
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter pénteken sürgősségi javaslatként nyújtotta be a parlamentnek azt a
javaslatot, amely módosítaná a gyorsforgalmi utakról szóló 2003-as törvényt.

A törvény indoklásaként többek között az szerepel, hogy a kormány fel szeretné gyorsítani a gyorsforgalmi utak építését, mivel ezek elengedhetetlen feltételei a gazdaság fejlesztésének. A 17 oldalas tervezet mellékletében felsorolja a törvény hatálya alá tartozó, megvalósítandó új gyorsforgalmi utakat: megnevezi az adott utat, a gyorsforgalmi út jellegét, a megépítendő sávok számát és az adott szakasz hosszát. Az indoklás szerint erre a második fejlesztési terv keretében megvalósítandó gyorsforgalmi utak miatt van szükség.
A tervezetben szereplő lista (lásd a cikk végén) tartalmazza a 2X2 sávos Körmend-Rábafüzes 8-as utat, a szintén 2X2-es Pereszteg-Sopron és Győr-Csorna M85-ös szakaszait, de kimaradt belőle – többek között - a Szombathely számára lényeges 86-os út Szombathely-Csorna szakasza.
A Kóka János által benyújtott törvénymódosításban hivatkozásként említett „közlekedésfejlesztési projektek indikatív listája” ugyanakkor tartalmazza a Szombathely-Csorna utat, igaz, ott sem konkrétan gyorforgalmi útként, hanem „új út építés, plusz elkerülő”, 2x2 sávos 61 kilométeres szakasz áll a minisztérium honlapján közétett dokumentumban.
A helyzet tisztázása ügyében ma délelőtt megkerestük a szakminisztériumot, ahonnan néhány órán belül elekronikus levélben válaszoltak kérdéseinkre.
A minisztérium ügyfélszolgálati irodája az „illetékes szakfőosztály” tájékoztatására hivatkozva azt közölte, hogy „a 86. sz. főút kapacitásbővítése a távlati M86 nyomvonalán megtörténik a 2007. és 2013. közötti fejlesztési időszakban Szombathely és Csorna között. Az autópálya-törvényben csak azon fejlesztések kerültek nevesítésre, amelyek a programidőszak időhorizontján (2013-ig) elkészülnek”.
A levél folytatásában közli, hogy „a 86. főút fejlesztése mint projekt ugyan elkészül, de nem gyorsforgalmi útként”, tekintettel a korlátolt forrásokra.
A minisztérium szerint „a műszaki tartalom alapján a lehatárolás nem volt könnyű az egyes projektek között, de hasonlóan a 86. számú főúthoz nem szerepel a tervezetben a 49. sz. főút fejlesztése, illetve az egri bekötés megvalósítása, hiszen ezen projekteknél a tervezett kiépítés még jelentősen elmarad egy későbbi, végleges gyorsforgalmi változatától”.
Ezek után lapunk azt tudakolta, hogy pontosan mit is jelent a közeljövőben elkezdődő kapacitásbővítés, mikorra várható a végleges befejezés, illetve hogy első lépcsőben megvalósul-e az indikatív listán jelölt 2 x 2 sáv, de erre egyelőre nem kaptunk választ.
Optimista szemlélettel leginkább abban bízhatunk, hogy a Szombathely-Győr közötti 86-os a korábbi tervek alapján valósul meg, a Kóka János-féle törvényjavaslat csupán az útszakaszok megnevezése és besorolása tekintetében kelt némi bizonytalanságot. Egy ilyen forgatókönyv egyben azt is jelentené, hogy – egy kellően távoli jövőben – további fejlesztések is lesznek az úton.
Letöltés:
Kóka János törvényjavaslata a gyorsforgalmi utakról
A 2007-2013 között megvalósítani tervezett közlekedésfejlesztési projektek listája
A törvényjavaslatban szereplő új gyorsforgalmi utak:
A szakasz neve | Az út típusa | sáv | km |
MO Kelet, 4. sz. főút-31. sz. főút között | Autópálya | 2x2 | 6 |
MO Kelet, 31. sz. főút-3. sz. főút között | Autópálya | 2x2 | 11 |
MO Kelet, 3. sz. főút-M3 között | Autópálya | 2x2 | 9 |
MO Gödöllői átkötés (M31) | Autópálya | 2x2 | 12 |
MO Dél, M1-51. sz. főút között pályabővítés | Autópálya | 2x3 | 23 |
MO Dél, 51. sz. főút-M5 között | Autópálya | 2x3 | 7 |
MO Észak, M2-11. sz. főút között (MO Északi-híd) | Autópálya | 2x2 | 3 |
M3 Görbeháza - Nyíregyháza (4. sz. főút) | Autópálya | 2x2 | 39 |
M43 Szeged - Maroslele között | Autópálya | 2x2 | 16 |
M43 Maroslele - Makó között | Autóút | 2x1 | 16 |
M6 MO-Erdi tető között | Autópálya | 2x2 | 8 |
M6 Dunaújváros-Szekszárd között | Autópálya | 2x2 | 67 |
M6 Szekszárd-Bóly között | Autópálya | 2x2 | 47 |
M60 Boly - Pécs | Autópálya | 2x2 | 30 |
M7 Zamárdi - Balatonszárszó között | Autópálya | 2x2 | 14 |
M7 Balatonkeresztúr - Nagykanizsa között | Autópálya | 2x2 | 36 |
M7 Rigyác - Nagykanizsa | Autópálya | 2x2 | 12 |
M7 Letenye-országhatár között (Mura-híddal) | Autópálya | 2x2 | 1 |
M8 Dunaújváros (M6)-Dunavecse (51. sz. főút) (Duna-híddal) | Autópálya | 2x2 | 9 |
M9 51-54. sz. főút között | Autóút | 2x1 | 12 |
M2 Budapest-Vác (déli csomópont) között | Autóút | 2x2 | 20 |
M3 Nyíregyháza-Vaja (49. sz. főút) között | Autópálya | 2x2 | 26 |
M3 Vaja (49. sz. főút)-Vásárosnamény között | Autóút | 2x1 | 20 |
M35-M4 Debrecen-Berettyóújfalu-Nagykereki (országhatár) között | Autóút | 2x1 | 66 |
M43 Makó-Csanádpalota (országhatár) között | Autóút | 2x1 | 23 |
M44 Kecskemét-Tisza kürt között | Autóút | 2x2 | 42 |
M44 Tiszakürt-Kondoros között | Autóút | 2x2 | 62 |
M44 Kondoros-Békéscsaba között | Autóút | 2x2 | 22 |
M8 Kecskemét-Szolnok között | Autóút | 2x1 | 54 |
M8 Dunavecse-Kecskemét | Autóút | 2x1 | 45 |
M8 Körmend-Rábafüzes (oh.) között (Körmend elkerülővel) | Autóút | 2x2 | 31 |
MO 10-11 sz. főutak között | Autóút | 2x2 | 9 |
A szakasz neve | Az út típusa | sáv | km |
M85 Pereszteg-Sopron (országhatár) között | Autóút | 2x2 | 29 |
M85 Győr-Csorna között (Csorna elkerülővel) | Autóút | 2x2 | 34 |
M9 Dombóvár-Bonyhád (65. sz. főút) között | Autóút | 2x1 | 34 |