Trehányságok a szombathelyi önkormányzat közpénzkezelésében

2004.12.08. 22:40

Az Állami Számvevőszék szabálytalanságok garmadáját tárta fel a szombathelyi önkormányzat működésében. Többek között közbeszerzési eljárásokat kerültek ki, 100 milliós kötbérről mondtak le, és szabálytalanul adtak el ingatlanokat.

Súlyos olvasmány az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 88 oldalas jelentése Szombathely gazdálkodásáról. Nemcsak azért, mert hosszú és tele van szakmai kifejezésekkel, hanem azért is, mert nem túl fényes képet fest a város gazdálkodásának utolsó négy évéről.

Az Origónak sikerült frappánsan összefoglalni a jelentés legkínosabb pontjait, és mi most ezen összefoglalás összefoglalóját írjuk le.

Ezek szerint a számvevők megállapították, hogy a város ingatlanjainak értékesítését 80 százalékban - a vagyongazdálkodási rendeletben előírtak ellenére - versenyeztetési eljárás mellőzésével, a későbbi vevők kezdeményezésére végezték.

Több esetben nem számoltatták el az önkormányzati támogatást felvevő szervezeteket arról, mire költötték a pénzt. 2003-ban az összesen 451 támogatásban részesült szervezet közül 31 nem számolt el határidőben. Ráadásul ebből 15 szervezet felszólítás ellenére, később sem számolt el. A város ennek ellenére nem kötelezte arra a hanyag szervezeteket, hogy fizessék vissza a kapott támogatást.

A zarkaházi kastély felújítására kapott önkormányzati pénz 73 százalékát, 5,3 milliót nem felújításra, hanem rendezvényekre fordították, ráadásul ezt a hibát a hiányosságot a későbbi önkormányzati ellenőrzés sem tette szóvá.

Több esetben elmaradt a közbeszerzési eljárás kiírása. Ilyen volt a tavalyi 75 milliós útfelújítás, a Puskás Tivadar Szakképző Iskola épületének felújítása és ugyanennek az iskolának a közétkeztetése.

Egy útépítésnél a szerződés szerint az önkormányzatnak napi 3,5 millió, összesen 100 millió forint kötbért kellett volna kapnia a munkálatokat végző vállalkozótól, mert késve adott át egy útszakaszt. A műszaki átadással az egyik esetben ugyanis több mint egy hónapot csúsztak, de kötbért mégsem kért az önkormányzat és a szerződést sem módosították.

Olyan furcsaságok is történtek, hogy a jegyző tovább adta kötelezettségvállalási jogot a különböző önkormányzati ügyosztályok vezetőinek. Így néhány osztályvezetőt összeghatár nélkül, néhányat fél- vagy egymilliós összegig hatalmazott fel a jegyző kifizetések engedélyezésére. A felhatalmazottakat azonban nem számoltatták be, a havi pénzügyi beszámolóból derült ki, milyen kifizetések voltak.

Az Origo összefoglalója nem foglalkozik a jelentéshez csatolt kísérőlevéllel, amely az ÁSZ szemszögéből összegzi a jelentést. Ezt olvasva a fentieknél valamivel árnyaltabb kép rajzolódik ki, de azért ez sem szűkölködik az ehhez hasonló kijelentésekben: „A versenyeztetési eljárás mellőzésével lebonyolított értékesítések gyakorlata nem biztosította a közvagyonnal történő gazdálkodás nyilvánosságát, átláthatóságát.”

Az Origo összefoglalója.

Az eredeti ÁSZ jelentés

A kísérőlevél






.