Szervezkednek a Tesco-ellenes csoportok

2006.03.18. 17:22

Továbbra is lendületesen nyomul a Tesco, ám nem mindenki örömére. Amíg a vásárlók nagy része lábával és pénzével szavaz az áruházlánc mellett, egyre hangosabbak az ellenzők is. A közelmúltban Tescopoly néven honlap indult, amely összefogja a Tesco-ellenes csoportokat.

Van fantáziájuk

Tescopoly

Kimeríthetetlennek látszik a Tesco terjeszkedési fantáziája. Ma már - kis túlzással - könnyebb azokat a területeket felsorolni, amelyeken az áruházlánc nem próbája megvetni a lábát, mint amiken igen, olykor a legváratlanabb szolgáltatásokkal – benzinkutak, letöltős zene, repülőjegyek forgalmazása – rukkolva elő.

És a terjeszkedési játék még közel sem tűnik lezártnak: az év első hónapjában a Tesco bejelentette, beszáll az internetes telefonpiacba, majd nem sokkal később azt, hogy jövőre megnyitja első üzletét az Egyesült Államokban is.

Nem csoda, hogy sok embernek böki a csőrét a brit kereskedelmi lánc agresszív stílusa, az azonban roppant figyelemre méltó, hogy nem a konkurencia vagy a tönkrement kiskereskedők a leghangosabbak, hanem a különböző fogyasztóvédelmi, környezetvédő és egyéb civil szervezetek, akik rendszeresen szólítanak fel az áruházlánc bojkottjára. Minimális sikerrel.

Informálni szeretnének a torz piacról

Ám úgy tűnik, nem csak a multinacionális kereskedelmi óriások, hanem az azokat ellenzők is megtanulják a szervezettségben rejlő erőt.

A közelmúltban indult Tescopoly.org internetes oldal összefogja Tesco-ellenes szervezeteket, kezdeményezéseket és helyi akciókat. A szájt elsősorban Nagy-Britanniára koncentrál, de foglalkozik a Tescóval valamely módon kapcsolatban álló külföldi munkásokkal is, akiket szerintük kizsákmányol a cég.

A Tescopoly működtetői úgy gondolják, hogy a Tesco tavalyi 2 milliárd fontos (!) haszna részben az áruházlánc olyan gyakorlatából származott, amelynek súlyos következményei vannak a beszállítókra, a környezetre, a termelőkre és a kiskereskedőkre.

A Tescopoly láthatóan nem tartozik a militáns vonalhoz, nem akarja a föld színéről eltüntetni vagy bojkottálni az áruházláncot, célja, mint írja, bemutatni az óriás szuper- és hipermarketek piactorzító hatását, növelve e téren a társadalmi tudatosságot.

Az oldalon menüpontokba rendezett háttér-információkat olvashatunk például arról, hogy a nagy áruházak hogyan élnek vissza erőfölényükkel, amikor megállapodnak a termelőkkel, hogyan ártanak a környezetnek, amikor kontinenseken keresztül cígelik az árut, hogyan teszik tönkre a kisboltokat és nem utolsósorban komplett lakóközösségeket.

Az oldalhoz csatlakozott szervezetek például olyan konkrétumokat szeretnének kipasszírozni, hogy jöjjön létre egy szabályzat, amely biztosítaná, hogy az áruházlánc minden brit és külföldi beszállítójával tisztességesen jár el, hogy létesül egy független szervezet, amely figyelné, hogy a működés megfelel el a fogyasztók, a termelők és a kiskereskedők érdekeinek. Több egyéb mellett az is szeretnék elérni, ha a Tesco számára bezárnák a további áruházfelvásárlási lehetőséget.

Van válasz is

Nem tudni, hogy mindettől mennyire függetlenül, mindesetre nemrég a cég hivatalos oldalán megjelent egy sajtóközlemény, amely a brit mezőgazdasági termelőket célozza meg, arra biztatva őket, hogy szálljanak be a cég biodízel programjába. Mint írják, a brit Tesco-kutak 40 százalékánál már árulják a biodízelt.

Ugyanebben közleményben a Tesco hosszan ecseteli mindazokat az erőfeszítéseket, amelyeket a Nagy-Britanniában a bioélelmiszer-fronton tett és tesz a cég a vásárlókért és a hazai termelőkért.

Tescopoly.org
.