Kóka János utakat ígért és alapkövet rakott

2006.02.23. 21:09

A gazdasági miniszter szombathelyi látogatásán segített lerakni a Történelmi Sétaút alapkövét, egy sajtótájékoztatón felfedte, milyen közlekedési fejlesztésekre számíthatnak az itt lakók a következő nyolc évben, és azt is megtudtuk, szerinte milyen kiaknázatlan lehetőségei vannak Vas megyének.

Hankó Faragó Miklós és Kóka János


Közutak terén

Dr. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter „Vas megyei közút- és vasútfejlesztés” címmel tartott sajtótájékoztatót csütörtökön a Szombathelyi SZDSZ irodában. A legfontosabb, hogy a sokat emlegetett M9-es Vas megyét érintő szakaszának előkészítését 2007-ig tervezik, csakúgy mint a az M86-os Levéltől Hegyfaluig való kiépítését.

A miniszter a megvalósult beruházások között említette a 89. számú főút Szombathely északi elkerülését és tehermentesítését, a pinkamindszenti határátkelőhöz vezető út korszerűsítését, és a 86.-87. számú főutak közös szakaszának sávbővítését. Emellett szót ejtett a 8. számú főút rehabilitációjáról, a Hosszúpereszteg-Szemenye közötti 8. számú főút előzési szakaszáról és Sárvárnál a 84-es főút elkerülő szakaszáról. Ezeken kívül több útburkolat-felújítás beruházása van még folyamatban, így például a celldömölki kistérségben.

A politikus a 2007-2015 közötti időszakra tervezett beruházások közül kiemelte a Körmend, Jakabháza, Kőszeg és Szeleste elkerülő útjait 2 X 2 sávon. Mellettük olyan nagyobb mérvű szándékról is beszélt, mint a 86. számú főút út új nyomvonala. Mindezeket és még sok mást szeretnének belevenni a Második Nemzeti Fejlesztési Tervbe, melyet 85 százalékban támogat az Európai Unió.

Logisztika és vasút

„Hogyan tudunk részt venni abban a megnövekedő logisztikai teljesítményigényben, amit a szlovák járműgyártási kapacitás igényel a dél-délnyugat felé történő késztermék zállításhoz?” – tette fel a kérdést a jelenlevőknek Kóka. A válasz a Rajka-Szombathely-Nagykanizsa útvonal, ahol a szlovák járműipar eredményeit lehetne kihasználni a 86-os út fejlesztésével. Mivel a cipő- és textilipar multinacionális cégei a Románia-Kína közötti területre költöztek, a munkahelyteremtés szempontjából a kis- és középvállalkozókra kerül a hangsúly.

Vasúti fejlesztések között kiemelte, hogy a MÁV-tól kezelésre átvevő GySEV 2002-2005 között megvalósította a Sopron-Szombathely vonal felújítását. Az elkövetkezőkben a Szombathely-Szentgotthárd vonal is a GySEV kezelésébe kerül át, ami jelentős korszerűsítéseket von majd maga után.

A Vas megyében rejlő kiaknázatlan lehetőségek

Szombathely és környéke rohamos fejlődésének alapjait a miniszter több módon képzeli el. Elég csak az ókori emlékekre gondolni – mondta –, amiért több ország és megye sóvárogna, még sincsenek kihasználva ezek a „turisztikailag jól értékesíthető látványosságok.” Ilyesmikbe akár több milliárdot is bele lehetne tenni, amik aztán rendre meg is térülnének. De ilyen szintén az egyedülálló termálvízkészletre épülő gyógyturizmus vagy az alternatív energiák: biomassza, a napsugarak, geotermikus energia.

Szerinte súlyt kell fektetni az onkológiai profilú gyógyászati központ fejlesztésére, ami európai szinten közel 205 milliárd forintból megvalósítható. Ebben az is megerősítette a minisztert, hogy – tudtuk meg – az Egyesült Államokban járva nagy érdeklődést tapasztalt a részükről egy ilyen egyedülálló intézmény létrehozására, mely beláthatatlan előnyökkel járhat a régió számára.

Dr. Hankó Faragó Miklós Vas Megye 1-es választókerületének SZDSZ-MSZP közös jelöltje zárásul fontosnak tartotta megemlíteni az elmúlt négy év terveinek és a belőlük fakadó megvalósult beruházásainak nagy számát. Így kiemelte a Szombathelynek juttatott 14-15 milliárd forintnyi nagyságrendű pénzeket, példaként a Bartók Terem felújítására kapott 363 milliós támogatás hangzott el.




Letették a Történelmi Témapark alapkövét a Ferences kertben

Kóka János éppen lerakja


Kóka János, Ipkovich György és Hankó Faragó Miklós mellett a város képviselőtestületénnek több tagja is részt vett a város történelmi témaparkjának ünnepélyes alapkőletételén.

A polgármester köszöntőjében örömét fejezte ki, hogy a város hamarosan fontos rendezvényhelyszínnel gazdagodik.

Kóka János beszédében a város dicső múltját emlegette fel, az ókori, majd a 19. századi vezető szerepét, melyet az elmúlt idők visszaesése követett. A miniszter a közeljövőre a gazdasági és kulturális szerep növelését, út és vasútépítést helyezett kilátásba és úgy fogalmazott: Ez az alapkőletétel nem csak a Történelmi Témapark, hanem az egész város fejlesztésének megindulását szimbolizálja.

A belvárosban épülő Történelmi témapark első ütemeként induló beruházással épül meg egy római időket idéző várfal, és átépítik az Aréna utca 8 szám alatti műemlék épületet is. Az erről szóló szerződést – ahogy arról az ALON is beszámolt - a múlt héten írta alá a város a kivitelező céggel.

A beruházás során egy a történelmi időket idéző várfal épül meg, valamint felújításra kerül az Aréna utca egyik épülete is. A későbbiekben interaktív játszópark és az antik mechanika, az antik hőtan, optika és áramlástan bemutatásával játszható modellek bemutatására kerül sor.

A projekt első üteme 10 százalék önerővel uniós forrásokra támaszkodva valósul meg. A Phare pályázaton megnyert összeg több mint 1,6 millió euró, mely részben uniós, részben kormányzati támogatásból tevődik össze.
.