Gyimesi József: A felelősség egyszemélyes

2006.09.28. 17:49

Dr. Gyimesi József az Együtt Szombathelyért Egyesület polgármesterjelöltje. Kampányában fontos elem a döntéshozók és gazdaság összefonódásának problémája. Függetlenként azt állítja: fontos ügyek válnak pártpolitikai csatározások áldozatává. Véleménye szerint ha a döntéshozó a tudás kizárólagos birtokosának tartja magát, könnyen hibázhat.

Civil szervezetek eredetileg azért jönnek létre, mert úgy gondolják, vannak értékek, érdekek, amelyeket más nem képvisel. Az Együtt Szombathelyért Egyesületet milyen hiányérzet, igény hívta létre?

Azért alakult az ESZE, mert sokunknak az volt a tapasztalata, hogy Szombathely közös ügyei a pártok csatáinak áldozatává válik, márpedig vannak olyan ügyek, amelyeket nem lehet pártalapon vita tárgyává tenni és eldönteni.

Milyen ügyekre gondol?

Egy beruházás szükségessége, megvalósíthatósága műszaki, pénzügyi és várostervezési kérdés és nem pártpolitikai ügy, pedig manapság még az sem szakmai alapon dől el, hogy ki legyen a kivitelezője az önkormányzati munkának. Az utcák felújításának sorrendje is pártpolitikai kérdés.

Ez most az?

Gyimesi József

Igen, de ez a kisebbik probléma, a nagyobbik probléma, amikor a gazdaság szereplői törekednek döntéshozói szerepre, illetve amikor ugyanaz a személyi kör dönt a gazdasági, közbeszerzési bizottságban, amelyik közvetlenül vagy közvetve érdekelt a pályázó gazdasági társaságban is. Én ezt már gazdasági korrupciónak hívom.

Előfordul az ellenkezője is: többen párton keresztül jutnak politikai vezető szerephez, amelyet később gazdasági tőkévé alakítanak át.

Független szervezet képviselője kevésbé van kitéve ilyen kiértésnek, illetve nyomásnak.
A döntéshozó erkölcsösségén, beállítottságán is múlik természetesen, hogy a gazdasági lobbi kísértésének mennyire tud valaki ellenállni. Nyilván kevésbé, ha más ügyekből következően lekötelezett.

Ön biztosan szívesen aláírja azt a dokumentumot, amelyet az MDF bocsátott ki, és amely a politikai döntéshozók és a gazdaság nem kívánatos kapcsolatainak feltárására, megszüntetésére és megelőzésére hív fel.

Bocsánat. Ezt én írtam a közgyűlésen, azon, amelyen Molnár Miklós a büntetlen előéletről szóló nyilatkozatot tette, illetve kérte. Azt mondtam, hogy van ennél fontosabb is, kértem, hogy minden polgármesterjelölt – hiszen valamennyien jelen voltunk – kötelezze magát írásban arra, hogy a választásokig feltárja az önkormányzattal fennálló minden vagyonjogi, illetve szerződéses kapcsolatát. Ezt odavittem Szabó Gáborhoz, Molnár Miklóshoz, akik alá is írták, a mellettem ülő Gombás úr elzárkózott az aláírástól, majd a polgármester egyik politikai munkatársával, Pintér Istvánnal odaküldtem Ipkovich Györgyhöz, aki a nyilatkozatot úgy tűnik, hogy megtartotta, azóta ezt én nem láttam.

Ezt a problémát én vetettem fel először az utolsó előtti közgyűlésen, azzal, hogy álljon fel egy bizottság, amely megvizsgálja, hogy a képviselők közül ki áll üzleti kapcsolatban az önkormányzattal vagy annak intézményeivel. Iskolaigazgatóktól hallottam, hogy meg is kereste őket írásban a polgármester, hogy vannak-e vállalkozói szerződéseik képviselőkkel. Valamilyen munka tehát elindult, de a következő közgyűlésen már nem esett szó erről, gondolom a Fidesz és az MSZP ezt nem akarta.

Egy személyes kérdés: Ön 1985-től tanácstag volt. Mi a különbség az akkori tanácstagi és a mostani képviselői munka között?

1985-ben kötelezővé tették a többes jelölést, engem a hivatalos jelölttel szemben kértek fel az indulásra. Pontosan nem is ismerve a feladatot, harmincévesen vállalkoztam rá. A lényegét tekintve képviseleti jellegű munka volt nekem, pártonkívülinek. Ahogy most felhívnak, akkor is felhívtak, hogy lóg egy cserép, a gond van a közvilágítással, a járdával. Ami lakossággal való kapcsolattartást illeti, a munka nem változott. Lényeges különbség, hogy ezt a munkát akkor ingyen végeztük egy hatvanöt tagú testületben, amelyre semmi fontosat nem bíztak. A döntések a pártállam struktúrájának megfelelően nem ezen a szintéren dőltek el. Ami még lényegesebb különbség, hogy nem volt a városnak saját vagyona, amiről döntenie kelljen, tehát önkormányzatiságról nem beszélhetünk a tanácstestület esetében.

Térjünk át a hagyományos kampánytémákra: milyen elképzelésekkel indulnak a választáson?

Azt tudom én is mondani, amit mindenki más elmond: fontos egy új ipari park megvalósítása, mégpedig úgy hogy oda a betelepülés ne legyen – különösen a helyi kis- és középvállalkozásoknak – megfizethetetlenül drága. Nem feltétlenül azon kell nyerészkednie a városnak, hogy az ingatlaneladásból egyszeri, jelentős haszna legyen, mert ennél sokkal fontosabb a gazdasági környezet vonzereje, olyan befektetők megnyerése, akik beruházásukkal hosszú időre biztosítják a stabil munkahelyeket. A befektetőt arra kell késztetni, hogy olyan tőkét hozzon, amelynek megmozdítása már nem éri meg neki.

A költségvetés a másik neuralgikus pont. Jól emlékszem, hogy ön minden fórumon felszólalt a Hadnagy utcai óvoda bezárása ellen. Most mi a véleménye?

Világosan és tisztán kell látni, hogy milyen állapotban van a költségvetés, ne érjen bennünket meglepetés, mint ahogyan ez kormányzati szinten megtörtént…

Kérem, tegyük félre az iróniát…

Látnunk kell, milyen rövid, közép és hosszú távú fizetési kötelezettségeket vállalt a város, hogyan változik a központi normatíva, tehát milyen kiadásaink és bevételeink lesznek, ezek a tények nagyjából meghatározzák az új városvezetés mozgásterét. Csak az lehet a kérdés, hogy a fejlesztéseket milyen volumenben és mikor lehet elindítani, illetve továbbvinni. Az, hogy a város normális működéshez szükséges pénzeszközök rendelkezésre állnak, ezt én nem is merem kétségbe vonni

Pedig úgy tűnik, nem állnak, 600 millió forintos hiány van a működési fejezetben.

Nyilván meg kell vizsgálni – amit más is hangoztat – a feladatok illetve szervezetek finanszírozását. Azt is, hogy hogyan lehet takarékoskodni, úgy, hogy azt városban élő családok ne érezzék meg. Véleményem szerint nem az a megoldás, hogy megszokott és jó minőségű szolgáltatásokat szüntessünk meg.

Nem tartom varázsszernek az önkormányzati vagyon egy gazdasági formációba történő egyesítését – amit a Fidesz mond –, de nem is vetem el. Azt mondom, hogy nem a működtetési forma a döntő. Ugyanis, ha egy részvénytárságban működtetjük a város egész vagyonát, akkor nehéz lesz megállapítani, hogy melyik gazdasági társaság működik nyerésegesen, és melyik az, amelyik a nyereséget elviszi.

Erőteljesebb tulajdonosi jelenléttel és ellenőrzéssel fel kell deríteni, hogy ezek a gazdasági társaságok képesek-e több nyereséget termelni, ha nem, miért nem.

Ami közgyűlésben most történik, hogy a vállalkozások beszámolóit egy kézlegyintéssel elfogadjuk, az nem a jó gazda gondossága és felelős magatartása. Legutóbbi tartózkodó szavazatommal ezt akartam kifejezésre juttatni a csak igenek mellett.

2004-ben választották képviselőnek. Mi az, amit ez alatt el tudott érni?

Az utcafelújítások terén van adóssága a városvezetésnek, a hetes választókerületben. De képviselői keretem terhére buszvárót építettünk a Vérellátónál, a Hadnagy utcai bölcsőde udvarára készítettünk biztonságos és korszerű burkolatot, október 15-ig elkészül közel háromévi képviselői keretemből a Tószer tér járdaburkolata és felújítjuk a Liszt Ferenc utcai tömbbelső parkját. Ami még munkát adott: a sportcsarnok építése kapcsán az ott élők folyamatosan tájékoztattak a problémákról, ezeket továbbítottam a Polgármesteri Hivatalhoz, legtöbbször az intézkedés is megtörtént. Most az ESZE képviselőjelöltjét tájékoztattam az elvégzendő feladatokról

A képviselők szeretik elmondani, hogy az ő körzetükben milyen eredményeket értek el, de a körzet képviseletén kívül volt-e más ambíciója is a közgyűlésben?

A közgyűlés és a bizottságok munkájával elégedetlen vagyok, több esetben fordultam panasszal a Közigazgatási Hivatalhoz emiatt. A közgyűlés illetve a polgármester sok esetben eltért a Szervezeti és Működési Szabályzattól, amit én kifogásolok. Az a legfőbb panaszom, hogy a város gazdasági ügyeiben zárt ülésen döntöttünk. Én többször indítványoztam, hogy tárgyaljuk ezeket nyílt ülésen, ezt a Fidesz és az MSZP együttesen szavazta le.

Mi az, amit képviselni akar az ESZE a jövőben?

A közgyűlésben most jelenlévő civil szervezetek nem tudták megőrizni függetlenségüket, a Pro Savaria a Fidesszel kötött szövetséget, a Szövetség Szombathelyért pedig az MSZP ölelését fogadta el. Ezért ma a mi szervezetünk az egyetlen hiteles független szervezet, amelyik indul a választáson. Azt tudjuk ígérni, hogy pártokkal szövetséget nem kötünk, nem pártokat, hanem előterjesztéseket, ügyeket támogatunk.

Ügyvéd vagyok, gazdasági ügyekben ismert gazdasági szakemberek tanácsára kívánok támaszkodni. Rengeteg okos, hozzáértő ember van ebben a városban. A polgármestert nem azért választják, mert polihisztor. De a polgármesteri tisztség csak gazdasági ismeretek alapján nem látható el. Ha magamat az első számú szakembernek tartom, akkor biztosan rossz döntést fogok hozni. Soha nem jó, ha valaki egy adott területen a tudás kizárólagos birtokosának tartja magát. A felelősség az más, az egyszemélyes.

.