szerződések – Vas megye, Vát, Porpác
  • kiemelt beruházás kormány-határozat
  • terület-rendezési törvény módosítása
  • népszavazások
 
Meglévő megállapodások, előkészítő anyagok:
  • Hivatalos irat a Kínai Kereskedelmi Minisztérium és a kijelölt Kamara által, hogy a finanszírozási tárgyalások kezdődjenek meg, és támogatja a komplex projektet
  • Elő-megvalósíthatósági tanulmány, pénzügyi számításokkal és megtérülésekkel
  • Előzetes műszaki tervek kínai, amerikai, holland és helyi magyar tervezőkkel
  • Egyeztetések régészeti, környezeti, stb. feltételekről
  • GySEV együttműködési megállapodás
 
Személyes találkozók:
  • Shanghai önkormányzat vezetése több alkalommal
  • Dai Binggou kínai miniszterelnök-helyettes – feljegyzés a találkozóról, hogy támogatja a SIA-Port Kft. és az SCG cargo repülőtér és logisztikai központ projektjét
  • Márton Attila légügyi biztos, 2010. júniustól folyamatosan év végéig (valamennyi dokumentáció átadva, személyesen kínai egyeztetések finanszírozásról)
  • Becsey Zsolt államtitkár, 2010-ben, személyesen, kínai partnerekkel is, írásos kormányzati kínai dokumentációk is átadva
  • Fellegi Tamás miniszter (tavaly decemberben a kínai partnerünkkel a rendkívül erőteljes kérésünkre írásos dokumentált formában, majd közvetlen munkatársaival januárban írásban is megerősítve, majd áprilisban személyesen vele, illetve közvetlen munkatársaival)
 
Rendszeres felvetések:
  • közúti közlekedési kapcsolódás: a projekt számára elsősorban osztrák, észak-olasz és dél-német kapcsolódás kell, mely A2 autópálya felé adott, S31 felé hazai 16 km szakasz hiányzik. A hazai M86-nak 2015-re vállalta a befejezését a kormányzat.
  • beruházó cég: kizárólag saját anyagi és szellemi erőforrásból történt megvalósítás, előkészítések a tőkeszerkezet véglegesítésére megtörténtek
  • miért nem egy meglévő repülőtér lesz inkább fejlesztve: megvizsgálva szakmai és gazdasági szempontból, egyik sem felel meg a célpiacra történő 8 órás közúti elérhetőségnek, illetve megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő-feltételnek, beruházási igénynek, gazdaságossági számításnak
  • miért kell a magyar kormány támogatása: nemzetgazdaságilag is fontos, biztonsági szempontból is érzékeny területen tervezett a beruházás, melynek az engedélyezése és lehetséges továbbgyűrűző munkahely-teremtési hatásai miatt mindenképpen biztosítottnak kell lennie az egyértelmű kormányzati támogatásnak.
 
Tipikus félreértések, illetve megjegyzések:
  • a kínai fél finanszírozása kizárólag kínai generál-kivitelező esetén áll fenn. A hazai alvállalkozók rajtuk keresztül jutnak kifizetéshez – azaz nem korlátlanul és kontrollátlanul elérhető pénzről van szó
  • nem kívánjuk más vállalkozás – mint többször javasolták nekünk: külföldi cég – mögé rejteni magunkat. Hat éve dolgozunk, hogy eredmény legyen - ismerősként üdvözöljük a helyi lakosokat név szerint, a megyei önkormányzati vezetés mindent elkövet, a kínai és amerikai partnereink elkötelezettek. Magyar vállalkozók vagyunk, saját erőfeszítésünkből és környezetünk támogatásával dolgozunk, nem a háttérből suttogva.
  • nem állítottuk soha, hogy a projekt készen van, bár hat éve dolgozunk rajta. A következő lépésekhez – finanszírozási szerkezet véglegesítése a kínai partnerekkel, tőkeszerkezet véglegesítése – elengedhetetlen az állami viszonyulás egyértelmű kifejezése.
 
Ezúton kérjük a tisztelt Magyar Kormány illetékeseit, hogy legyenek szívesek megtisztelni bennünket azzal hogy egyértelműen állást foglalnak számunkra, támogatják-e beruházási tervünket. Bízunk pozitív válaszukban!
 
Szombathely, 2011. július 1.
 
 
SIA-Port Kft.

 MTI Fotó: Szigetváry Zsolt

.