Autómentes nap: Érdekel ez valakit?

2004.09.22. 21:10

Szombathelyen a szervezők és néhány középiskolás belügye volt a nagy sajtókampánnyal beharangozott autómentes nap. Figyelem, komolyan megfontolandó: Hagyni kellene a fenébe az egészet! Így csak felhúzza magát az ember minden év szeptember 22-én.

Autómentes Nap


Pedig az ötlet alapjában nem rossz. Mármint hogy szálljunk már ki abból a rohadt autóból, helyette biciklizzünk, sétáljunk, görkorcsolyázzunk, szörfözzünk vagy akármi mást, mert az egészségesebb és kevésbé teszi taccsra ezt a kis sárgolyót.

Az autómentes nap ennek a gondolatnak a szelíd promója lenne, afféle figyelemfelhívás, csábítás egy alternatív, talán kevésbé kényelmes, de hosszú távon mindenképpen életképesebb életforma felé.

A gond az, hogy ez így - mármint a promó - rohadtul nem működik, és ami még nagyobb baj: mindenki csak ködösít, tessék csak megnézni majd az országos és a helyi sajtó többségének beszámolóit.

Az igazság az, hogy a nagy néhány fanatikus kivételével mindenkinek púp a hátára ez az egész. Az autósoknak más sem hiányzik, mint egy frankó belvárosi útlezárás, a központi kormányzat pénz helyett leginkább csak szlogenekkel támogatja az eseményt, az önkormányzatok meg leginkább abban versenyeznek, ki tudja jobban elsumákolni az egészet. Az idén amúgy Budapest volt a legröhejesebb, ahol már vasárnap megtartották a jeles ünnepet, mondván, akkor kevesebb kényelmetlenséget okoznak az autósoknak. Kétségtelen respektálható érv, de akkor mi a túrónak csatlakoznak az akcióhoz, ugye? (Jól vissza is vágtak a bringások szerda este.)

Szombathely azt az útszakaszt – a Borostyánkőtől a Király utcáig - zárták le egy félnapra, amelyet leginkább tud nélkülözni a forgalom, s amelyet – több belvárosi utcával egyetemben - alapból le kellene zárni egyszer és mindörökre. Az autómentes nap komolytalanságát jelzi, hogy a Savaria Karnevál idejére lazán lezárták egy hétre a százszor forgalmasabb Thököly utat, és az osztrák kancellár látogatásakor több napra kivonták a forgalomból a Kossuth és a Bejczy utcát. Mégsem lett belőle népfelkelés.

Amíg a Borostyánkő Áruház előtt a szokásos programok – vetélkedők, kerékpáros és gördeszkás vetélkedők zajlanak – az autósok, érezve az egésznek komolytalan és súlytalan voltát, nagy ívben tesznek az egészre.

Mi meg gonoszkodunk: Még hétfőn délelőtt lemérjük, tíz perc alatt hány autó megy el a Hunyadi úton a Munkaügyi Központ előtt. Eredménynek 108-at kapunk. A mérést megismételjük ugyanott, percre ugyanabban az időpontban 22-én, szerdán. Papírunkon 111 strigula áll, ráadásul a hétfőn feljegyzett 8 bringás helyett csak 6-ot látunk.

Abban még reménykedünk, hogy a délután 4-re meghirdetett versenyre összejön pár ember, de a városháza előtti tér tök kihalt az ominózus időpontban, még a sajtó képviselői is hiányoznak, a beharangozott szereplők némelyikével egyetemben.

A jelenlevő „versenyzők”, akiknek ezúton köszönet a részvételért, azért megteszik a városháza és a Borostyánkő közötti távot.

A rend kedvéért ideírjuk: A tini kerékpárosok voltak a leggyorsabbak, 2 perc 36 alatt nyomták le a távot. Magyar József városi képviselőnek, a környezetvédelmi bizottság elnökének ugyanebben a műfajban 4 és fél percre volt szüksége. Dancsó Zoltán kickbox-bajnok autóval ment, neki 14:20 kellett a távhoz, nyilván mert meg kellett kerülnie a fél belvárost. Nála még Kaczmarski János is gyorsabb volt lábon. Az ő ideje 13:40.

Elolvasta ezt valaki egyáltalán?


ALON-kiegészítés: Európa több nagyvárosában tartottak ma autómentes napot. Párizsban az kocsitulajdonosok önként vállalták a ’gyalogkakukk’ szerepét. A belváros csaknem teljesen kiürült, mindenfelé kerékpárosokat lehetett csak látni. Bécsben ezzel ellentétben a rendőrség zárta le a város szívét körülölelő Ringstrasse-t, hogy ideiglenesen átengedje azt a gyalogosoknak. Emiatt máshol óriási torlódások alakultak ki. Az autómentes naphoz több mint 1000 európai város csatlakozott az idén. (Részlet az MTV esti híradójából)

 

 

 

 

.