Titkos befutók - Második Nyáréj fesztivál Sárváron

2007.06.10. 21:44

Ugyan csillagászatilag még nincs nyár, az időjárás mégis kedvezett Sárvárnak, hogy zeneileg erősen bekezdjen. Egy újabb figyelemre és minden egyéb jóra érdemes név került fel Vas megye fesztiváltérképére. Olyan kiváló zenekarokkal, mint az FM Zer0, a Zaporozsec, a Praha, a B.A.D. és a Kaukázus.

Helyismeretszerzés

És újra bebizonyosodik: érdemes néha kimozdulni Szombathelyről. Megérkezvén a városba, a buszállomás mellett – mint kiderül – a tűzoltóság szervezésében az idei juniális zajlik. Ringlis, dodzsem, sörsátor, kolbászsütöde, estére beharangozott lakodalmas muzsik.

Mindez tűzőn izzasztó napsütés, babakocsis bambinókat és már önjáró gyerkőcöket kísérő három generációtól vitelezve ki. A legmájuselsejésebb családi program, no. Már első blikkre is 1-0 ide, a „a szellemre érzékeny magyar underground könnyűzene” ellenében. Elindulok az árral szemben hát. A maga Péterkéjével hazafelé tartó egyik anyuka örömmel veszi a kérdésemet, hogy merre is van az arra, szinte belém karol, hogy tartsak vele. Péterke nem túl beszédes gyerek, az anyja viszont útközben leinformál a juniális egész történetéről, bőséges kulturszociológiai háttérrel körítve.

Azt viszont őszinte sajnálattal hallja, hogy nem inkább a Nyáréj fesztivál kék felületeit mindenhol felülplakátolt esteli mulatósidra megyek. Pedig az fergeteges buli szokott mindig lenni, mondja.

Vár a vár

Amint a frissen üzembe helyezett szökőkúthoz érünk, az addig alapjáratú Péterkéből előpattan a gyerek, ő maga meg a fel a peremre, ahol rendre össze is vizezi a nadrágját. Megköszönöm a turistavezetést és az onnan már látható Nádasdy-vár felé bökök, hogy helyben is volnánk. Lévén még vagy egy órám a kezdésig, a Fő téren leülök a látvánnyal szembe.

Sárvár


Épp Frank Zappáról olvasom, hogy az 1967-es Londonban járva, Jimi Hendrix és Jeff Beck oldalán a pszichedelikus pincékben „azzal sikerült kiakasztania a törzsvendégek egyikét-másikát, hogy mikor hasissal kínálták, nemhogy nem kért belőle, de először még azt is megkérdezte, mi is az tulajdonképpen.”

Hamarosan az Örömóda és Vangelis 1492-jének elharangjátékozott dallamára esküvői menet megy el az út túloldalán. Ezt jelnek veszem és megyek egy kört a beveendő vár körül. Roppantmód biztonságosnak látszik minden oldalról.

Visszaérve a hídhoz már különben is idő van. Az időjárás szeszélyességének sanszot se adva, a színpadosított szabadtér helyett a vár bendőjébe húzódunk vissza. Oda, amit a Kaukázus énekese úgy fél egykor olyan istállónak nevez, ahol novemberben volna jó játszani, és nem most, ilyen időben. Ám addig még bőven van kitapasztalnivaló.

FM Zer0 – Öt ritmushangszer egy csárdában

Mikor belépek, az FM Zer0 már javában küldi az ütőhangszeres törzsi ütemgarázdaságot. A megyeszékhely szabadtéri rendezvényeik állandó szereplőit sokadszorra látom hangulatot alapozni. A félháznyi ember ültében tappog-toppog, rázza a felsőtestet, néhányan légdobolnak. Egyszer kíváncsi lennék arra, hogy mit ropna erre mondjuk egy úgy kétszáz főnyi táncos kedvű közönség. Mondhatnók rájuk, hogy world music, ha nem volna az a rossz mellékíze a szónak, hogy poposítani az autentikust.

FM Zer0


Szóval részemről az FM Zer0 nem world music. Hanem akkor mi? Három ütős ütős (rossz szójáték, bocs) fickó, akik mellé tavaly egy szaxofonos, idén pedig a B.A.D. basszusgitárosa szállt be. Ez utóbbi hangzásbővítést még szoknom kell. Láthatólag Bucskának is új a szerep, aki a kiállásokban, mikor bebrummogtatja a hangszerét, a géppuskaszerű dobolás lendül neki újra, nem pedig a B.A.D.-ből szokott gitárnyüstölés zúdul elő.

Zaporozsec - Miből lesz a cserebogár?

Bevallom, az Átjáró megyei tehetségkutató győztesétől, a Zaporozsectől, bármennyien is fonják a dicsglóriájukat, az életkoruk olvastán egy kissé tartottan. A zenekari átlag ugyanis 15. A zenei talentum ugyan hamar megmutatja magát – gondoltam –, ám még előttük állnak a legfogékonyabb évek sűrű élménydózissal, ami oda-vissza ingáztat az eufória és a kétségbeesés végletei közt.

Zaporozsec


És mit ad Isten: a hírös orosz csodaverdától a nevüket kaparintó hármas biztos hangszertudással, punkos lendülettel és – amikor (főleg a csendesebb számoknál) érhető – a korukhoz mérten jó szövegekkel hozzák azt, amiből még akármi is lehet. Legyünk idealisták: elég csak ráhagyatkozniuk a tinédzserkor már emlegetett hozományaira és együtt maradni érettségi után is. A tudás és a médiahátszél mindenesetre már megvan hozzá. Az meg hogy feldolgozzák egy számmá Bob Marley „No Woman, No Cry”-ját és a Beatles „Let It Be”-jét, már csak egy extra habkör a tortatetőn.

Praha – Fele-fele

Ha a nyolcvanas éveket írnánk, mi sem volna könnyebb, mint azt mondani, hogy a zalaegerszegi Praha alternatív zenekar. Erős Sziámi-influencia, terméketlen spleen, valami határozott gyógyintézményből szalajtottság-érzés. Vagyis részemről nem igazán hangzik mai zenének. Néhány éve a „Pakk a Holdra", a napokban pedig a „Minden kötél" lemezt hallgatva a dolgaik fele bejön, tetszik, tovább visszhangzik bennem a zenétlenített csendben.

Praha


Vagyis ha ezeket játsszák, akkor vésem befelé a piros pontokat Wettstein Tamáséknak, a másik csapat szereplőit viszont méla kedvvel várom végig. Nagy öröm a billentyűs, Nadrai Róbert hangzásalakítása, mégis néha túl hosszúra nyúlik általa egy-egy szám. Bármi történjék is, ha csak ezen múlna, a „Fényévnyire a valóságtól” és a „Romantikába zár az élet” című számaik okán nem vétóznám meg a mennybemenetelüket.

B.A.D. – Próféta saját földön

„Utazik egy lány a buszon…” – kezdődik el akusztikus gitáron kísérve a B.A.D., azaz a Béla a disznó koncertje. Már épp hagynánk magunkon eluralkodni a szerelmetes zengzeteket, mikor hirtelen rövidre vágódik a dal, mi meg pofára, hogy aztán röhögjünk. De aztán levonul a színpadról a szösszenet szerző megtermett haver, és átadja a frontvonalat Fülöp Dánielnek.

B.A.D.


A tavalyi Sárvári Tehetségkutató-győztes idétlen nevű zenekarban innen hibát nem találni. Ahogy a koncert után az énekes is megerősíti, ha kategorizálni kellene, a grunge szót használnánk. És végigfut az ingerület a szálon: rájuk hatott a kora kilencvenesekbeli seattle-i hangzás, az addig elég szellős tánctér megtelik, a sárváriak nagyon a magukénak érzik az új gitárossal nyomuló B.A.D.-et, e sorok írója meg bólogat, mivel hamarosan elkészül az első albumuk, amiben lesz svung dögivel. Aki meg netán e 11 éve együtt zenélő tagságot Nirvana-unplugged közben látná, ne lepődjön meg túlságosan, ugyanis van egy ilyen arcuk is. Itt a visszatapsolás előtt persze a „Smells Like Teen Spirit” robbanékony eredetijével búcsúznak.

Nem kefir – Kaukázus

Túl a hangolások négy-öt variálódó számán (Marilyn Manson, Depeche Mode, Sickratman és angol nyelvű Bonanza Banzai), végre a színpadra kerül a számomra a zenéjükkel mindmáig összeegyeztethetetlen külsejű tatabányai Kaukázus. Nem tudom nem tesiszakosnak elképzelni az énekest, akivel kifelé menet majdnem összeütközök, mikor az FM Zer0-hoz tartozó tűzzsonglőrt és hastáncot nézném meg. (Itt jegyezném meg, hogy az addig fellépő zenekarok és a köréjük gyűlők részéről valahogy benne van a levegőben, ha nem is a bojkottálási szándék, de a passzív rezisztencia az agyonhájpolt főfellépő irányában…)

Kaukázus


Hanem cseréljük le az egyik prekoncepciót egy másikra: már csak miattuk is eljöttem volna Sárvárra. Ha fentebb azt írtam, hogy a Praha hangulatilag nem mai zene, akkor a Kaukázusnál sem hagyhatom említetlenül az ellenkezőjét. A stúdióanyagaikra főleg igaz e „kortünet”, de a szintetizátort teljesen nélkülöző koncertjeikre is. Régen volt ennyire hajlékony és kifejező a popzenében a magyar nyelv, mint náluk. Annyira, hogy a tálalásukban még a küldetéstudat sem gáz, hogy például nekimennek a globalizációnak, odaállnak a környezetvédelem és a kender legalizálása mellé etc. Sőt, ettől válik csak igazán érdekessé, amit csinálnak. Még akkor is a legszolidabb szó rájuk a fergeteges, ha ezennel talán kissé kedvetlennek tűntek. Az elhangzottak közül néhány számcím: Teszkó, Szexuális élet, 10.000 mérföld, Zánka, Lángos-tejföl, Anglia, Győr, Borz stb.



A cikk szerzője blogjában is foglakozik a fesztivállal.
.