Czeglédy Csaba: Egy stratégiai elemzés margójára

2006.11.15. 07:51

„Bár erős túlzásnak tűnhet, de az anyag tényleg használhatatlan.”

Miután az alon.hu újságírói kérdése" target="_self nyilvánvalóvá tette számomra, hogy készült az év első felében egy stratégiai elemzés, rögvest intézkedtem, hogy kezembe kerüljön az anyag. Egyrészről a kíváncsiság, másrészről „ha már elkészült, ne menjen veszendőbe”, harmadrészt pedig Abajkovics Péter fáradozásainak megtisztelése vezérelt, hogy egy vasárnap délutánt és egy estét/éjszakát rászánjak az anyag átolvasására, tanulmányozására.

Az IFUA Horváth & Partners Vezetési és Informatikai Tanácsadó Kft. 70 oldalon alkotta meg Szombathely város Információs Gazdaság Stratégiáját, és fejtette ki, hogy ehhez milyen eszközrendszer kell, továbbá elvégzett különböző összehasonlításokat, elemzéseket.

Bár tájékozott embernek tartom magam a gazdaság területén, az „információs gazdaság” fogalom definiálása nehézséget okozott volna, ha ezt korábban kéri tőlem valaki. Most már tudom (I. anyag 5. old), hogy az információs gazdaság egy olyan gazdaság, amely közvetlenül a tudás előállítására, elosztására és felhasználásra épül - ez pld az OECD [Gazdasági Együttműködés és Fejlesztés Szervezete - A fejlett piacgazdasággal rendelkező országokat tömörítő szervezet a tagországok egyik legfontosabb gazdaságpolitikai fóruma] fogalom-meghatározása.

Tehát még véletlenül sem informatikai stratégia megalkotásáról van szó (amellyel egyébként 2004 óta rendelkezik a város), hanem egy olyan elemzésről, amelynek fel kívánta tárni az infokommunikáció adta lehetőségeket Szombathely számára, és összegezni próbálta, hogyan lehetne ez a város-stragégia szerves része.

Az anyagból megtudhatjuk, hogy azon a pár napon, amikor az IFUA munkatársai találkoztak a város illetékeseivel (I. anyag 21. old) az kristályosodott ki, hogy Szombathely a jövőképét 2015-ig fogalmazza meg, és ennek 5 pillére van. Ezek szerint 2015-ben Szombathely a Nyugat-dunántúli Régió meghatározó városaként „Megtartó város”, „Összetartó, együttműködő szereplők hálózata”, „Alkalmazott tudás központja”, „Eurégiós Központ”, „Élen járó önkormányzat”. Éljen! Azt, hogy idáig hogyan jutunk el, és hogy milyen lépéseket kell megtennünk, már nem tudjuk meg. Azok az irányok, amelyek a II. anyag 30. oldalán találhatóak, nem alkalmasak arra, hogy ezek alapján érdemi munka kezdődjön meg. Külön elgondolkodtató, hogyan is képzelhette az elemzés készítője, hogy szeptemberben fog a leköszönő önkormányzat stratégiai döntéseket hozni, és ha esetleg meg is hozza, nem dobja ki az új vezetés…

Bár erős túlzásnak tűnhet, de az anyag tényleg használhatatlan. A legtöbb helyen elnagyolt, felszínes a megfogalmazása, és olyan példákat tartalmaz, amelyeket nehéz lenne a helyi viszonyok közé illeszteni. Alapvető problémának tartom, hogy már az elején gúzsba kötöttük az elemzés készítőjét azzal, hogy információs stratégiát akartunk vele készíttetni – lehet, de korántsem biztos, hogy az infokommunikáció jelenti Szombathely számára a kitörési pontot.

Egyébként pontosan tudjuk, mik a város kitörési pontjai:

1) Utak építése: érjen el az S31-es Kőszegig, épüljön meg a négysávos M86-os Győrig

2) Vasút-villamosítás – legyen végleges a Bécs-Sopron-Szombathely-Graz-Klagenfurt-Trieszt vasútvonal

3) Minél több dekoncentrált szerv Szombathelyre lobbizása

4) Főiskola egyetemmé válása akár integráció útján (Nyugat-Dunántúli Egyetem /Sopron/ vagy Pannon Egyetem /Veszprém/ vagy Pécsi Egyetem)

5) Kezdődjön el az angol nyelv alanyi jogon járó oktatása óvodás kortól

6) Egy kutatás-fejlesztést is végző cég Szombathelyre telepítése, amely legalább 800-1000 embernek állás biztosít, és nem döntően betanított munkás munkakörben

7) Repülőtér és logisztikai központ „beüzemelése”

A tanácsadó cég ezeken a pontokon nem megy végig, mert egyrészről nem erre adott nekik az önkormányzat megbízást, és mint egyébként megtudtam (no meg az anyagban is tesznek rá utalást), nem kaptak meg minden segítséget ahhoz, hogy egy komplett elemzés útján egy életszerű stratégiát felállítsanak. Hibást ne keressünk, lehet, hogy nincs is. Abajkovics Péter, mint az informatikai bizottság elnöke biztosan jóhiszeműen eljárva akart valamit tenni, amellyel a város előrelépését kívánta segíteni. Szerintem, a feladat-meghatározás volt elhibázott, vagy nem jól átgondolt. Egyben viszont maximálisan igaza van az anyagot összeállítóknak: fel kell állítani egy gazdasági stratégiát megalkotó, megvalósító szervezetet, valamint egy városmarketinggel foglalkozó intézményt.

Jómagam, mint a város intézményreformjának előkészítéséért (is) felelős alpolgármester azon leszek, hogy fenti szervezetek felálljanak, és az elkövetkező években egyértelműen meghatározzuk (értelemszerűen az összes közösen gondolkodni, cselekedni hajlandó bevonásával), milyen úton menjen előre városunk az előttünk álló 15 évben.

Hogy ne csak én mondjak véleményt, megkértem „valakit” a környezetemben, szakértői szemmel olvassa át ezt az elemzést és stratégiát.

Itt elérhető" target="_blank a reakciója.

A hivatkozott anyag linkjei itt találhatóak" target="_blank.

Remélem, más is veszi a fáradságot, és elmélyül az IFUA városunknak alkotott gazdasági stratégiájában. Egy érdemi vita soha nem árt!

dr. Czeglédy Csaba
alpolgármester

Vonatkozó anyag: Volt egyszer egy informatikai bizottság" target="_self

.