
Egy felfutó iparág

A FIFA-sorozat rajongói már évek óta tapasztalhatják, hogy a játékban, a valósághoz hűen, a pálya szélét elborítják a reklámok. A program újabb verziói a grafikai felbontás növekedésével már a játékosok mezén található szponzorok valósághű ábrázolását is lehetővé teszik. A rajongói weboldalakon pedig egy rakás letölthető mez, pálya, cipő, labda található a szerint, melyik csapat, melyik szponzorral dolgozik.
Úgy tűnik, a reklámozók egyre jobban kezdenek rájönni, micsoda hatalmas lehetőségeket rejt ez a terület. A Starcom például külön online játék divíziót hozott létre a közelmúltban, és más nagy cégek is ez irányú lépéseket jelentettek be.
Több felmérés is bizonyítja, hogy a reklámozók szempontjából érdekes 18 és 35 év közötti férfiak is ma már szívesebben játszanak PC-n, vagy konzolon, mint TV-t néznek. A játékokban megtalálható reklámok hatékonysága pedig az eddigi tapasztalatok alapján igen jó. Nem csoda. Amíg egy méregdrága televíziós hirdetés csak másodpercre kapja el a néző figyelmet, ha egyáltalán, addig a játékok felett napokat, heteket, hónapokat tölt a potenciális célcsoport, gondoljunk csak a szimulációs vagy a stratégiai játékokra.
Működik a dolog

Az SG.hu internetes szakmagazin néhány hete publikálta a DaimlerChrysler esetét. A Jeep 4x4: Trail of Life nevű játék piacra dobása után nagyon keresettek lettek a Jeep Wrangler Rubicon típusú terepjárók. Hat hónap alatt a játékot 250 ezer felhasználó töltötte le az internetről és adta meg egyúttal a nevét és az e-mail címét. Ezután 40 százalékuk, vagyis 100 ezren jelezték, hogy nem zárkóznak el egy valódi terepjáró megvásárlásától sem. Végül több száz dzsipet adtak el azoknak a felhasználóknak, akik kipróbálták a játékot.
(Az 63 MB-os ingyenes játékot mi is letöltöttük. Tényleg csábító. Akit érdekel
itt próbálhatja ki.)
Az amerikai sereg játékkal toborozza a tiniket

Már a katonaság is felismerte a számítógépes játékok fiatalok tudatára gyakorolt hatását, és nem habozik visszaélni vele.
Az Egyesült Államok hadserege fejlesztette ki azt az ingyenesen letölthető, teljes értékű játékot, amelynek bevallott célja, hogy újoncokat toborozzon a seregben. Az America’s Army Game nevű 728 MB nagyságú programot ingyen osztogatják a tengerentúli toborzóirodákban is.
A játékosokként megismerkedünk a sereg felépítésével, a karrierlehetőségekkel, kiképzésen vetünk részt, lőhetünk a fegyverekkel, s nem utolsósorban tűzharcba keveredhetünk a gonosz terroristákkal, és le is lőhetjük őket, ha ügyesek vagyunk. Mondani sem kell, a gyerekek élvezik a játékot, eddig 14 millióan töltötték le, s közülük 4 millióan regisztrálták is magukat a játék honlapján, amely történetesen az amerikai toborzóiroda oldala is egyben.
Nem alszik az ellenség sem. A palesztin Hezbollah mozgalom szintén piacra dobott egy játékot, amelyben palesztinok lövöldöznek izraeliekre. A termék állítólag nagyon jól fog az arab üzletekben.
És ez még csak a kezdet.
Az említett America’s Army Game programot
itt lehet letölteni" target="_blank