Az észak-déli vasúti folyosóról a parlamentben

2005.11.03. 18:44

Ipkovich György szombathelyi polgármester, országgyűlési képviselő a parlamentben arról a cseppet sem lényegtelen kérdésről faggatta Kóka Jánost, hogy a kormány mikor szándékozik fejleszteni a Vas megyét erősen érintő észak-déli vasúti folyosót. A válaszból leginkább az derül ki: a helyzet bonyolult.

A kérdés

A parlament szerdai ülésén Ipkovich György szombathelyi polgármester és egyben parlamenti képviselő arról faggatta a Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, hogy „Tervezi-e a Minisztérium vagy a MÁV a Szombathely - Szentgotthárd vonalon a Sopron - Szombathely közötti vasút villamosításához hasonló korszerűsítést?”

A kérdés indoklásában az áll, hogy „Az Európai Uniós csatlakozásunkat követően az országhatárokon való átjutás, az áruk mozgása, az országok közötti kereskedelem könnyebbé, szabadabbá vált. Ennek eredményeképpen az európai észak- déli irányú vasúti és közúti forgalom jelentősen megnövekedett. A térségben haladnak át azok a szállítmányok, melyek az Adriai-tenger kikötői felé tartanak.”

A szombathelyi képviselő felhívta a minisztérium figyelmét arra is, hogy „a megnövekedett forgalmi terhelést a jelenlegi fejlettségű közúti és vasúti hálózat nem bírja el, nem mellékesen a térség lakóinak életét is megkeseríti a nagy átmenő forgalom. Ahhoz, hogy a probléma megoldódjon, szükség lenne a települések belterületeit elkerülő utakra, és a vasúti pálya korszerűsítésére is. Ezek a fejlesztések elősegítenék a régió gazdasági fejlődését és nagy mértékben javítanák a térség versenyképességét is.”

Elhangzott az a remény is, hogy „a korszerű vasút tehermentesítheti a jelenleg túlterhelt közúti szállítási rendszert.”

A válasz

A fent idézett kérdésre dr. Veres János kabinetfőnök reagált. A választ - főleg mivel kellőképpen sok szálon fut – szó szerint idézzük:

„Néhány évvel ezelőtt a magyar és osztrák minisztériumok már intenzív együttműködést folytatott (sic!) a Szombathely – Szentgotthárd – Graz – vasútvonal fejlesztése és villamosítása ügyében. A munkát végül is az osztrák fél állította le: úgy hogy a grazi vonal villamosítása helyett nagyteljesítményű dízelmozdonyokat állított üzembe. Az ausztriai villamosítás nélkül a vonal villamosításának jelentősége erőteljesen lecsökkent.”

A közelmúltban ismét napirendre került, hogy egy Nyugat-Magyarországon átvezető és jelentős kapacitású (Bécs – Sopron – Szombathely - Graz) vasútvonal képes lenne orvosolni a Bécs és Graz közötti vasúti összeköttetés túlzsúfoltságát. Az itt húzódó úgynevezett Semmering-vasút a világörökség része, így átépítésével járó korszerűsítésére nincs lehetőség, a vonalat kiváltó alagút megépítését pedig évekkel ezelőtt leállították.

Az osztrák közlekedési tárca vezetői az évben jelezték, hogy készek pénzügyileg is támogatni a Szombathely – Szentgotthárd vasútvonal fejlesztését, ha az a GYSEV Rt. tulajdonába kerül. Ez jelenleg azonban nem lehetséges, mivel a csatlakozási szerződés szerint ez a vonal is része az Európai Unió TERNF hálózatának, ami szükségessé teszi a vonal állami kézben maradását. Jelenleg olyan megoldáson dolgozunk, amely a tulajdonjog átadása nélkül is megfelelő garanciát nyújt az osztrák államnak, ha ez valóban finanszírozná a fejlesztést, beleértve a villámosítást is."
.