Megnyílt a Szombathely Center - Vögele, Müller, Intersport és a többiek

2008.04.17. 19:32

Hat nagy nemzetközi cég üzletével nyitott a legújabb szombathelyi bevásárlóközpont.

Az osztrák tulajdonosi háttérrel rendelkező Szombathely Center küllemét tekintve már nem a kilencvenes évek plázáit, sokkal inkább napjaink outletjeit idézi. Az új boltok nem annyira a kiskereskedőknek, inkább más multiknak jelentik a konkurenciát.
Nem pláza

Hogy mekkora szükség van egy újabb bevásárlóközpontra Szombathelyen, azt majd a piac eldönti, mindenesetre csütörtök reggel kilenc órakor gyakorlatilag lehetetlen parkolóhelyet találni a gomba módra idenőtt Szombathely Centernél, a Metró melletti Viktória utcában. Pedig – ahogy később megtudjuk – háromszáz van belőle.

 

Szombathely Center


Az érdeklődés annyiban érthető, hogy ez a komplexum jelentősen különbözik mind a szerencsétlen sorsú Savaria Plazától, mind a Family Centertől. Nemcsak az outleteket idéző formáról van szó - nincsenek sem belső utcák és közös terek, sem szórakoztató létesítmények - hanem arról is, hogy teljesen hiányoznak belőle a kiskereskedők: a hat megnyílt üzlet mindegyike valamely nagy multinacionális lánc képviselője. Igaz, két üzlet még kiadó az épületben, de az adott méretek miatt valószínű, hogy oda is „nagyvadak” mennek.

Mivel a hivatalos nyitóünnepségig még van idő – és miután az autót lerakjuk a szomszédos bútoráruház parkolójában – van idő egy kicsit körbepislantani az üzletekben.

Vögele

Az egyik legnagyobb kétségkívül a Vögele (teljes nevén Charles Vögele). Sikerül néhány mondatot váltanunk az üzletvezetővel, Portyi Gergellyel. Elmondja, hogy szombathelyi üzlet eladótere körülbelül 800 négyzetméter. A Vögele egyik jellegzetessége, hogy az áruháznak bejáratott nevű saját márkái vannak, mindegyik más-más korcsoportot célozva meg. Ha vetélytársat kell megnevezni, akkor az a C & A. A Vögele magyarországi terjeszkedési sebességéről tudni kell, hogy a szombathelyi a 19. áruház az országban, és még idén 24 másik nyílik. Nyitási akcióként vasárnap estig 20 százalékos kedvezmény kínálnak.

Szombathely Center


Takko

A szomszédos Takko – tudjuk meg Meggyes Éva üzletvezetőtől - 560 négyzetméteres. Az áruház jellegzetessége, hogy „nagyon elérhető árakon” kínálja a legújabb divatot. A Takko Szombathelyen is rendszeresen fog akciózni, amiről prospektusban tájékoztatják majd a lakosságot. Emellett vannak különböző kedvezményekre jogosító vásárlói kártyáik, és három-négyhavonta családi napot tartanak, melyeken 30 százalékos kedvezményt tudnak majd kínálni.

 

Szombathely Center


Deichmann

A következő üzlet a Deichmann Cipő. Bár hivatalos, pecsétes papírunk nincs róla, szemmértékre egyértelműen a legnagyobb szombathelyi cipőboltról van szó. A bolt marketing-munkatársával beszélgetve megtudjuk, a Deichmann jellegzetessége, hogy szegmentálva, korosztályokat és irányzatokat megcélozva kínálja az alacsony és a középkategóriás termékeit. Ez az üzlet – amely 35. az országban - közel félezer négyzetméter. A munkatárs a siker titkát a választéknak és a kedvező áraknak tulajdonítja. Ez utóbbiak annak köszönhetőek, hogy a Deichmann 17 országban mintegy kétezer üzletet működtet, így a beszerzéseit központilag és hatalmas mennyiségben tudja bonyolítani, közvetlenül a gyártóktól.

Szombathely Center


Intersport

Az épület közepén az Intersport sportáruház helyezkedik el. Neve valószínűleg minden Ausztriába járó számára ismerősen cseng, hiszen a cég osztrák, és a határ túloldalán nagyon sok van belőle, de az utóbbi időben a magyar nagyvárosokban is nyomul, a szombathelyi immár a 9. sorban. A lánc méretére jellemző, hogy az 1968-ban alapított Intersport International Corporation a világ 30 országában van jelen, összesen 4900 (!) áruházat üzemeltetve. Szombathelyen várhatóan a nagyon hasonló jellegű Hervis lesz a nagy ellenfél.

Intersport


Müller

Hasonlóan nagy hal a vízben a Müller Drogerie, mely „Magyarország legnagyobb parfüméria és drogériaáru-választékával” hirdeti magát. Nem tudjuk, hogy ez igaz-e, az viszont biztos, hogy a több mint ezer négyzetméteres áruház sokkal több, mint drogéria, mivel írószert, játékot, édességet és mindenféle háztartási kiegészítőket egyaránt árulnak, a honlap szerint „a legjobb ár-érték aránnyal”.

 

Szombathely Center


Fressnapf

A Szombathely Center hatodik áruháza a Fressnapf. A német állateledel és felszerelés szakáruház-lánc 2002 óta van jelen a magyar piacon. Először főként Budapesten nyitotta üzleteit, de az utóbbi években rohamosan terjeszkedik a nagyobb vidéki városokban is. A Fressnapf az ismert márkák mellett számos alacsony árfekvésű saját termékeket is forgalmaz.

 

 

Szombathely Center


Az ünnepség

Az átadáson megjelent és beszédet mondott a beruházó és a kivitelező képviselője is. A 35 ezer négyzetméteres Szombathely Center beruházója Raiffeisen-Leasing és a Baubüro Gmbh volt, a 11 millió eurós beruházás fél alatt valósult meg. A két szabad üzlethelyiség bérbeadásáról jelenleg folynak a tárgyalások, mi több, az építkezés egy második ütem elé is néz.

 

 

Szombatheléy Center


Az ünnepi beszédében Ipkovich György szombathelyi polgármester arra emlékeztetett, hogy Szombathelyt a kereskedelem és a közlekedés hozta létre 2000 évvel ezelőtt, és a város neve is a heti vásár napját jelöli. A kereskedőegységek idetelepülése azt jelzi, hogy van bizalom a város irányában, ő pedig azt reméli, hogy a beruházás nyereséges lesz, és sok adót fizet majd az önkormányzatnak.

Az átadási ünnepség részeként a szombathelyi Kalandváros a beruházóktól egy egymillió forintos óriáscsekket kapott, melyet gyerekek vettek át. A polgármester elmondta: a tervek szerint egy-másfél hónapon már használatba is kerül az új játék.

 

Női szemmel: első délután, első benyomások

Délután öt óra körül régen látott torlódás alakul ki a Söptei úti körgyűrű előtt. A 87-es úton a vasúti sorompó előtt már csak araszolgatni lehet a Szombathely Center irányába.

A másik körforgalomban az arborétum felöl is csak rendőri segítséggel lehet áthaladni.

Meglepő módon sikerül azért parkolót találnom a zsúfoltság ellenére. A kialakított parkolóhelyek kisautókra méretezettek. Látok elég egyedi megoldásokat furgonnal, egyterűvel parkolásra és némely helyen megnézném, autó tulajdonosa hogyan ül be a kocsijába, mielőtt elhajt.

Deichmann: karácsonyi rohamra emlékeztető tömeg. Kígyózó sor a kassza előtt. A bőr alapanyagú cipőknél csak férfi cipőket látok 4990 forintért. A női divatcipők, szandálok olcsók, de ha már a minőségét is nézzük, akkor ár-érték arányos. Többnyire műbőr felsőrész és belső 3990 forintért, nyitási akcióban. Gyermekcipők: műanyagokat 3990 forintért, bőr felsőrésszel 8900 forintért láttam.

Takko: mintha most lehetne utoljára nyári blúzt, sortot, pólót vagy nadrágot venni. Az árak nagyon kedvezőek. Ez látszik is az üzlet forgalmán, a bolt közepéig áll a sor a pénztár előtt. Ez el is veszi a kedvem a nézelődéstől.

Charles Vögele: Sokan itt is, de itt jobban megoszlik a tömeg. A klíma valószínű még próbaüzemben van, mert nagyon lehűtötték az üzletet. Jó minőségű, többnyire természetes alapanyagú termékek, átlátható bolt, csak az nem igazán fedezem fel, hogy merre találhatók a gyermekruhák, meddig a női rész, csak ha beljebb megyek a sztenderek között. A fizetésnél is egy kis zavart okoz, hogy a kassza itt az üzlet belsejében van?

Müller: kozmetikum, háztartási anyagok, játék, papíráru és parfümök. Csupa hosszú szavatosságú árucikk. Már az ajtóban illatfelhőbe lépek, ezt szeretem. A Dm-nek és a Rossman üzleteknek elég jelentős konkurenssel kell szembenézni. A nyitási akciók sokakat a boltba csábítanak, ami plusz ebben az üzletben még, hogy végre Szombathelyen is megtalálhatók azok a márkák, amelyekkel csak nyugatabbra vagy Budapesten találkoztunk: Estée Lauder, Clinique, Lancome stb. Nem csak parfümökkel, hanem dekor, kozmetikai, arcápoló termékcsaládokkal is találkozom ezekből a márkákból, de látok - jelentős árleszállítással - David Beckham, Kate Moss parfümcsomagokat is. Fizetéskor parfümminta ajándék, sorsoláson való részvétel , azt hiszem ide gyakran visszatérek, ezért pluszpont az üzletnek. Tudják, hogy kell a vevőt visszacsábítani. (Várnai Zsuzsa)

 

.