Jönnek a Bratz-babák: A Barbie-korszak alkonya

2004.09.18. 19:41

A tengerentúli országok után Európában is hódít a Bratz-őrület. Az utcadivatot követő és egyben diktáló trendi és vagány babák lenyomni látszanak a régimódi Barbie-t. Nem is beszélve pasijáról, Kenről, aki unalmas, öreg fickónak tűnik a menő cuccokban feszítő Bratz-fiúk mellett.

Bratz-babák

Ahogy majdnem minden őrület, ez is az amerikai kontinensen kezdődött, hogy aztán hamar maga alá gyűrje Ausztráliát is. Magyarországon egyelőre még csend van, de ami késik, nem múlik: az új divat már elérte Európa partjait. Az NPD, a brit kiskereskedelmi eladásokat auditáló szervezet szerint a divatbabák piacán a szigetországban a Bratz-kollekció a maga 41,5 százalékos részesedésével letaszította a trónjáról Barbie-t.

S bár a hagyományos piacokon és a fiatalabb lányok számára még mindig Barbie az aduász, a harc csak első látásra tűnik Dávid és Góliát küzdelemnek. A jelek szerint a 45 éves születésnapját ünneplő nádszálderekú Mattel-hölgy könnyen bajba kerülhet, hiába cserélte le idén Ken barátját Blaine-re, a dögös szörfös csávóra.

Bratz-babák

Játékpiaci elemzők szerint napjaink leánygyermekei már más környezetben nőttek fel, mint elődeik. Olyanban, amelybe nem feltétlenül illeszkedik Barbie rózsaszín világa, sokkal inkább meghatározzák azt az idősebb nővérek és a szülőket egyre jobban helyettesítő médiai divat- és értékpreferenciái. Mások szerint beérni látszik a „girlpower” nemzedék vetése: egy olyan társadalom – jórészt csak elméletben létező ideája -, ahol a lányok öntudatosak, nagyszájúak, vagányak, és nem utolsósorban: nagyon otthon vannak a fiatalok számára kreált legújabb divattrendekben.

Ennek megfelelően a Bratz-babák - Yasmin, Cloe, Sasha and Jade és társaik - kis topokban, vastagtalpú cipőkben, zsebre dugott kézzel feszítenek a szakadt trapézgatyákban, szeretik a színes hajat és a szőrös kabátokat; magyarul pont úgy néznek ki, mint a legidősebb nővér legvagányabb osztálytársa. A babakollekcióban fiúk is vannak, akikhez képest akár Ken, akár az új jövevény Blaine olyan szürkének és unalmasasnak néz ki, mint egy kisvárosi idősödő főkönyvelő.

Bratz-babák

A gyártó, az MGA Entertainment mellesleg úgy kalkulál, talán a babatörténelem során először, hogy a vásárlói célcsoport magába foglalja a fiúkat, pontosabban azok szüleit is.

Az biztos, hogy a mindössze három éve piacon levő Bratz-babák hihetetlen gyorsan váltak népszerűvé, és nemcsak a babáknak és a kiegészítőknek eladásaik verdesik a csillagos eget. Az MGA Entertainment egymás után söpri be a különböző közönség és szakmai díjakat, s a jelek szerint ez csak a kezdet. Ez év augusztusában jött ki a Bratz-videó és a DVD, és a hírek arról szólnak, a babák mozifilmen is felbukkannak majd. Az erről szóló megállapodást a közelmúltban írta alá a Century Fox és az MGA Entertainment.
.