Leteszteltük a Szent Márton-út horvátországi szakaszát

2007.07.15. 21:40

Korábban már egy szombathelyi központú Szent Márton-útba, és most itt az újabb. Ezúttal a Horvátországba irányuló kétnapos útvonalat tesztelte le tudósítónk. A megállók elsősorban a vallási turistáknak szólnak, vagy annak, aki különlegeset keres. .

Hogy pontosan mi is ez az egész, nem árt az elején kezdeni: Szombathely néhány évvel ezelőtt megnyert egy pályázatot, melynek célja, hogy a város bekapcsolódjon a Szent Márton európai útvonalba, és ennek révén profitáljon a vallási turizmusból, emellett a város nemzetközi ismertsége és vonzereje is megnövekedjen.

A projekt a végéhez közeledik, kiépültek a zarándokutak, nemcsak Magyarországon, hanem Szlovéniában és Horvátországban is. Mi egy Szent Márton útja Horvátországon át elnevezésű, kétnapos utat jártunk be néhány napja. A zarándokút Vas és Zala megyei, illetve a horvátországi Szent Márton emlékhelyeket mutat meg a látogatónak.

Szent Márton-út

Mivel a legenda szerint Szent Márton Szombathelyen született, logikusnak tűnik, hogy az út elején a szombathelyi Szent Márton látogatóközpontot keressük fel. Aigner Géza atya először a templomot mutatja be, megismerjük történetét, illetve Szent Márton életének állomásait. Utána átmegyünk a plébániába, további információkat, érdekességeket tudunk meg a szentről és a zarándokútról is. A szombathelyi látogatóközpont igazán jól kiépített, gazdagon illusztrált. Kezünkbe vehetjük azoknak a pénzérméknek, ékszereknek a másolatát, melyek Szent Márton korából valók, gyújthatunk agyagmécsest, őrölhetünk gabonát. A gyerekeknek interaktív játékok segítségével ismerhetik meg Szent Márton életét, kipróbálhatják a társasjátékokat, foglalkoztató füzetet tölthetnek ki, viaszpecséttel láthatják el okleveleiket. A bemutató végén Aigner Géza atya borral és bodzaszörppel kínál minket a Szent Márton pincében. Azt udvaron még pénzérmet verünk, aztán elindulunk Nemeskolta felé.

Rövid buszozás után egy kis vasi településen találjuk magunkat, ahol meglátogatjuk a falu templomát, oltárképén Szent Mártonnal. A templom nyitva, szeretettel várják a látogatót, a falubeliek büszkék arra, hogy bekerültek az útvonalba. Ez egyébként a projekt összes templomára érvényes.

Ezután Gősfa következik, immár Zala megyében. Itt a faluházban jutunk a templom kulcsához, de vendéglátónk jó érzékkel először a falu régi életét bemutató helytörténeti gyűjteménybe invitál minket, ahol mesél a faluról, lakosairól és szokásaikról. Ezután átsétálunk a templomukba, melynek oltárszobra Szent Mártont ábrázolja. A falu határában nagyméretű fából faragott Márton szobor áll.

Szent Márton-út

Hosszabb utazás után érünk Tótszentmártonba. Mivel a plébános urat nem találjuk, a polgármester siet segítségünkre. A templomban készségesen beszél falujáról és az itteni Szent Márton kultuszról, elmeséli, hogy ők hogy ünneplik a Szent Márton-napot. Itt nemcsak a templomot, hanem a templomkertet is ajánljuk az utazók figyelmébe, ősfák és szobrok között sétálhatunk egyet.

Tótszerdahelyen a helyi halászcsárdában ebédelünk, a menü halászlé és túrós csusza. Valószínű, hogy a hely, nem kerül fel a gasztronómiai kalauzok ajánlataira, de mindenképp kellemes a környezet, az étterem teraszáról a halastavat látjuk.

Délután Podturen következi, ez már Horvátország. A plébános itt is nagyon szívélyes, örül a magyar vendégeknek. A kulcs pillanatok alatt előkerül: itt a túra egyik legnagyobb templomát nézzük meg. A podtureni templom építészeti és művészettörténeti szempontból is jelentős, valamint a közelmúltban nagyon szépen fel is újították. A templom bemutatása után a közösségi házban is sikerül körbenéznünk.

Az első nap utolsó állomásán, Sveti Martin na Muri-n a harangozó mutatja meg a templomot, mivel a plébános szabadságon van. A templom itt is Szent Márton templom. Az oltárképen a kettévágott köpenyű Mártont látjuk.

A nap végén elfoglaljuk szállásunkat, Toplice Sveti Martin-on. Ez egy új építésű fürdő, élményelemekkel és csúszdákkal. Sajnos nincs időnk kipróbálni az idő rövidsége miatt. De a látottak alapján, bátran ajánljuk mindenkinek. A szállásunk az apartmantelepen van, minden igényt kielégítően. A svédasztalos vacsorát követően gyorsan el is alszunk.

Toplice Sveti Martin

Másnap negyed 9 körül indultunk el Sveti Martin na Muriból. Közel 2 óra utazás után jutunk el a Donja Voca településre. A kis település önkormányzatához 8 falu tartozik, ebből 5 a szlovén határon helyezkedik el. Hihetetlenül lelkesen fogadtak minket, a plébános behív minket a parókiára és minden jóval kínál. Itt éreztük először a horvát hangulatot, ugyanis a kávé már török. Hamarosan megérkezik a falu első embere, a polgármester. Közösen tekintjük meg a templomot, mindent apró részletét alaposan bemutatva. A Donja Voca-i templom volt talán a legszebb a túra során, viszont elég rossz állapotban van, most kezdődött a felújítása. A csapat kérésére aztán ellátogattunk a falu büszkeségéhez, egy ősemberbarlanghoz. Ezt a barlangot szeretnék az UNESCO védelme alá helyezni. Az eső és a sár ellenére az erdőbe vetjük magunkat és felmászunk a barlanghoz. Megéri.

Szent Márton-út

A túra utolsó Szent Márton-emlék állomása Donji Martijanec. Itt a magyar származású plébános megmutatja nekünk a közösség templomát. Mesél a múltról, a jelenről és Szent Mártonról.

Az igazsághoz tartozik, hogy a második napra lenne még egy templom Varazdinske Toplice-n, de ide már nem tudtuk elmenni, a barlang miatti időkiesést nem tudjuk behozni.

A túra megkoronázásaként Varazsdon ebédelünk a „Zlatka Guska” étteremben. Az étterem nagyon elegáns, de nem feszélyező, az ételek hagyományosak és rendkívül finomak. Ha arra járnak, gasztronómia terén befutó lehet ez a hely. A városból negyed 5 körül indulunk hazafelé, hatkor itthon vagyunk.

Az úton beszélgetünk Feiszt Györggyel és Orbán Róberttel, a zarándokutak megálmodóival és megvalósítóival. Azt mondják, főképp vallási turistákra számítanak, de azt ők is érzik, hogy ebben a formában kicsit sűrű a program

Azt már mi tesszük hozzá, hogy bármennyire is érdekesek a Márton-templomok, a negyediknél már lankad a lelkesedés. Ezért is próbálják a helyiek színesíteni a programot látnivalókkal, kastélyokkal, gasztronómiai vagy pincelátogatásokkal.

Az biztos, ha valaki fogékony a vallási legendák iránt, unja az ipari turizmust és valami unikálisat szeretne, annak alternatívaként ajánlani tudjuk a Szent Márton útvonalakat, azaz a Via Sancti Martini-t.