
ALON: Az szombathelyi SZDSZ-ben eddig is voltak kisebb-nagyobb viták, de a Hankó Faragó Miklós-féle levél mintha túlmutatna a hétköznapi torzsalkodáson. Az Ön olvasata szerint mi történt?
Németh Kálmán: Úgy gondolom, a levél teljes mértékben az SZDSZ belső ügye, azon belül is Hankó Faragó Miklósé. Szerintem nem született volna meg, ha a megyei választmány május 4-i tisztújításán másként történnek a dolgok. Korábban Hankó Faragó Miklós kijelentette, nem kíván tisztséget vállalni sem a megyei, sem a városi vezetésben. Így derült égből a villámcsapásként ért 4-én délelőtt 11 órakor az egyik alapszervezeti elnökünk telefonja, aki bejelentette: Hankó Faragó Miklós délután indul ellenemben a megyei elnöki posztért. A választást aztán meggyőző fölénnyel nyertem, és nem tudok eltekinteni attól, hogy ez után két nappal született a levél, mely egyébként tele van tárgyi tévedésekkel. Ettől függetlenül sem városi, sem a megyei szervezetben nincs feszültség, nincs többről szó, mint néhány ember véleményéről.

Ennek a szembeállásnak van köze a Kóka-Fodor országos párharchoz?
Azt hiszem, közvetlenül nincs. Mind Hankó Faragó Miklós, mind én keményen és nyíltan kiálltunk Kóka János mellett, ha lenne köze, a levél az országos tisztújítás után íródott volna.
Így utólag is szerencsésnek tartja, hogy elvállalta a városi vagyonhasznosító társaság felügyelő bizottsági elnöki posztját?
Nem vagyok a felügyelő bizottság elnöke, ez egy súlyos tévedés. Ez a tisztség csak később lesz megválasztva. Hogy a bizottság tagja lettem, azt a helyzet adta. Mivel dr. Ipkovich György országgyűlési képviselősége miatt nem vállalhat szerepet a cégben - sem mint igazgatósági tag, sem mint FEB-tag - személyesen engem kért fel, hogy vállaljam. Eredetileg nem kívántam a bizottságban tevékenykedni, és hogy a mostani helyzetet az anyagi juttatás felől vezetik le, ez olyan alantas gondolat, amivel nem kívánok foglalkozni. A tagok díjazása egyébként nem több, mint a megszűnt két vállalat -a Házkezelési Kft. és a Városgazdálkodási Kft. – FEB tagjainak fizetett együttes összeg. Ott a tagok 71 ezer 500 forintot kaptak személyenként, itt 140 ezer forintot. Közben senki nem beszél arról a felelősségről, ami a tagokat a törvény erejénél fogva kötelezi, mint ahogy arról sem, hogy ezeken a helyeken 16 éven keresztül 90 százalékban politikusok voltak és minden alpolgármester legalább két felügyeleti bizottsági posztot töltött be. Érdekes, hogy pont most jött a megvilágosodás.
Egészséges, hogy ekkora vízfeje – héttagú igazgatósága és tíztagú felügyelő bizottsága - van egy ekkora cégnek?
Eredetileg egy vezérigazgató lett volna és egy jóval kisebb létszámú FEB, de ebbe az ellenzék nem egyezett bele. Azt mondták, legyen igazgatóság és egy nagyobb FEB. Ez megtörtént, így aztán minden politikai erő és civil szervezet jelen van mind az igazgatóságban, mind a FEB-ben.
Így viszont valóban úgy tűnhet, hogy a sok kényszerű kompromisszum és alkudozás ára egy újabb olyan szervezet, ami jó lehetőség az állások halmozására, osztogatására.
Erről az oldalról is meg lehet közelíteni, de nem erről szól a történet. Inkább arról, hogy 13 év után létrejön-e a vagyonhasznosító zrt., ami miatt a város nagyon komoly forrásoktól esett el, miközben jóval kevésbé tőkeerős magáncégek komoly profitot mondhattak magukénak ingatlanfejlesztésből és forgalmazásból.

Az ellenzék sokallja a cég igazgatójának a havi – jutalommal együtt – másfélmilliós fizetését, mondván, ez ugyan nem kiugró a versenyszférában, de többszöröse a közalkalmazotti, köztisztviselői béreknek.
Ez tény, az alapdíjazása is kétszerese, mint az alpolgármesteri fizetés. Ugyanakkor nem arról van szó, hogy a vezető automatikusan megkeresi az említett összeget. A prémiumrészt csak akkor kapja meg, ha teljesíti azokat az iszonyúan kemény feladatokat, amit majd meghatároz számára az igazgatóság.
Konkrétan menyi plusz bevételt várnak az új cég tevékenységétől?
Ez a menedzsmenten múlik, de mi hosszabb távon 500 millió forintot körüli összeget várunk évente. Ez a cég a szombathelyi ingatlanpiac nagyon komoly szereplője lesz.
Ez azt jelenti, hogy a város eddig évente ennyi pénztől esett el?
Így is lehet mondani, de ezt nem lehet elvárni, hogy köztisztviselők és közalkalmazottak aktív vagyongazdálkodást folytassanak.
Milyen állapotban van most a szombathelyi költségvetés?
Mint általában az önkormányzatok költségvetése. A működési költségeinket egy racionalizálás után tudjuk finanszírozni, de fejlesztéseket kizárólag hitelből tudunk végrehajtani.
Ön a közelmúltban egy közgyűlésen azt mondta, hogy további racionalizációkat kell végrehajtani. Mire gondolt konkrétan?
A városvezetés nem tudta végigvinni a racionalizálást az oktatási intézmények területén, így ott további lépések lesznek szükségesek. Nem csupán 1200-1300 gyerek hiányzik a rendszerből, hanem az a 200 is, akik ott maradtak az Eötvös iskolában. Az SZDSZ az átadásnak ezt a formáját nem is támogatta. A vagyonhasznosító társaság miatt a városháza létszámát is át kell gondolni, mert hosszabb távon nem járható, hogy két helyen működik vagyongazdálkodással foglalkozó szervezet.
A város számol-e a vagyonhasznosítón kívüli bevétel-növekedéssel?
Sok lehetőségünk nincs. Az önkormányzati tulajdonban levő vállalatok eredményességét kell növelnünk. Az tarthatatlan, hogy ezek a cégek átlag 0,8 százalékos nyereséget tudnak biztosítani. Eddig nem tűnt fel senkinek sem, hogy az Ipari Park Kft. az elmúlt négy évben a város földterületeit adta el, és abból éltek.
A Jabil elköltözése mekkora érvágás a költségvetésnek?
A személyi jövedelemadó kiesésének városi költségvetésre gyakorolt hatását nehéz megmondani, mert a munkások közül sokan nem szombathelyeik voltak. A kiesés jelentős része az iparűzési adóból keletkezik: ez körülbelül 290 millió forint, ha nem tudjuk kompenzálni. Én bízom benne, hogy tudjuk, és abban is, hogy azon a területen egy másik vállalkozás fog működni.
Mennyire szerencsés dolog ilyen költségvetési helyzetben polgármesteri irodát bővíteni és új gépkocsit beszerezni?
A Kossuth utca 7. egy évtizede áll ebbe az állapotban, miközben elindult a belváros – azon belül is a Fő tér – rehabilitációja. Én inkább azt kérdezném, megengedhető-e, hogy a költségvetés sanyarú helyzetére hivatkozva hagyjuk erodálni az épületeinket. Szerintem nem. A közgyűlési döntés egyébként úgy szól, hogy lehetőleg pályázati forrásból valósuljon meg, és most biztosnak látszik, hogy város-rehabilitációs céllal lehet majd pályázni. Ami a gépkocsit illeti: elég tömény demagógia, hogy mindig találnak olyan személyeket, akiket megtámadnak. Szó nincs arról, hogy ez a gépkocsi Szabó Gábor egyéni érdekét szolgálná. Sem nekem, sem Czeglédy Csabának nincs ilyen autója. Ezt az gépkocsit elsődlegesen a városháza dolgozói és kisebb mértékben a tisztségviselők használják.
És miért kell tízmilliós Audi? Miért nem elég egy Golf vagy egy Passat?
Egy rendesen felszerelt Passat is 9 millióba kerül. A mostani gépkocsi négy éves, még elfogadható áron értékesíthető. 1990-től a mindenkori városvezetés Audival közlekedik. Engem nem kergetnek az asztal körül, ha nem ilyenben ülök, nem vagyok „gépkocsimániás”, ha kell, elmegyek mindenhova a sajátommal, de arra mindig törekedtem, hogy az a legnagyobb biztonságot nyújtsa. Eddig négyévente folyamatosan cserélték az autókat, eddig miért nem jelentett problémát, most miért jelent? Ez az ügy is, és a vagyonhasznosító körüli vita is azt mutatja, hogy az ellenzék nem a városért kíván dolgozni, hanem olyan kommunikációt folytatnak, amely azt hangsúlyozza, hogy számukra minden döntés elfogadhatatlan. Így nem lehet dolgozni. Az ellenzéknek be kellene látnia, hogy négyévente van választás.

Honnan lesz a városnak önrésze az EU-pénzekből megvalósítani szándékozott nagyprojektekre? Összeadva a szükséges önrészeket horribilis pénzek jönnek ki.
Ezek a tervek hét évre szólnak, és ne gondolja senki, hogy mind a tizenkettő nyer. Másrészt már a 2007-es költségvetésben 500 millió forint van elkülönítve a második Nemzeti Fejlesztési Terv finanszírozására. Biztos vagyok benne, hogy azokra a projektekre, melyek a város számára fontosak, tudjuk biztosítani az önerőt. És meglesz a színházalapításra is a szükséges pénz.
Mi zajlik most az Éhen Gyula tér rehabilitációja, illetve az oda tervezett bevásárlóközpont ügyében? Vigh Gábor, a Magellán Center építése kapcsán – félig komolyan, félig tréfásan - azt mondta, hogy furcsa szájíze lenne annak, ha lenne egy fideszes és egy baloldali bevásárlóközpont.
Nincs baloldali és jobboldali bevásárlóközpont, ráadásul a két projektnek egészen más a célközönsége. Az Éhen Gyula tér kérdése az autóbusz-pályaudvarról szól, amit ide szeretnénk kiköltöztetni az Ady térről. A projekt érdeklődést vált ki a vállalkozások körében, jelenleg van egy szándéknyilatkozatot beadott magyar vállalkozás, és van egy osztrák befektető is, aki szintén elkészített egy tanulmánytervet. Ez utóbbi szeptemberig dönti el, hogy érdekli-e komolyabban is a lehetőség. Az ezen a területen épülő bevásárlóközpont azt a 40-45 ezer embert szólítja meg, akik vasúton és autóbusszal érintik Szombathelyt. A belvárosban épülő bevásárlóközpont ebből a szempontból indifferens. Arra inkább majd a szembelevő cipőgyári terület hasznosításából leselkedhet veszély, mert hogy arra is van érdeklődés, és ott is bevásárlóközpontot hoznának létre.
Ha visszatekint az elmúlt fél évre, hogyan értékeli alpolgármesteri tevékenységét?
Úgy gondolom, hogy a hozzám tartozó gazdasági területek működése eredményesnek mondható. Sok mindenen változtattunk, ami ezidáig hátráltatta a munkát, és sok olyan pozitív dolog indult el, aminek részese voltam. Szerepem van abban, hogy 86-os út ott tart, ahol, hogy sikerült valamelyest stabilizálni a város költségvetését, sikerült megalkotnunk egy rendeletet, amely biztosítja az adóterületeken dolgozók érdekeltségét. Megbirkóztunk a gázáremeléssel, a városi cégeknél – városgazdálkodás, távhő - felszínre hoztunk gondokat, és ez korábban nem volt jellemző. A 11-es huszár úti laktanya visszakerült az önkormányzat tulajdonába, indul a színházalapítás, és hosszú idő után folytatódik az iskola-felújítás. És még sorolhatnám. Mindez persze nem egyedül az én érdemem, de hogy generálom őket, az biztos.
Egy közelmúltbeli városi sajtótájékoztatójukon az hangzott el, hogy az SZDSZ önállóan kívánja megmérettetni magát. Ez azt jelenti, hogy nem lesznek közös jelöltjeik a szocialistákkal? Még nagyon messze van, de annyira mégsem.
Túl korai erről beszélni. Az biztos, hogy az SZDSZ szándéka az, hogy először az uniós választásokon, majd a parlamenti és az önkormányzati választásokon megméresse magát, lehetőség szerint önálló jelöltekkel. Hogy pontosan mi fog történni 2009-ben vagy 2010-ben, az nagyon sok mindentől függ. Nekünk most az a dolgunk, hogy folytassuk azt a pártépítő munkát, ami most folyik mind a városi, mind a megyei szervezetben.