Reklámok a számítógépes játékokban

2004.10.02. 21:07

Bár már évek óta találhatunk reklámokat egyes számítógépes játékokban, szakértők szerint ez a terület még csak most van igazán felfutóban. DaimlerChrysler terepjáró százait adták el regisztrált játékosoknak, és az amerikai hadsereg leghatékonyabb toborzóanyaga jelenleg egy játék. Eddig 14 millióan töltötték le.

Egy felfutó iparág

Colin McRae Rally

A FIFA-sorozat rajongói már évek óta tapasztalhatják, hogy a játékban, a valósághoz hűen, a pálya szélét elborítják a reklámok. A program újabb verziói a grafikai felbontás növekedésével már a játékosok mezén található szponzorok valósághű ábrázolását is lehetővé teszik. A rajongói weboldalakon pedig egy rakás letölthető mez, pálya, cipő, labda található a szerint, melyik csapat, melyik szponzorral dolgozik.

Úgy tűnik, a reklámozók egyre jobban kezdenek rájönni, micsoda hatalmas lehetőségeket rejt ez a terület. A Starcom például külön online játék divíziót hozott létre a közelmúltban, és más nagy cégek is ez irányú lépéseket jelentettek be.

Több felmérés is bizonyítja, hogy a reklámozók szempontjából érdekes 18 és 35 év közötti férfiak is ma már szívesebben játszanak PC-n, vagy konzolon, mint TV-t néznek. A játékokban megtalálható reklámok hatékonysága pedig az eddigi tapasztalatok alapján igen jó. Nem csoda. Amíg egy méregdrága televíziós hirdetés csak másodpercre kapja el a néző figyelmet, ha egyáltalán, addig a játékok felett napokat, heteket, hónapokat tölt a potenciális célcsoport, gondoljunk csak a szimulációs vagy a stratégiai játékokra.

Működik a dolog

Jeep

Az SG.hu internetes szakmagazin néhány hete publikálta a DaimlerChrysler esetét. A Jeep 4x4: Trail of Life nevű játék piacra dobása után nagyon keresettek lettek a Jeep Wrangler Rubicon típusú terepjárók. Hat hónap alatt a játékot 250 ezer felhasználó töltötte le az internetről és adta meg egyúttal a nevét és az e-mail címét. Ezután 40 százalékuk, vagyis 100 ezren jelezték, hogy nem zárkóznak el egy valódi terepjáró megvásárlásától sem. Végül több száz dzsipet adtak el azoknak a felhasználóknak, akik kipróbálták a játékot.

(Az 63 MB-os ingyenes játékot mi is letöltöttük. Tényleg csábító. Akit érdekel itt próbálhatja ki.)

Az amerikai sereg játékkal toborozza a tiniket

US Army

Már a katonaság is felismerte a számítógépes játékok fiatalok tudatára gyakorolt hatását, és nem habozik visszaélni vele.

Az Egyesült Államok hadserege fejlesztette ki azt az ingyenesen letölthető, teljes értékű játékot, amelynek bevallott célja, hogy újoncokat toborozzon a seregben. Az America’s Army Game nevű 728 MB nagyságú programot ingyen osztogatják a tengerentúli toborzóirodákban is.

A játékosokként megismerkedünk a sereg felépítésével, a karrierlehetőségekkel, kiképzésen vetünk részt, lőhetünk a fegyverekkel, s nem utolsósorban tűzharcba keveredhetünk a gonosz terroristákkal, és le is lőhetjük őket, ha ügyesek vagyunk. Mondani sem kell, a gyerekek élvezik a játékot, eddig 14 millióan töltötték le, s közülük 4 millióan regisztrálták is magukat a játék honlapján, amely történetesen az amerikai toborzóiroda oldala is egyben.

Nem alszik az ellenség sem. A palesztin Hezbollah mozgalom szintén piacra dobott egy játékot, amelyben palesztinok lövöldöznek izraeliekre. A termék állítólag nagyon jól fog az arab üzletekben.

És ez még csak a kezdet.

Az említett America’s Army Game programot itt lehet letölteni" target="_blank
.