Ipkovich György és Molnár Csaba a közlekedésfejlesztésekről

2007.08.09. 21:25

Ipkovich György szerint felhőtlen az öröm, a régiós fejlesztési tanács elnöke szerint „Vas megye és Szombathely igazán komoly nyertese a tegnapi kormánydöntésnek”. A Vas megyei vonatkozásokról már tegnap beszámoltunk, most térképessé és régióssá bővítjük a listát. És hát kommentálunk is.

Mielőtt ismertette volna a részleteket, Molnár Csaba, a regionális fejlesztési tanács elnöke általánosságban beszélt a projektekről, elmondva, hogy nem véletlenül használnak szuperlatívuszokat, hiszen „ez minden idők legnagyobb arányú közlekedésfejlesztési programja.”

Az elkövetkezendő hét év alatt mi mintegy 1700 milliárd forint áll az ország rendelkezésre e célra, ebből mintegy 1000 milliárd forint sorsáról született döntés szerdán.

Nyugat-dunántúli régió


Molnár szerint az elmúlt egy év a konfliktusoktól sem mentes átépítések ideje volt, de most már a fejlesztések és építkezések időszaka jön, ennek része volt a tegnapi kormánydöntés, aminek nyomán az ország „faltól-falig” megújul az utakon.

A faltól-falig megújulás nyugat-dunántúli vonatkozásait részletezte is a fejlesztési tanács elnöke, amik nem teljesen voltak ismeretlenek a szép számmal összegyűlt újságíróknak, hiszen szerdán délután a Vas megyei projektekről már beszámolt Németh Kálmán szabad demokrata alpolgármester, a párt megyei elnöke. Erről részleteket itt olvashatnak.

Az újabb felsorolás már régiós kitekintésű, ezt olvasóink a kommentár utáni keretben találják.

Molnár Csaba elmondta még, hogy a régiónak – ahol 180 kilométer út épül 114 milliárd forintért, plusz a 40 milliárdos vasútfejlesztés - nincs olyan projektje, amit megakasztott volna a kormány.

A listán szereplő fejlesztések 2007-2008-ban indulnak, „a kisebb jelentőségűek egy éven elkészülhetnek, a nagyobbak akár három-négy éven belül” – hangzott el.

Ipkovich György az elhangzottakat azzal egészítette ki, hogy csak azok a fejlesztések indulhatnak most, amelyek esetében hat hónapon belül szerződéskötés lesz, és több fontos út – beleértve a 86-os Csornától délre eső részét – azért hiányzik a listáról, mert előkészítés alatt vannak, ő bízik benne, hogy ezek a ciklus második szakaszára olyan állapotba kerülnek, hogy ezek építése is elindul. Sajtókérdésre válaszolva elmondta, hogy a 8-as út Vas megyei része is az előkészítettség miatt maradt ki a mostani körből.

„Most kicsit tényleg felhőtlen az örömünk, mert veszekedés, hanem közös akarat testesült meg a döntésekben” – tartotta fontosnak kihangsúlyozni a város első embere azt, hogy ezt a témát nem árnyékolta be pártpolitika vagy a városok torzsalkodása.

Az ALON kérdésére Ipkovich György elmondta, hogy a most megépülő 86-os szakaszok, a Szombathely-Vát és a szelestei elkerülő – praktikus okok miatt - hivatalosan nem lesznek autóút vagy autópálya kategóriába, de kétszer-kétsávban épülnek meg, majd megígérte, hogy a közeljövőben a sajtó számára a most épülő szakaszon ismerkedő bejárást szervez.




ALON-kommentár: „Majd a felüljáró után!”– mondta Ipkovich György a sajtótájékoztató legvégén Molnár Csabának, aki gratulált és hosszan dicsérte a szombathelyi polgármestert, mivel az ügyesen kilobbizta a Csaba utcai felüljárót. Hogy miért éppen ez az óvatos reakció jutott eszébe a polgármesternek, azt nem tudjuk, azt viszont sejtjük, hogy a sajtó képviselő közül sokan egyetértenek vele. Az elmúlt időszakban ugyanis számos alkalommal vettünk részt olyan sajtótájékoztatón, ahol bejelentettek valami egészen biztos közlekedésfejlesztést, általában a 86-osét, hogy aztán kiderüljön: a bejelentések erősen óvatosan kezelendők. Így talán nem meglepő, hogy ezzel a témával kapcsolatban nem kis zsigeri szkepticizmus fejlődött ki.

Hogy a mostani bejelentés mennyire más, ez is csak akkor derül ki, ha a tényleges munkák elindulnak, illetve befejeződnek. Ha a valószínűséget kellene latolgatni, akkor a legkisebb kockázattal aligha nem arra a forgatókönyvre lehetne helyezni a téteteket, hogy a fent említett projektek zöme elindul, és valamikor be is fejeződik, már csak az Európai Unió árgus szemei és bürokratái miatt is. Hogy a 86-os út egésze mennyire van sínen, az más kérdés. Bizakodásra ad okot, hogy az országos sajtó többsége osztja a helyi politikusok optimizmusát, és tényként kezeli, hogy az M86-os egésze politikai zöld utat kapott, és az is igaz, hogy Magyarországon ami útépítés elkezdődik, az általában be is fejeződik, legfeljebb 40 évet kell rá várni, mint az M7 esetében. Ugyanakkor nem csak időzítés veszik a jövő homályába, de nem egészen világos a finanszírozási háttér sem. Molnár Csaba szerint a következő 7 évben 1700 milliárd forint áll rendelkezésre, amiből 1000 milliárdot „költöttek” most el. Marad tehát 2013-ig 700 milliárd, amiből ráadásul arányaiban is sokkal többet kellene kihasítaniuk a Budapest számára mindig is mostohagyereknek számító nyugati végeknek, ha csak a legszükségesebb közúti fejlesztéseket - 85-ös, 86-os, 8-as út - szeretnék tető alá szeretné hozni. Nem lesz fáklyásmenet.





Régiót érintő legfontosabb közútfejlesztési projektek 2007-2013:

Nyugat-dunántúli régió



Az Új Magyarország Fejlesztési Tervben támogatott közlekedésfejlesztési projektek
2007-2008 Nyugat-dunántúli régió


A régió egész területe:

■ GSM-R rendszer beszerzése és telepítése

Győr-Moson-Sopron megye:

■ Sopron-Szombathely-Szentgothárd vasútvonalak korszerűsítése;
■ 85. sz. főút Csorna elkerülő szakasz I. ütem;
■ 85. sz. főút Enese elkerülő szakasz;
■ 86.sz. főút Győr-Moson-Sopron megyei szakasz (Mosonmagyaróvár-Csorna) 11,5 tonnás burkolat-erősítése, fejlesztése;
■ Sopron, Kőszegi úti különszintű vasúti kereszteződés megvalósítása aluljáró megépítésével

Vas megye:

■ Sopron-Szombathely-Szentgothárd vasútvonalak korszerűsítése;
■ 86. sz. főút burkolat-megerősítése és négynyomúsítása (Szombathely térsége);
■ A 86. sz. főút Szombathely-Vát szakasz;
■ 86. sz. főút Szeleste elkerülő szakasz építése;
■ 88. sz. főút Sárvár elkerülő szakasz építése;
■ ETCS2 kiépítése Bajánsenye-oh-Boba között (vasút);
■ Szent Gellért út - Csaba utca vasúti felüljáró, valamint a Puskás Tivadar utca rákötése a tehermentesítő útra

A Szombathely környéki, a közeljövőben induló 86-os fejlesztési tervek:

Nyugat-dunántúli régió - Szombathely - Szeleste



Zala megye:

■ 61. sz. főút Zala megyei szakaszának 11.5 tonnás megerősítése;
■ 61.sz. főút Nagykanizsa elkerülő szakasz;
■ 74. sz. főút Nagykanizsa-Palin elkerülő szakasz építése;
■ 76. sz. főút Hévíz elkerülő;
■ 76. sz. főút Zala megyei szakaszai 11.5 tonnás burkolaterősítés;
■ 86. sz. főút 11,5 tonnás burkolat-megerősítés Körmend-Rédics (oh) között;
■ 71. sz. főút Keszthely elkerülő szakasz;
■ ETCS2 kiépítése Bajánsenye-oh-Boba között (vasút);
■ M7 Balatonkeresztúr-Nagykanizsa között;
.