Parndorf: Márkafüggőknek

2004.11.01. 21:55

Hetek kérdése, és egy új szó, egyben új vásárlási forma robban be a magyar köztudatba: az outlet. A helyzetet felderítendő mi a legismertebb ilyen jellegű osztrák intézményt vettük nagyító alá. A parndorfi outlet nemcsak annyiban racionális választás, hogy itt van a kertek alatt, de egyben magán viseli a műfaj minden attribútumát. Benyomások, tapasztalatok, árak.

Kis magyar márkatörténelem

A fogyasztói társadalom megjelenése az elmúlt évtizedekben alaposan átformálta vásárlási szokásainkat. Hol van már a „cipőt a cipőboltból” korszak, amikor komoly ismeretségi kört és protekciót feltételezett egy divatos, neves, az átlagtól eltérő cikk birtoklása. És egy bizonyos életkor felett ki ne emlékezne az USA-ban élő nagynénik csomagjaira, melyek tartalmazták a hőn áhított Levi’s farmert, vagy a háromévente esedékes nyugati utazásokra, ahol kötelezően beszerzendő volt az Atlantic szappan, a Toblerone csoki és a Charlie parfüm.

A nyolcvanas években aztán enyhülni kezdett a piac zártsága, és megjelentek a márkás termékek a jobb nagyáruházak polcain. Hogy honnan lehetett tudni, melyik a jobb áruház? Nos az, amelyben lehetett kapni Adidas edzőcuccot, Ritmo cipőt, Levi’s és Wrangler’s farmereket, Triumph fehérneműt és Colgate-fogkrémet.

A hőskort és a rendszerváltás és a szabadpiac követte. Megjelentek a hipermarketek és a szupermarketek, hogy vitathatatlanul övék legyenek a 90-es évek. Tartottak, tartanak márkás terméket is, de a lényeg nem ezen van, hanem az alacsony árakon. Egy Tesco gazdaságos termékkel viszont nehéz villantani a haverok, ismerősök előtt.

A márka-centrikusság elerjedése jórészt a nagy alapterületű bevásárlóközpontok (shopping mall) rohamos térnyerésének köszönhető. Néhány éve már általános hétvégi program a magyar családok életében, hogy felkeresnek egy bevásárlóközpontot, s ott töltenek néhány órát, esetleg az egész napot. Vásárlással, mozizással, edzéssel, étkezéssel múlatják ilyenkor az időt, s mivel ezeken a helyeken – a belvárosok mellett - az ismertebb világmárkák előszeretettel nyitnak üzleteket, a fiatalabb generáció már a márkák bűvöletében nő fel.

Az outlet fogalma

Parndorf

A gazdasági újságok híreiből már ismeretes, hogy heteken belül megjelenik egy új bevásárlási forma Magyarországon: az outlet. Nem is egy, hanem nyomban két ilyen intézmény fog versenyezni a vevők kegyeiért, egyik Biatorbágyon, a másik Törökbálinton.

A lényege ennek a kereskedelmi formáknak az, hogy a nagynevű márkaboltok egymás mellé települnek, de a bevásárlóközpontokkal ellentétben jelentős árengedményeket adnak. No nem azért, mert nagy a szívük, hanem mert az outlet valami olyasmit jelent magyarul, hogy kijárat, levezetés, kivezetés, ami esetünkben arra utal, hogy az itt árult termékek az érintett cégek kifutóban levő modellei.

A hírek szerint olyan márkák is megjelennek majd, amelyeknek még egyetlen önálló boltja sincs az országban, például a Versace és a Gucci. Az outlet nemcsak a vásárlóknak, a cégeknek is megmozgatja a fantáziáját.

A parndorfi outlet: Elhelyezkedés, környezet

Parndorf

A parndorfi outlet (a település erről a központról lett nevezetes) földrajzi elhelyezkedése telitalálat. A környék bővelkedik kisebb-nagyobb, anyagilag jól eleresztett városokban. Elég csak megemlíteni az osztrák Kismarton, Bécsújhely, Bécs, a szlovák Pozsony és persze a magyar Sopron és Győr nevét. Ami a körítést, a szűkebb környezetet illeti: igényes, színes kis házak sokasága áll egymás mellet, átriumszerűen elrendezve. A kissé régies, pasztellszínekben pompázó homlokzatok egy békebeli kisvárosra emlékeztetnek. Az esőtől fedett folyosók védenek.

Márkák, árak

A 90 üzlet több száz márkát forgalmaz. A női-, férfi- és gyermekdivat mellett találunk sportruházatot, cipőket, illatszereket, kiegészítőket is.

Parndorf

Mindezt 30-70 százalék kedvezménnyel, egész évben folyamatosan. Legalábbis ezt ígérik hivatalosan, s valószínűleg ez így is van, ám az összehasonlítás nehéz. A parndorfi outletben ugyanis – amint fentebb kifejtettük - nem a legújabb árukészlet van, hanem a boltokból megmaradt készletek, így isten tudja, mi mennyit ér. Ha hiszünk a termékeken szereplő árcéduláknak, amely feltünteti az eredeti és az outlet-árat egyaránt, akkor valóban olcsóbban juthatunk a hőn áhított darabokhoz.

Bizonyítékok: Mexx pamutpóló 10 euró, szintén Mexx női táska 15 euró, Nike női sportcipő 35 euró, Adidas férfi edzőcipő 30 euró, Adidas bébi sapka-sál-kesztyű szett 10 euró, Body Shop magnólia parfüm (50 ml) 5 euró, Benetton-pulcsi 10 euró. Ezeknél a termékeknél tényleg jelentős árengedményt tapasztaltunk, de nem árt az elővigyázatosság. Példának okáért az Ergee bébi harisnyanadrág 12 euró, a Palmers női csipke alsó 70 euró, a Lindt csokoládédesszert 10 euró, nagyjából pont annyi, mint máshol.

Az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy a boltok többségéből hiányzik a méret és színválaszték, hogy gyakran hibás az áru. Az esetek többségében nem találjuk a megszokott márkára jellemző stílusjegyeket, a luxusmárkáknál megszokott elegáns üzletbelsőt, az előzékeny eladókat. Volt olyan üzlet is, ahol a hangulat alig volt jobb egy kínai üzletnél.

Infrastuktúra

Az üzletek által határolt területen és kívül is sok parkolóhely áll a vevők rendelkezésére. Nordsee étterem és pizzasarok gondoskodik a vendéglátásról.

Bevásárló portyánkat a Segafredo kávéházban fejeztük be, a mézes latte macchiato itt sem okozott csalódást.

Végül

Parndorf

Ha van időnk és kedvünk, benézhetünk többször Parndorfba, valószínűleg találunk is leárazott termékeket. Mindazonáltal – ahogy fentebb jeleztük - a dolog egyáltalán nem mentes szépséghibáktól.

Ha biztosra akarunk menni, és márkafüggőségünkről sem akarunk lemondani, könnyen lehet, jobban járunk, ha egy klasszikus bevásárlóközpontot (SCS, Westend, Árkád, stb.) keresünk fel. Ott megkapjuk azt a pluszt, csillogást, ami az imádott márkánkhoz, a vásárolgatás fílingjéhez hozzátartozik, nem tavalyelőtti dizájnt kapunk, és az sem biztos, hogy sokkal többet fizetünk.

Persze a legegyszerűbb és leginkább pénztárcakímélőbb, ha racionálisan végiggondoljuk ezt az egész márka-mizériát.


Parndorf Outlet

.