

A november közepén publikált KSH-adatok szerint a szálláshelyekre érkező turisták száma 1 százalékkal, a vendégéjszakáké 3 százalékkal csökkent az év első 9 hónapjában. A visszaesés Közép-Magyarország kivételével az ország minden régiójában jól érzékelhető volt. A gond állítólag a külföldi látogatók apadása miatt adódott.
Az Alpokalja-Online öt különböző típusú Vas megyei szálláshelyet kérdezett meg, hogyan látják saját helyzetüket, mi tapasztalnak a mindennapokban, mi van a statisztikák mögött.
Finta József, a közepes árfekvésű
Liget Hotel igazgatója elmondta, ők megérezték a statisztika által csökkenőnek lefestett tendenciát: az idén mintegy 10 százalékos visszaeséssel számol. A bajok gyökere szerinte meglehetősen szerteágazó, és nehéz bármit is tenni az ügyben. Egyrészt a New York-i terrortámadások után otthonülőbb lett a világ, de a külföldi vendégek elmaradásának Magyarország romló közbiztonsága és a ideérkező vendégeket érő számtalan kellemetlen élmény is az oka. Nem akar vészharangot kongatni, de úgy tűnik, az ország felélte ilyen irányú tartalékait, a beruházások elmaradása most megbosszulja magát. A Savaria Karneválnak – a profi marketing révén - végre sikerült országos jelentőségűvé nőni magát, de összességében nem pótolja a szervezett csoportok hiányát. Különböző programokkal lehetne lendíteni a forgalmon, amelyek szervezése elsősorban az önkormányzatok feladata lenne, hisz a bevétel nemcsak a szálláshelyeken csapódik le. Finta József szerint a turizmus visszaesése nem érinti a magasabb árfekvésű gyógyturizmust, egyrészt mert öregszik a társadalom, másrészt pedig a külföldiek elmaradását kompenzálják a vastagabb pénztárcájú magyarok.
Finta József szavait azért idéztük hosszan, mert gyakorlatilag megmagyarázzák a soron következő nyilatkozatokat. A sárvári fürdő közvetlen szomszédságában levő, családias méretű
sárvári Éva Panzióból például azt a választ kaptuk, hogy ők nem tapasztalják, hogy csökkenne az érdeklődés a sárvári szállások iránt. Ennek elsődleges oka az új fürdő beindítása, amely számukra folyamatosan garantálja a vendégeket, így nem érzékelnek semmit a romló országos statisztikákból.

Nem panaszkodik a legnívósabb szombathelyi szálloda, a
Park Hotel Pelikán sem. Tóth Eszter értékesítési vezető elmondta, 85 százalékos a szálloda átlagos kihasználtsága, ami – tesszük hozzá - messze a magyar átlag felett van. A Pelikán a minőségi üzleti turizmusban érdekelt, s úgy tapasztalták, egy rövid augusztusi időszakot kivéve gyakorlatilag nincs náluk holtszezon. Visszaesést sem tapasztaltak. A verseny nem az ár, hanem a szolgáltatások színvonala felé tolódik el, így nem a drágább, hanem a kevesebbet kínáló olcsóbb szállások lesznek a vesztesek.
Tóth Eszter véleményét támasztja alá, hogy gyenge évet zárt az egyik legkedvezőbb árfekvésű megyeszékhelyi szállás, a
Tópart Kemping. Auer Mihály vezető még nem készítette el a pontos összesítést, de úgy tűnik, jelentősen, mintegy 10-15 százalékkal csökkent a vendégek száma. Elsősorban a külföldiek, azokon belül is lakókocsis vendégek száma csökkent számottevően.

A minőségi helyek sikerét mutatja a talán legismertebb kőszegi szállónak, az
Irottkő Hotelnak az esete. Zsugonitsné Szalay Katalin értékesítési vezető arról tájékoztatott bennünket, hogy nemhogy csökkenést, de 8 százalékos növekedést látszanak elkönyvelni 2003-ban. Ennek oka legfőképpen a szálloda 2002-es felújítása, emellett felfutóban van az internetes értékesítés is. A vendégek főleg Magyarországról jönnek, a külföldről érkezők főként Németországból látogatnak ide.