Nem lesz gyorsforgalmi a 86-os - de valami lesz

2007.04.21. 17:23

A Kóka János által pénteken benyújtott törvénytervezet szerint hivatalosan nem lenne gyorsforgalmi út Szombathely-Csorna. Megkerestük a minisztériumot, ahol közölték: a 86-os elkészül, de a tervezett kiépítés egyelőre jelentősen elmarad a végleges változattól. Örüljünk vagy szomorkodjunk?

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken sürgősségi javaslatként nyújtotta be a parlamentnek azt a javaslatot, amely módosítaná a gyorsforgalmi utakról szóló 2003-as törvényt.

Autópálya

A törvény indoklásaként többek között az szerepel, hogy a kormány fel szeretné gyorsítani a gyorsforgalmi utak építését, mivel ezek elengedhetetlen feltételei a gazdaság fejlesztésének. A 17 oldalas tervezet mellékletében felsorolja a törvény hatálya alá tartozó, megvalósítandó új gyorsforgalmi utakat: megnevezi az adott utat, a gyorsforgalmi út jellegét, a megépítendő sávok számát és az adott szakasz hosszát. Az indoklás szerint erre a második fejlesztési terv keretében megvalósítandó gyorsforgalmi utak miatt van szükség.

A tervezetben szereplő lista (lásd a cikk végén) tartalmazza a 2X2 sávos Körmend-Rábafüzes 8-as utat, a szintén 2X2-es Pereszteg-Sopron és Győr-Csorna M85-ös szakaszait, de kimaradt belőle – többek között - a Szombathely számára lényeges 86-os út Szombathely-Csorna szakasza.

A Kóka János által benyújtott törvénymódosításban hivatkozásként említett „közlekedésfejlesztési projektek indikatív listája” ugyanakkor tartalmazza a Szombathely-Csorna utat, igaz, ott sem konkrétan gyorforgalmi útként, hanem „új út építés, plusz elkerülő”, 2x2 sávos 61 kilométeres szakasz áll a minisztérium honlapján közétett dokumentumban.

A helyzet tisztázása ügyében ma délelőtt megkerestük a szakminisztériumot, ahonnan néhány órán belül elekronikus levélben válaszoltak kérdéseinkre.

A minisztérium ügyfélszolgálati irodája az „illetékes szakfőosztály” tájékoztatására hivatkozva azt közölte, hogy „a 86. sz. főút kapacitásbővítése a távlati M86 nyomvonalán megtörténik a 2007. és 2013. közötti fejlesztési időszakban Szombathely és Csorna között. Az autópálya-törvényben csak azon fejlesztések kerültek nevesítésre, amelyek a programidőszak időhorizontján (2013-ig) elkészülnek”.

A levél folytatásában közli, hogy „a 86. főút fejlesztése mint projekt ugyan elkészül, de nem gyorsforgalmi útként”, tekintettel a korlátolt forrásokra.

A minisztérium szerint „a műszaki tartalom alapján a lehatárolás nem volt könnyű az egyes projektek között, de hasonlóan a 86. számú főúthoz nem szerepel a tervezetben a 49. sz. főút fejlesztése, illetve az egri bekötés megvalósítása, hiszen ezen projekteknél a tervezett kiépítés még jelentősen elmarad egy későbbi, végleges gyorsforgalmi változatától”.

Ezek után lapunk azt tudakolta, hogy pontosan mit is jelent a közeljövőben elkezdődő kapacitásbővítés, mikorra várható a végleges befejezés, illetve hogy első lépcsőben megvalósul-e az indikatív listán jelölt 2 x 2 sáv, de erre egyelőre nem kaptunk választ.

Optimista szemlélettel leginkább abban bízhatunk, hogy a Szombathely-Győr közötti 86-os a korábbi tervek alapján valósul meg, a Kóka János-féle törvényjavaslat csupán az útszakaszok megnevezése és besorolása tekintetében kelt némi bizonytalanságot. Egy ilyen forgatókönyv egyben azt is jelentené, hogy – egy kellően távoli jövőben – további fejlesztések is lesznek az úton.

Letöltés:

Kóka János törvényjavaslata a gyorsforgalmi utakról
A 2007-2013 között megvalósítani tervezett közlekedésfejlesztési projektek listája

A törvényjavaslatban szereplő új gyorsforgalmi utak:




































































A szakasz neveAz út típusasávkm
MO Kelet, 4. sz. főút-31. sz. főút közöttAutópálya2x26
MO Kelet, 31. sz. főút-3. sz. főút közöttAutópálya2x211
MO Kelet, 3. sz. főút-M3 közöttAutópálya2x29
MO Gödöllői átkötés (M31)Autópálya2x212
MO Dél, M1-51. sz. főút között pályabővítésAutópálya2x323
MO Dél, 51. sz. főút-M5 közöttAutópálya2x37
MO Észak, M2-11. sz. főút között (MO Északi-híd)Autópálya2x23
M3 Görbeháza - Nyíregyháza (4. sz. főút)Autópálya2x239
M43 Szeged - Maroslele közöttAutópálya2x216
M43 Maroslele - Makó közöttAutóút2x116
M6 MO-Erdi tető közöttAutópálya2x28
M6 Dunaújváros-Szekszárd közöttAutópálya2x267
M6 Szekszárd-Bóly közöttAutópálya2x247
M60 Boly - PécsAutópálya2x230
M7 Zamárdi - Balatonszárszó közöttAutópálya2x214
M7 Balatonkeresztúr - Nagykanizsa közöttAutópálya2x236
M7 Rigyác - NagykanizsaAutópálya2x212
M7 Letenye-országhatár között (Mura-híddal)Autópálya2x21
M8 Dunaújváros (M6)-Dunavecse (51. sz. főút) (Duna-híddal)Autópálya2x29
M9 51-54. sz. főút közöttAutóút2x112
M2 Budapest-Vác (déli csomópont) közöttAutóút2x220
M3 Nyíregyháza-Vaja (49. sz. főút) közöttAutópálya2x226
M3 Vaja (49. sz. főút)-Vásárosnamény közöttAutóút2x120
M35-M4 Debrecen-Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár) közöttAutóút2x166
M43 Makó-Csanádpalota (országhatár) közöttAutóút2x123
M44 Kecskemét-Tisza kürt közöttAutóút2x242
M44 Tiszakürt-Kondoros közöttAutóút2x262
M44 Kondoros-Békéscsaba közöttAutóút2x222
M8 Kecskemét-Szolnok közöttAutóút2x154
M8 Dunavecse-KecskemétAutóút2x145
M8 Körmend-Rábafüzes (oh.) között (Körmend elkerülővel)Autóút2x231
MO 10-11 sz. főutak közöttAutóút2x29









A szakasz neveAz út típusasávkm
M85 Pereszteg-Sopron (országhatár) közöttAutóút2x229
M85 Győr-Csorna között (Csorna elkerülővel)Autóút2x234
M9 Dombóvár-Bonyhád (65. sz. főút) közöttAutóút2x134
.