Konferencia a régió közlekedéséről: Útkeresés

2005.05.30. 18:56

Szándéknyilatkozatokból és tervekből sok hangzott el a hétvégi szombathelyi nemzetközi közlekedési konferencián, hogy mindebből mi és mikor valósul meg, az sajnos bizonytalan, és az egész ügynek alaposan alátesz a vasárnapi francia népszavazás „nem”-je. Kiss Péter kancellária miniszter szintén ígéretekkel érkezett a Claudius Hotelbe, az utak pedig továbbra is hiányoznak.

Konferencia


Nagyon hiányoznak az utak

Aki kicsit is foglalkozik régiónk gazdaságával, az tudja, hogy a továbblépés legjelentősebb gátja a gyorsforgalmi utak elégtelen mivolta. Ezeknek hiányában komoly beruházások nem várhatók a térségben, és a közlekedési infrastruktúra elmaradottsága alaposan visszafogja az idegenforgalmat is.

Tévedés azt hinni, hogy a probléma csak Vas megyét és Szombathelyt érinti. A nálunk meg nem épített autópályák és autóutak ugyanis gondot okoznak a szomszédainknak is, elsősorban a Szlovákiában letelepedett autóipari óriásoknak és Szlovéniának, akik Koperben szívesen hajóra raknák a Szlovákiában gyártott gépeket. Jelenleg úgy néz ki, mi büszkélkedünk az egész eurorégió gazdaságát visszafogó hiányzó közlekedési láncszemmel. Ez lenne a sokat emlegetett észak-déli közlekedési folyosó.

Így hát nem meglepő, hogy a hétvégi tanácskozás nem az első nagyszabású összejövetel a témában. Ősszel ötven polgármester és közlekedési szakember egy közös nyilatkozatot írt alá Szombathelyen, mely a Szlovákiából induló, a Nyugat-Dunántúlon áthaladó és Szlovénián át az Adriáig futó észak-déli közlekedési folyosó megvalósítását célozza meg, de máskor és máshol is voltak már a témával foglalkozó konferenciák.

Újabb konferencia, újabb nyilatkozat

A mostani, a hangzatos „A Harmadik Évezred Borostyánkő Útja” elnevezésű nemzetközi konferenciára meghívást kaptak az észak-déli közlekedési kapcsolatok fejlesztését szorgalmazó szlovák-magyar-szlovén önkormányzatok, valamint a három ország közlekedési kormányzatainak, a térség közúti, vasúti fuvaroztató társaságainak képviselői.

Ahogy az lenni szokott, a résztvevők közös nyilatkozatot fogadtak el, amelyben ismételten kiemelték az észak-déli közlekedési folyosó fontosságát, szükségességét, és közös nevezőre jutottak az ügyben is, milyen közösen egyeztetett projektekhez kérik majd az unió – a Kohéziós Alap és a Strukturális Alap - anyagi segítségét. Ez határon átnyúló összefogás és egyeztetett álláspont és később kulcsfontoságú lehet.

Hogy aztán mindebből mi, mikor és milyen eséllyel valósul meg, és főleg mi lesz akkor, ha az EU nem támogatja az elképzeléseket, arról már kevésbé szól a nyilatkozat. A kérdés felvetése már csak azért sem ünneprontás, mert eddig nem tűnt úgy, mintha az unió túlságosan szívén viselné a régiónk problémáját, és a közlekedési infrastruktúránkat tekintve hasonlóan mostohagyereknek tűnünk – pártállástól függetlenül - a magyar kormányok szemében is.

Ráadásul itt van ez a szerencsétlen francia népszavazás is, annak egyelőre beláthatatlan hatásaival. A gond az, hogy az unió a közeljövőben határoz a 2007-2013-as pénzügyi tervéről, amelyben annyira bíznak az észak-déli közlekedési folyosó lobbistái. Megjósolható, hogy a francia „nem” miatt a nyugat-európai kormányok nem fognak lelkesedni a keleti országok további nagylelkű támogatásáért, ráadásul a bukóban levő német kormány már jelezte, nincs több pénze most az EU-ra. Szóval nem lesz olyan könnyű kicsikarni a lóvét.

Így vagy úgy, mindenesetre elég szomorú, hogy másfél évtizeddel a rendszerváltás után a vasi megyeszékhely még mindig el van vágva az ország gazdasági vérkeringésétől, és megközelítése nem hogy jobb nem lett, de napról-napra életveszélyesebb.

Kiss Péter bejelentése

A konferencia egy apró pozitív meglepetéssel is szolgált. Kiss Péter kancellária miniszter a rendezvényt használta fel alkalomként, hogy bejelentse, s tervezettnél korábban, már 2007-ben elkezdődhet az M9-M86-os út részét képező Csornát elkerülő szakasz építése. Az előkészítéshez rendelkezésre is áll a közel 800 millió forint, így a fent említett időpontban megkezdődhetnek a munkák.

Az persze szintén bizonytalan, hogy egy kormányváltás esetén mi valósul meg a mostani ígéretekből, mint ahogy az is, mi lesz az észak-déli közlekedésben kulcsszerepet játszó M9 sorsa. Ezt az utat egy 2003-as kormánydöntés értelmében 2015-ig kellene megépíteni.

2007 – 2013 között elsősorban megvalósítandó projektek

M86 gyorsforgalmi út Csorna-Szombathely szakasz
85. sz. főút négysávosítása Győr-Csorna szakasz
M8 Szentgotthárd-Vasvár szakasz
M9 Szombathely-Zalaegerszeg. (-Nagykanizsa)
M9-es gyorsforgalmi út Nagycenk-Sopron országhatár közötti szakaszának kiépítése.

Kiegészítő főúti elemek:
87-es sz. főút Szombathely-Kőszeg országhatár
86-os sz. főút Szombathely-Rédics országhatár
76-os sz. főút Zalaegerszeg-Balatonkeresztúr

Észak-déli közlekedési folyosó


(Forrás: a konferencia kiadványa)

Korábban: Lobbi az észak-déli közlekedési folyosóért

.