Kertek alatti surranópálya Ausztriába

2004.11.26. 21:01

Pénteken átadták a 89-es út Szombathely-Bucsu közötti szakaszát, amely elkerüli Sé és Torony községeket. Mihelyst az osztrákok is elkészülnek a maguk részével, a vasi megyeszékhely az Európai Unió irányából már sokkal jobban megközelíthető lesz, mint Magyarországról.

89-es út átadása


A percre pontosan érkező Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a környék elöljárói és az építésben részt vevő cégek vezetői jelenlétében adta át pénteken a 89-es számú főút Szombathely-Bucsu közötti 12 kilométeres, új szakaszát.

Az új főút biztosítja Szombathely, Sé és Torony települések elkerülését, ezzel tehermentesítve a településeket az átmenő forgalom negatív hatásai alól, egyúttal segíti az eljutást Ausztria irányába, alaposan meggyorsítva az osztrák A2 autópálya, így Bécs és Graz elérését. Az említett községekben jelentősen csökken a környezeti ártalom.

A megnyitón többek között beszédet mondott Dr. Ipkovich György, Szombathely polgármestere, aki örömét fejezte ki, hogy végre valamiben megelőztük az osztrákokat, hiszen előbb értük el az úttal az országhatárt, mint az osztrákok.

Básthy Tamás képviselő az összefogás útjának nevezte a projektet, Kovács Jenő, a Vas Megyei Közútkezelő Kht. igazgatója pedig kiemelte, a sikeres pályázatok és az áldozatos és szakszerű munka nélkül nem készülhetett volna el az útszakasz.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter örömét fejezte ki, hogy eddigi rövid minisztersége alatt már másodszor ad át Vas megyében utakat, hiszen a sárvári elkerülő út átadása is a közelmúltban történt meg, majd átadta a forgalomnak az útszakaszt.

Az út legfelső rétege még hiányzik, ezt a réteget a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően egy év használat után viszik fel a burkolatra.

A kivitelezés során eredeti állapotában újították fel Szombathely-Rohonc vasútvonal bucsui megállóját is. Itt a későbbiekben múzeumot rendeznek be. Az építkezés során feltárt római kori vízvezeték feltárása is a későbbiekben folytatódik.




Ütemezés és finanszírozás

A 12 kilométer hosszú szakasz több lépcsőben és több, egymástól eltérő módú finanszírozással épült meg.

Az első 4,3 kilométer hosszú szakasz a megyeszékhely tehermentesítését szolgálja. Szombathely és Gencsapáti közigazgatási határán vezet, átszelve a Prenor Kertészeti és Parképítő Kft. üzemi területét. Ez a beruházás a Széchenyi Plusz program keretében indult 2002 év áprilisában.

A következő 4,5 kilométer hosszú szakasz elkerüli Sé és Torony településeket. Építése 2004 tavaszán kezdődött.

A határ előtti 3,2 kilométer hosszú szakasz két ütemben épült, a PHARE CBC program keretében, 50 százalékos PHARE támogatással. Építésük 2003 szeptemberében, illetve 2004 márciusában kezdődött.

A 12 kilométer hosszú új útszakaszon a közlekedés biztonságát növelik a körforgalmú csomópontok, hidak és az üzemi átjárók.

A teljes szakasz a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megbízásából, a Nemzeti Autópálya Rt., illetve az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság beruházásában összesen nettó 8 milliárd forintból, 2,5 millió euró PHARE támogatás igénybe vételével valósult meg. A beruházás kivitelezői munkáit a Vegyépszer Rt., a Mávépcell Kft. és a Swietelsky Építő Kft. és a Betonút Rt. látta el.

.