Csönge Márta eljuttatta lapunknak a többször emlegetett levelet, melyet a képviselőnő a szentkirályi lakosokhoz írt az iskolabezárásokkal kapcsolatban.
Csönge Márta eljuttatta lapunknak a többször emlegetett levelet, melyet a képviselőnő a szentkirályi lakosokhoz írt az iskolabezárásokkal kapcsolatban.
Csönge Márta eljuttatta lapunknak a többször emlegetett levelet, melyet a képviselőnő a szentkirályi lakosokhoz írt az iskolabezárásokkal kapcsolatban.
Tisztelt Szentkirályi Lakos!
Több esemény is történik a választókörzetet érintően, amelyet nem hagyok, nem hagyhatok szó nélkül, még ha a választási eredmények ezt is kívánnák.
Mint Ön előtt is ismert, a választás eredményeként egy szavazat különbséggel Sági József lett körzetünk hivatalosan megválasztott képviselője. Jómagam a jelölő párt jóvoltából jutottam a városi közgyűlésbe, így a város ügyeit vagyok hivatott képviselni.
Írom ezt azért, mert a beszélgetésekből azt szűröm le, hogy többen nem érzik a választott helyi képviselő felelőssége és a városi képviselő feladatai közötti különbséget.
A gondolatok leírását a közelgő racionalizálások mellett az indokolja, hogy valótlan állítások tömkelegét olvastam a híranyagokban.
A választókörzetünkben kettő általános iskola működik. Egyik a szőllősi és Gyöngyöshermán egy részét körzetesítő Reguly Antal Általános Iskola, a másik a Szentkirályi Általános Iskola.
Az iskolának tisztelendő történelmi múltja van, így évtizedekre visszamenőleg vannak adatok, amelyből kiderül, hogy 120-150 gyermek tanult itt.
Sajnos 2007-ben is 119 fő a diákok száma, annak ellenére, hogy 6 évvel ezelőtt is azon gondolkodtunk, hogy lehetne vonzóvá tenni az iskolát. Akkor is a bezárás veszélye állt fenn egy sokkal kiegyensúlyozottabb gazdasági környezetben, alacsonyabb energia árak mellett.
Az indokok 2001-ben sem voltak mások, mint most: az épület elhasználódott, a nagyobb iskolák kihasználtsága csökkenőben volt - a gazdasági megközelítés alá támasztotta ezt. Az iskolának nem volt, és jelenleg sincs önálló arculata, amely alapján a szabad iskolaválasztás eredményeként a gyermeklétszám növekedhetett volna.
Korábbi Képviselő Úr, Csinger Péter és a helyi kulturális egyesület meghatározó emberei – köztük jó magam - többször összeültünk, és kerestük a megoldást az iskola fellendítésére. Ugyanúgy, ahogy többször megtettük a Zarkaházi Kastély esetében is.
A Szentkirályon élők összefogása eredményes tudott lenni a Zarkaházi Kastélyt illetően!. Az önkormányzat támogatta is több millió forinttal a kezdeményezést, hiszen érzékelte a közös akaratot.
Az általános iskola vezetése a fejlődéséért tett javaslatainkból sajnos nem valósított meg semmit! Csinger képviselő úr – lemondva más fejlesztésekről - az iskola megmentése érdekében elérte, hogy a gondolkodásra, útkeresésre időt nyerve pár évvel meghosszabbodjon az iskola élete egy kivételezetten alacsony iskolalétszámmal.
Az elmúlt közel hat évben sajnálatos módon az iskola nem valósította meg a létszámhoz kötött egyezség másik oldalát, vagyis nem volt olyan programja, módszere, amely a létszámnövekedést eredményezett volna. Iskolaszéket sem működtetett a Szentkirályi Iskola, így esély sem volt arra, hogy egy önkormányzati képviselő megtapasztalja problémáikat, és segítse a megoldáskeresést.
A helyi óvodába maximum létszámon járnak a gyermekek, míg az iskolába a mellékelt táblázatból jól leszűrhetően csak a töredéke jár a volt óvodásoknak.
Miért van ez?
Évfolyamonkénti tanulólétszám (2006/2007. tanév)
Tanuló
Osztály
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
1.
Bercsényi
469
20
50
45
47
59
67
60
72
69
2.
Derkovits
452
18
51
46
52
57
64
63
57
62
3.
Dési
401
18
24
47
25
60
44
65
66
70
4.
Eötvös
204
12
30
30
25
31
20
26
18
24
5.
Gothard
474
19
54
57
60
61
54
61
62
65
6.
Neumann
583
23
50
56
57
74
67
80
91
109
7.
Nyitra
163
8
28
18
16
22
19
28
14
18
8.
Paragvári
758
32
100
83
98
96
92
101
93
95
9.
Reguly
277
13
27
44
41
39
29
46
24
27
10.
Simon
411
16
53
30
32
45
71
55
60
65
11.
Szentkirály
119
8
9
15
14
14
20
13
15
19
12.
Váci
517
19
58
54
58
56
70
61
82
78
13.
Zrínyi
670
24
84
77
79
79
88
91
77
95
Összesen:
5498
230
618
602
604
693
705
750
731
796
·Az iskola földrajzi elhelyezkedése nem egyezik a körzet lakóinak közlekedési útvonalával. Gyakorlatilag a valamikori Szentkirály és Bogát lakóinak van ideális helyen az iskola.
·Az iskola épülete épp a történelmi háttere miatt erősen lelakott, a mai jogosan elvárható követelményeknek nem felel meg. Az 1996-os évforduló ellenére akkor sem történt felújítás az épületen.
·A választókörzet általános iskolás korú gyermekeinek 1/4-1/5-e szentkirályi iskolás. Miért nem választják többen az iskolát az itt lakók közül?
·2002-ben Polgármester úrral együtt látogattuk meg az iskolát, s biztattuk a gyermeklétszám növelésére. Biztosítva ezzel a 2002-2006 közötti időszakot.
Nem igaz, hogy az elmúlt években fenyegetett helyzetben volt az iskola!
Nem kívánom gazdasági kérdésként megközelíteni az iskola bezárást, hiszen nem az! Nem az iskolán megtakarított pár tízmillió forinton fog múlni Szombathely jövője.
Azonban ha a 2+4 év „védett időszak” ellenére sem tudott megerősödni az iskola, minek kell még történnie ahhoz, hogy előrelépés legyen? Mitől nőne a gyermeklétszám az iskolában, ha a környezetünkben élők többsége inkább a város más iskoláiba viszi gyermekeit?
2006 októbere óta ismét kerestük az utat az iskola túléléséért. Több megoldás is szóba került részünkről az alapítványtól, Táplánszentkereszten át, az egyházig, annak ellenére, hogy szakemberek nem támogatták az iskola további működését. Még az elmúlt hetekben is egyeztetéseket kezdeményeztem a város vezetőinél, hogy találjunk valamilyen megoldást.
Sajnos, a körzet képviselője, Sági József a valós megoldás keresése helyett engedetlenségre, „csakazértis” nemre buzdította az itt élőket. Dacolni értelmes megoldás keresése nélkül?! Hát igen! Ez könnyű út, és olcsó népszerűség, de nem képviselőhöz méltó felelősségvállalás!
Pedig épp ő írt a választási kampányában az iskola átszervezéséről. Azóta sem tudom, mit értett ez alatt. Kíváncsi lennék rá, hiszen ha szeptemberben a választási kampányban tudott megoldást, talán most is meg tudná osztani az itt élőkkel. Vagy könnyebb lázítani, mint értelmes, a többség számára elfogadható megoldást találni?!
Minden racionális érv az iskola bezárása mellett szól. De ott az érzelmi oldal!
Ez alól nem tudom, és nem is akarom kivonni magam. Érzelmileg azonosulok a diákokkal, szülőkkel, tanárokkal, aggódom a településrész életéért. Tudom, hogy más városrészből is járnak az iskolába gyermekek épp a kis osztálylétszám tanulási hatékonysága és egyéb előnyök miatt. Ismerem a nagyobb odafigyelést igénylő gyermekeket és szüleiket. Rehabilitációs cégnél dolgozom, tudom, milyen szerepe van az állandóságnak életükben. Mégis azt kell, hogy mondjam, hogy ha annyi gyermek járna az iskolába, mint amennyi ember most fórumokon, utcán vagy aláírásgyűjtésnél a hangját hallatja, akkor most nem kellene az iskola létéről beszélnünk!
Maximálisan elismerem a tanárok eredményeit, jó magam is sokat hallottam Andi néniről, Bori néniről, Márti néniről és sorolhatnám a keresztneveket.
Éppen ezért kiegészítő indítványom lesz a közgyűlési anyaghoz a tanárok elhelyezkedési esélyeinek segítése érdekében. A kisdiákok iskolabusszal tudnak majd közlekedni a többség által választott intézménybe. Végig fogom kísérni a bezárás esetén az egyeztetéseket, hogy a lehető legelviselhetőbb megoldás szülessen. Kezdeményezni fogom, hogy amennyiben a többség a táplánszentkereszti általános iskolát választja, akkor kapjon a település a várostól támogatást, hogy segítse az ott tanulók körülményeinek javítását.
Azt már kifejtettem, hogy nem a gazdasági szempont a mérvadó. Azonban az érzelmi és racionális oldalt egybevetve az iskola bezárása elkerülhetetlen, ezért az iskola bezárása mellett fogom letenni a voksomat. Felelősen végig gondolva, mérlegelve a diákok, tanárok, szülők és a város, valamint a többi intézmény érdekét csak így dönthetek.
Csinger Péter képviselő úrral a városrész érdekében össze lehetett fogni. A városrész és nem a napi politika volt köztünk az első. A jelenlegi képviselővel eddigi tapasztalataim alapján nem tudok együttdolgozni, így tartom magam a választási eredményhez.
A jövőben hasonló levelekben adok majd hangot a választókörzetemet érintő véleményemnek, hogy tudja Ön, mit gondolok, illetve mit teszek szűkebb közösségemért. Az azonban biztos, hogy mint eddig is: az itt élők egyéni gondjait ezt követően is igyekszem megoldani.