Peronátadás Szombathelyen, hídavatás az ártér felett

2006.10.25. 19:22

Alighogy átadták a megújult , máris egy újabb avatóra került sor. Most az épülethez közvetlenül csatlakozó, mondhatni annak elengedhetetlen tartozékaként funkcionáló perontetőt avatták, majd a vasvári ártér vadonatúj hídját. Mindkét helyszínen ott voltunk.

Alighogy átadták a megújult , máris egy újabb avatóra került sor. Most az épülethez közvetlenül csatlakozó, mondhatni annak elengedhetetlen tartozékaként funkcionáló perontetőt avatták, majd a vasvári ártér vadonatúj hídját. Mindkét helyszínen ott voltunk.

Alighogy átadták a megújult , máris egy újabb avatóra került sor. Most az épülethez közvetlenül csatlakozó, mondhatni annak elengedhetetlen tartozékaként funkcionáló perontetőt avatták, majd a vasvári ártér vadonatúj hídját. Mindkét helyszínen ott voltunk.

Egy hónapon belül kétszer is átadóünnepélyre került sor a vasútállomáson. Most a peront adták át a megújult tetőszerkezettel, burkolattal, valamint a most épített életvédelmi kerítéseket. A peronfejlesztési munkalatok 47,4 millió forintért készültek el. Dicséretes módon az eredeti öntöttvas tartóoszlopokat újították fel, és gondoltak a vakokra (vakvezető sáv épült) és a kerekesszékesek számára már két irányból is akadálymentes az épület. Kifestették az aluljárót is.

Peronátadás Szombathelyen, hídavatás az ártér felett


Ipkovich György polgármester a város ékkövének nevezte a megújult vasútállomást, Heinczinger István a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese pedig azt 100 millió forintot köszönte meg, amellyel a Szombathely támogatta a beruházást.

A pezsgőskoccintás után a szépszámú jelenlévő, a MÁV országos és helyi vezetői, a beruházásban résztvevő cégek képviselői és szombathelyi notabilitások és a sajtó képviselői felszálltak egy Interpicire, és a különjárattal Vasvár felé zakatoltak hídavatására. Kis kitérővel felvettük Vasváron Németh Zsolt polgármestert, országgyűlési képviselőt. A hídnál strabagos munkások ideiglenes lépcsőkkel, a szervezők pedig vilmoskörtével várták az „utasokat.”

Ágfalva és Nagykanizsa között az első híd 1865-ben épült, amely a második világháború alatt megsérült, 1960-ban építették újjá. A vasbeton építmény alapozása azonban megsüllyedt, a híd kismértéken meg is billent, ez volt az oka, hogy 20 kilométeres sebességkorlátozást vezettek be rajta.

Peronátadás Szombathelyen, hídavatás az ártér felett


Az új híd építésnek előkészítése 2001-ben indult, a kivitelezés és 2006 februárjában, a forgalomnak augusztus végén adták át. A tervező a MSc Mérnöki iroda volt, a kivitelező a Strabag Zrt. és a MCE Nyíregyháza kft. alkotta Ágfalva konzorcium. A híd 650 millió forintból készült el. Megfelel az uniós előírásban szereplő minimumnak, azaz 160 kilométeres sebességgel lehet rajta áthaladni. Most már csak a pályát kellene hozzáigazítani, mert az még csak 100 kilométert bír.

A MÁV Zrt. Sopron-Szombathely vonalának 2002-es megszerzése után, ez év végén a Szombathely-Szentgotthárd szakaszt is átveszi a GYSEV. Mérlegeli a MÁV Körmend-Zalalövő vonalának átvételét is, de azok a szakaszok is érdeklik, ahonnan anyavállalata vissza kíván vonulni. A Szombathely-Szentgotthárd vonal vagyonkezelői joga a gazdasági miniszter döntése nyomán kerül a MÁV többségi tulajdonában lévő Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt-hez (GYSEV). Az indoklás szerint azért, mert miközben az anyacégnek nincs pénze az 54 kilométeres szakasz felújítására, de a GYSEV-nek van. Ráadásul bevételhez is jut az állami vasúttársaság a vonal menti ingatlanok és eszközök átadásából. (Origó.hu)
Ám az utazók észre se veszik, hogy hídon haladnak át, nem úgy, mint Németh Zsolt Vasvár polgármestere, akinek ez a híd jelentette az ébresztőt, ha diákkorában lebóbiskolt a hazafelé vezető úton. A vonatközlekedés nagyon fontos Vasvár számára, sokan járnak be a megyeszékhelyre dolgozni, tanulni – hallottuk.

Danka Lajostól a MÁV ZRt. szombathelyi képviseletének igazgatójától tudtuk meg, hogy a szombathelyi igazgatóság területén nem jellemző az Interpicik használata, ez a vonat a szombathely Hegyeshalom között közlekedik menetrendszerűen. Most amúgy nem is a vidéki városok elővárosi közlekedésnek fejlesztése van napirenden, hanem egyelőre a távolsági és a helyközi közlekedés fejlesztésre koncentrál a MÁV.

Hogy mi várható a Körmend-Zalalövő vonalon, még nem lehet pontosan tudni, egyelőre folynak az egyeztetések a helyi polgármesterekkel, amelyeket a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium folytat. Ugyancsak a minisztérium tárgyal arról, hogyan lehet az autóbusz-közlekedést és a vasutat összehangolni.

Korábban: Átadták a megújult homlokzatú vasútállomást
.