Az SZDSZ a szombathelyi bioetanol erőműről

2007.07.26. 15:07

Nemcsak azt tudtuk meg, hogy a liberálisok támogatják, hanem hogy mi is ez az egész 20 milliárdos beruházás.

A városfejlesztési bizottság nem, de a gazdasági bizottság párttól függetlenül támogatja a Szombathelyre tervezett bioetanol üzemet – mondta egy csütörtöki sajtótájékoztatón Tóth Róbert, az SZDSZ városi elnöke, aki egyben ismertette pártja álláspontját a tervezett beruházásról.

Ezek szerint a bioetalon erőmű mögött a svéd többségi tulajdonú GG One Kalocsa és Kőszeg Kft. áll. A cég Magyarországon négy helyen szeretne bioetanol üzemet építeni: Kelet-Magyarországon Kalocsán és Békéscsabán, Nyugat-Magyarországon Szombathelyen és Kőszegen. A vasi megyeszékhely kivételével már mindenhol megszületett az önkormányzat támogató határozata az összességében mintegy 80 milliárd forintos projekthez.

Szombathelyre 20-25 milliárd forint jutna, az erőmű a város reptér melletti új ipari parkjában valósulna meg mintegy 10 hektáron. Körülbelül 70 embernek adna munkát 2009-től és évente 160 millió forintos iparűzési adó bevételt jelentene a városnak.

SZDSZ


Az SZDSZ úgy gondolja, a beruházás mellett több indok szól, mint ellene. A fent említetteken kívül ilyen például hogy magas szintű technológia érkezik a városba, vagy hogy az ilyen és ehhez hasonló beruházások – a garantált felvásárlási mennyiséggel és árakkal - segítnek a válságban levő magyar mezőgazdaságon is. Említést érdemel az a kormányzati és EU-s szándék, amely a jövőben egyre nagyobb szerepet szán a megújuló energiaforrásoknak, és ez konkrét anyagi támogatások formájában is megjelenik. Gyakorlatilag támogatásokból épülne fel az erőmű is. Az sem elhanyagolható, hogy a biomassza-erőművek által termelt áramot az állam nagyon magas áron veszi át – hangzott el.

A gazdasági minisztérium tervei szerint a 2020-ra a villamosenergia-termelés 8 százaléka származik majd megújuló energiaforrásokból a mai 0,9 helyett, ugyanez az arány a megújuló üzemanyagok terén 6,5 százalékra emelkedik a mai 1 százalék alatti szintről. Az állam ugyanakkor várhatóan komolyan támogatja majd a bioetanol hagyományos üzemanyagokba való keverését is.

A szombathelyi erőmű esetében a környezetvédelmi hatásvizsgálat még hátravan, de úgy néz ki, ezzel sem lesz baj, hiszen a szállítás 100 százalékon vasúton történne. Ez utóbbi tény garantálná az amúgy veszélyeztetett Kőszeg-Szombathely vasút megmaradását is.

Varga Tamás, az SZDSZ városi képviselője, a városfejlesztési bizottság tagja úgy foglalta össze a tervezett erőmű előnyeit, hogy kis környezeti terheléssel lehet megfelelő mennyiségű energiát előállítani, emellett munkahelyeket és bevételt jelentene a városnak. A politikus ezután a bánáti bazsarózsa példájával illusztrálta a lakosság és döntéshozók gyakran félreinformáltságon alapuló, beruházásokat akadályozó attitűdjét. A környezetvédők – beleértve Sólyom László köztársasági elnököt is – erre a virágra hivatkoztak, amikor nem adtak zöld utat a Zengő tetején a NATO-radarnak, ugyanakkor a bánáti bazsarózsa minden szakirodalom szerint olyan helyen érzi jól magát, ahol fakitermelés, erdei utak építése, szülőművelés folyik.

AZ ALON kérdésére, hogy pontosan mi is folyna az üzemben, Tóth Róbert elmondta, hogy a bioetanol-gyártás – amely 200 ezer tonna kukorica feldolgozását jelentené éves szinten - mellett az erőműben villamos-energia és hőtermelés folyna. Ez utóbbiak helyi szinten is hasznosíthatók lennének például a börtön és az ipari park számára. A városfejlesztési bizottságon elhangzott ellenérvek nem konkrétan a beruházás ellen voltak, inkább a hatástanulmányokat hiányolták és a rendezési terv módosításának a lehetőségét járták körül – tudtuk meg.
.