

Ahogy majdnem minden őrület, ez is az amerikai kontinensen kezdődött, hogy aztán hamar maga alá gyűrje Ausztráliát is. Magyarországon egyelőre még csend van, de ami késik, nem múlik: az új divat már elérte Európa partjait. Az NPD, a brit kiskereskedelmi eladásokat auditáló szervezet szerint a divatbabák piacán a szigetországban a Bratz-kollekció a maga 41,5 százalékos részesedésével letaszította a trónjáról Barbie-t.
S bár a hagyományos piacokon és a fiatalabb lányok számára még mindig Barbie az aduász, a harc csak első látásra tűnik Dávid és Góliát küzdelemnek. A jelek szerint a 45 éves születésnapját ünneplő nádszálderekú Mattel-hölgy könnyen bajba kerülhet, hiába cserélte le idén Ken barátját Blaine-re, a dögös szörfös csávóra.

Játékpiaci elemzők szerint napjaink leánygyermekei már más környezetben nőttek fel, mint elődeik. Olyanban, amelybe nem feltétlenül illeszkedik Barbie rózsaszín világa, sokkal inkább meghatározzák azt az idősebb nővérek és a szülőket egyre jobban helyettesítő médiai divat- és értékpreferenciái. Mások szerint beérni látszik a „girlpower” nemzedék vetése: egy olyan társadalom – jórészt csak elméletben létező ideája -, ahol a lányok öntudatosak, nagyszájúak, vagányak, és nem utolsósorban: nagyon otthon vannak a fiatalok számára kreált legújabb divattrendekben.
Ennek megfelelően a Bratz-babák - Yasmin, Cloe, Sasha and Jade és társaik - kis topokban, vastagtalpú cipőkben, zsebre dugott kézzel feszítenek a szakadt trapézgatyákban, szeretik a színes hajat és a szőrös kabátokat; magyarul pont úgy néznek ki, mint a legidősebb nővér legvagányabb osztálytársa. A babakollekcióban fiúk is vannak, akikhez képest akár Ken, akár az új jövevény Blaine olyan szürkének és unalmasasnak néz ki, mint egy kisvárosi idősödő főkönyvelő.

A gyártó, az MGA Entertainment mellesleg úgy kalkulál, talán a babatörténelem során először, hogy a vásárlói célcsoport magába foglalja a fiúkat, pontosabban azok szüleit is.
Az biztos, hogy a mindössze három éve piacon levő Bratz-babák hihetetlen gyorsan váltak népszerűvé, és nemcsak a babáknak és a kiegészítőknek eladásaik verdesik a csillagos eget. Az MGA Entertainment egymás után söpri be a különböző közönség és szakmai díjakat, s a jelek szerint ez csak a kezdet. Ez év augusztusában jött ki a Bratz-videó és a DVD, és a hírek arról szólnak, a babák mozifilmen is felbukkannak majd. Az erről szóló megállapodást a közelmúltban írta alá a Century Fox és az MGA Entertainment.