Sziget Fesztivál 2007 - Buliszerviz az esőfellegek árnyékában
2007.08.15. 21:11
Gumicsizma, esőköpeny, kenu – kapom javaslatnak, hogy mit vigyek a hétre. És majdnem beválik. Azzal a különbséggel, hogy a leleményes szigetlakók még ezt is a maguk hasznára fordítják: újabb ok a rövidezésre, a zuhanyzás szkippelésére és gyakorlatilag bármire. .
Gumicsizma, esőköpeny, kenu – kapom javaslatnak, hogy mit vigyek a hétre. És majdnem beválik. Azzal a különbséggel, hogy a leleményes szigetlakók még ezt is a maguk hasznára fordítják: újabb ok a rövidezésre, a zuhanyzás szkippelésére és gyakorlatilag bármire. .
Gumicsizma, esőköpeny, kenu – kapom javaslatnak, hogy mit vigyek a hétre. És majdnem beválik. Azzal a különbséggel, hogy a leleményes szigetlakók még ezt is a maguk hasznára fordítják: újabb ok a rövidezésre, a zuhanyzás szkippelésére és gyakorlatilag bármire. .
Ami eddig, az ezután is
Hasonlóan a tavalyi Skinny Puppy-döngetéshez, a Nagyszínpad szervezőgárdáját idén sem hagyta érintetlenül az újra turnézni induló indusztriál-new wave egy emblematikusa. Ezennel a Nitzer Ebb fekete alapon fogaskerékkel, sarlóval és csillaggal ékített színpadképében szigorodik a militáns hangvétel: míg a frontférfi vonulászik az előtérben, az almás laptopról tóduló fegyelmező felkiáltójeles alapokra dobol rá a hátsó traktus vegyes párosa. Volt honnan és mit, teszem azt, a továbbdurvításhoz meríteni.
A pre-hajnali koncertportyám során a Belmondo játssza az „I Want You Back”-et a Jackson 5-tól, melyben egykor a Michael-gyerek remekelt. Elmúlni látszik a világ dicsősége, ahogy az infantilis plasztikai sebészeti próbababa se az már, ami akkor, úgy Czutor Zoltán azzal vezeti fel az utolsó számot, hogy megteszi, amit a Népszabadság már megírt: feloszlanak. Ugyanígy aligha ér meglepetésként, hogy a Beat Dis most sem lelkesít különösebben át, a régi énekesnő dizájnilag amúgy is hathatósabb volt. Aktív szigetelőként sokadszorra is a régi tényekkel szembesülünk, pedig csak kétszer járunk a HammerWorld Színpadnál. Kategóriákat számít az a nem kevés differencia, ami mondjuk egy sörhasas éjsötét viseletű gyászhuszár énekes és a To-Mera frontnő odaköt pár szám erejéig az utóbbi Nightwish-klónhoz.
Néhány nem értem
Akadnak többen is, akik vétót emelnek. „Most pedig énekeljük együtt a Hare Krisnát!” - szólítja fel az evésbe merült embereket az előadó a Krisna-sátorban. „Magyar ember evés közben nem beszél – motyogja maga elé egy srác előttem a kapott főzeléktől teli szájjal. – Inkább ócsárold tovább a szexet.” Valami hasonlóra jut a Kaukázus főaktivistája is, aki olajsejkes lepedőkben süvölti az a mondatot, ami mindenki szájában jól áll: „Te vagy a rohadék!” A nagyszínpados fellépésük – szerencsére – bizonytalan időre elhalasztódik. Legközelebb azért végre játszhatnának ebből a jóból jóval kiadósabbat is – súgom meg a közakaratot.
Hiába gyűjt be a Manu Chao két áramszünetet is, mintha mi sem történt volna, úgy folytatja. A Kaizers Orchestra tagsága se nagyon zavartatja magát a nekikezdő esőfellegek láttán, ha nem dobol az olajoshordókon, akkor a gitárosok állnak rá riffelgetni. Megkérdi az énekes, hogy szeretjük-e a cigányzenét, mire ováció, taps, igenlő válaszreakciók érkeznek. Nem éppen azt kapjuk amire várnánk. A hangfalakból hegedű helyett orgona jön, a cimbalmot fémhordóval helyettesítik stb. Vagyis a lakodalmas nóta általunk ismert egyik ismérve sem teljesül. Az enyhe rökönyödést követően persze élvezzük az eccerű tréfát. A zavart már kevésbé, hogy nem tiszta, hova vész el négy ennyire karakteres zenész leglényege hogy ehhez mérten ennyire jellegtelen zenét bír csak összehozni: Albumverziók, női vonósnégyeskar, Paul Simmonon magánshow-i a basszusgitárjával etc.
Hasonképp vállvonogatásra késztet a Chemical Brothers szabadtéri technopartija. A galambszürke délutánban még elhagyatottan álló kütyübarikád biztatólag hat. Hanem mindez csak eszköz, amivel lehető volna a sok odabaszarintós minden, ám ahhoz a kezelőszemélyzetnek nem ártana megszabadulni a rutintól, és hogy ne a Party Aréna egybefolyó zenesodrása legyen a mérték. Merő unalom (tán ha három csúcsponttal), ami táncoltat.
Igen, nem
Mike Stern Band-re indulunk. Mikor negyedórával korábban arra járok, alig lézeng pár ember a Jazz Színpad környékén. Amint aztán már hangolni kezd a főhős, feltelik a nézőtér. A gitáros hamarosan több „Hi, Mike!” üdvözlésekre mosolyog vissza közénk. És nekikezd. Nem hiába a sok és különféle generációk körülöttünk, könnyű beleveszni a látványba és a hangba, amit ez a figura művel a gitáron. Ilyen könnyű kézzel talán csak édesanyánk kente nekünk a lekváros-vajas kenyeret gyermekkorunkban. Ott is ragadunk végig. Sajnos nem minden adja ilyennek magát. Az Open Színpadon Dévényi Ádám és az Átmeneti Kabát hat idejétmúltnak, affektáltnak és modorosnak. Pedig a '86-os Postássy Júliával közös „Nincs kegyelem” című lemezének szintifutamokra borongott sanzonjainál kevesebb időtállóbb popzene született magyar földön. Játszani róla persze egy dalt sem játszott a hármas.
Pénteken ránk tör az özönvíz, ahogy írva vagyon, eső formájában érkezik, és hatalmas, délelőtt felszippantókocsizásra kerülő tavakká áll össze, a sátrak „feltörekvő” és „szépreményű” utolsó fellépői pedig tán csak titkon remélt közönségvonzást produkálnak. Nemkülönben a házibulik skában nyomuló éllovasa, a Madness. Kínálkozó rossz szóviccel élve: nem okoz őrületet. Élmény élőben hallani a klasszikus rigmust, ami úgy kezdődik, hogy: „Hey you, don't watch that, watch this!”, innentől az „It Must Be Love”-ig bezárólag bármit, csak épp az a hevület hiányzik, hogy mi ezt, most és feltétlen és nagyon. Öregurasan múltidézik a fiatal önmagukat, míg a szaxofonosuk alig tud visszamászni a színpadra.
Hanem Gogol Bordello és a roma punkja: az öltözékük zagyva, hegedás alkesz tengerész, tangóharmonikás zenebohóc a kezdetektől, aztán egy-egy káposztareszelőféleséggel a hátán érkező lyánykettős toppan elénk, hogy a minden megnyilvánulásában hiperkatív névadó meggitározza rajtuk a mikrofonját, vagy telibe smároljon pár csajt a közönségből és még hosszan sorolható, hogy szerintünk miért teringettét, hoppádé és kurva ez az egész.
Gép elegancia
Improvizáció a tőlük telhető legjobb alapanyagokból, mivel bekrapált a ketyerepark valami alapvetője – ad magyarázatot Laurent Garnier az erre különben nem rászorulóra. Két fúvós és egy zongorás tettestárs védi túl a gall technopata mundérjának becsületét. Túl a régről elvártakon, a mester technoalapvetései mellett akad blues, ambient és ezek tetszőleges keverékei. Még szerencse, hogy nem kell érte elmenni a Party Arénába.
Ritkaságként megy számba wan2 sátorban az, ami máshol sajnálatosabb gyakoriságú: a közmondásos tűleejtési mizériára itt aligha ajánlatos vállalkozni, ha külföldi fellépő nyesegeti bele a magáét a sokadalom közeibe. Nyiszatoljanak mintha örökkén gerjedő gitárok az UNKLE-n a fülünkben lévő dallamokra; nyerjen az egykori Sneaker Pimps-tag még azzal is figyelmet az IAMX-ben, hogy a slágerbiztosság mellé a „love metalos” HIM külleme társul hozzá; játsszon ízes francia mintákban kiteljesedő puzzelt a Cassius; okozzon újra és újra számfelismerő ugrálást, barátölelő izgalmat gyönyörű lányoknál a Hooverphonic. És ez még csak az első négy nap e hodályban.
Eddig és ne tovább, magasfok
Kerül még a bé szériás voltát magabiztosan igazoló The Rakes. Hozza a maga rock&roll-os legjobbját a The Hives, hogy páran rögvest meg is szavazzák őket a Sziget legjobbjának. Igazodik az adott napi főfellépő, a Nine Inch Nails alaphangulatához a Kispál és a Borz, midőn a kivetítőn a szokásos színpadi ügyködés nagyított verziója helyett néhol eszelős gyorsaságú és képi világú videók mennek. Apropó: hogy a NIN mit művel a 75 percében? Durvít és késztet a fenyegető hangzásokat hatni ránk. Aztán ismét elkönyvelhetjük, hogy a Razorlightnak még bőven van mi alkoholt bevedelni, szétesni egyszer-másszor és még repetázni is belőle, hogy elég dög legyen benne. Mikor Sinéad O'Connor belekezd a „Nothing Compares 2U”-ba, jó végigmenni az emberek között. Van valami ünnepélyesség abban, ahogy a párok összebújnak, átölelik egymást és puszik cuppannak a nyakakban. Arra már nem mernék komolyabb téteket tenni, hogy a koncert többi részében az ortodox rajongókon kívül talál-e valaki is bármi izgalmat.
Húzhatjuk a Faithless negyedik szigetes fellépése kapcsán a szánkat, hanem annyi olyan ember akad, akinek ez jelenti a kedvencét az egész heti hóbelevancból, hogy a szőrös szívünket tar foltok lepik el. Sajnos a !!! okos tánczenéje élőben közel sem akkora élmény, mint amit a stúdióberkek mélyéről kikerült anyagaik sugallnak. A nyolc tagból hatan és egy elszakadó rövidnadrágos énekesnő hozzák ugyan az elvártakat, átjön, hogy nem a szokott alapképletek szerint képzelik a hangcsiholást, a kilengő fej mégis a nyakszirten maradt.
Berobban aztán a leginkább várt égzengetés, a Tool. Beállnak a vetítőfalak és a fenti utolsó album borítóját idéző díszletek közé és lenyomják azt a matekos, absztraktnak mondott metáljukat, ami nem hagyhat kétséget senkiben, akinek az érzékei ezt kívánják – mármint hogy az idei Sziget legjobbjában van részük. Így járhatnak persze bizonnyal azok is, akik – más irányultsággal indulva neki a koncerteknek – a következőkkel pörgetik tovább a hormonok, az alkoholok és az egyebek keltette lendületet: Egy Kiss Erzsi Zene, Jazzékiel, Nefogazz!, Zuboly, Erik Truffaz Quartet feat. Ed Harcourt, Jackie Orszacky Band, Popivan, Flash, Kalambo kutyája, Buddy Májki, Ludditák... Ami meg kimaradt, azt tán jövőre pótolhatjuk.