
A jó GYSEV
A hivatalból megjelentek mellett mintegy félszáz érdeklődő ült kedden délután a szombathelyi városháza nagytermében, hogy megismerkedjenek Szombathely – ha nem is a leglátványosabb, de a gazdaság és a mindennapi élet szempontjából mindenképpen - egyik legfontosabb beruházásával, a Csaba utcai felüljáró építésével.
Székely Csaba, a GYSEV vezérigazgatója mindenesetre úgy gondolta, nem árt, ha a kezdetek-kezdetén megnyeri ennek a félszáz embernek a bizalmát, így mondókáját közvetlen stílusban, humorral alaposan átszőve vezette elő.
Lényege, hogy a GYSEV a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal megújítására készül, mintegy 50 milliárd forint értékben, 80 százalékban uniós pénzből. Ennek a projektnek a része lesz a Csaba utcai felüljáró, amely nem igazán vasúti beruházás, de politika mégis csak bepasszírozta ide, ők meg örömmel vállalták a kivitelező, lebonyolító szerepet.

„Magyar származású, osztrák állampolgár vagyok” – mondta magáról a GYSEV-vezér, aki felhívta a figyelmet arra, hogy szülei talán azért keresztelték Csabára Ausztriában, mert megsejtetették, hogy egyszer köze lesz a Csaba utcai felüljáróhoz.
Székely néhány figyelemre méltó adatot is elmondott. Ezek szerint ma naponta 500-600 autó, 200-250 bringa keresztezi a Csaba utcában a vasúti síneket. Eközben a sorompó naponta 8 órát van lezárva, mivel körülbelül 90 vonat megy arra naponta. A vasút felújítása után ez a szám csak több lesz.
A magyar kormány várhatóan szeptemberben bólint a tervre és küldi Brüsszelbe, ahol év végén várható a végleges döntés, az építkezés előre láthatóan jövő tavasszal indul.
Mi is épül?
Hogy pontosan mi is épül, azt – a falakon lógó tervek mellett – azt a szombathelyi főépítész, Kutnyánszky László vázolta a hallgatóságnak.
Ezek szerint építészetileg egész impozáns műtárgyról van szó. Amíg az autók egy 155 méter hosszú, hét pilléren álló és – a vasúti villamos vezetékek miatt – szép magasra ívelő felüljárón haladnak majd át, addig a biciklisek és a gyalogosok egy külön vonalvezetésű, 45 méteres alagúton juthatnak át a sínek alatt. Mindkét létesítmény kanyarodik is menet közben, ugyanakkor a kacskaringós fel- és lejárók igazából nem érintik a környékbeli közlekedési csomópontokat, mindenhonnan mindenhova lehet majd be- és kikanyarodni, ugyanúgy, ahogy eddig.

Ipkovich György polgármester közölte: az M86-os út építése azt is jelenti, hogy valahol Rádóc felé majd épül egy újabb felüljáró, így a kamionforgalom ott, és nem itt fog haladni, elvileg nem is haladhatnak át rajta a nagy járművek, a Csaba utca főleg a város belső közlekedését lesz hivatva szolgálni.
A nép már csak olyan, hogy aggódik
A jelenlevők közül gyakorlatilag senki nem vitatta, hogy a Csaba utcai felüljáró üdvös, de a közelben lakók néhány kisebb-nagyobb dologra hívták fel a figyelmet, amely a város számára talán apróságnak tűnnek, az ott lakóknak azonban jelentősen befolyásolják a mindennapi élet minőségét.
Ilyen például a Mikes Kelemen utcaiak (ez az utca megy a vasúttal párhuzamosan) nem új keletű aggodalma a vasút keltette zaj miatt, és az iránt érdeklődtek, hogy a fejlesztés tartalmaz-e valamiféle zajvédő falat.

Székely Csaba kerek perec megmondta, hogy nem, de várhatóan csendesebbek lesznek a sínek és a vonatok. Az is kiderült – bár ez cseppet sem vigasztalja az itt élőket -, hogy Ausztriában ilyenkor zsebébe nyúl az állam.
Ipkovich György viszont megígérte, ha szükséges, a város megépíti az említett falakat, ahogy tette ezt a Vadász vendéglőnél is.
Másokat egyáltalán nem nyugtatott meg, hogy a kamionoknak kiteszik a tiltó táblát, merthogy például az átjáró melletti Sólyom utcában most is kint van, mégis özönlenek a kamionok.
Ipkovich György szerint, aki ide bejön nagy teherautóval, azt meg kell büntetni. „Én nem büntethetem meg, polgármester úr” – mondta az egyik panaszos, amire a polgármester azt válaszolta: „De én sem”. Aztán annyiban maradtak a - némileg szkeptikus - lakossággal, hogy megkérik a rendőrséget, hogy jobban figyeljen erre a problémára, mert ez jó bevételi lehetőséget is jelent.
Mi lesz a Szent Gellért utcával?
Külön csoportot képeztek a Szent Gellért utca lakói, akik a beszivárgó kamionok mellett főként az utcájuk jövője miatt aggódnak.
Ha ránézünk a térképre, nem teljesen alaptalanul: ha elkészül a felüljáró, akkor a Zanati út –Thököly út mellett még egy kelet-nyugati irányú átjáró képződik, valószínűleg nem véletlenül telepedett a Szent Gellért utca végére az Aldi és a Park Center.

A lakók azt szerették volna tudni, hogy valós-e az a pletyka, hogy négysávosítják az utcájukat. Soós József, városfejlesztési bizottság elnöke nem zárta ki ezt a lehetőséget, mondván, az utca most is négysávos, csak a két szélső sávot parkolónak használják. A végső szót ebbe a kérdésben majd a város mondja ki.
Gyebrovszki János, a város szocialista képviselője szerint viszont ez az ötlet „szóba sem jöhet”, ellenben lámpákat kell majd szereli az érintett iskolákhoz, óvodához, meg kell akadályozni, hogy az áthaladó forgalom beszivárogjon a kisebb utcákba, és meg kell oldani a meglazult csatornafedelek ügyét.
A felüljáró témájától kissé elkanyarodó vitának a polgármester azzal vetett véget, hogy ezekre a problémákra majd későbbi lakossági fórumokon térnek vissza.
Nagyon úgy tűnt, hogy lesz mire, elgondolkodtató például a kétsávossá alakított, eredetileg négysávos Vörösmarty utca ügye, ahol csúcsforgalomban csak araszolni lehet. De ezekről tényleg jobb, ha szakemberek vitáznak.
A rossz MÁV
A fórum vége felé egy figyelemre méltó intermezzo is zajlott. A nézők közül ugyanis felállt Danka Lajos, a fórum során többször is bírált MÁV Rt Szombathelyi Üzemigazgatóság igazgatója, aki közölte, hogy örül a GYSEV sikerének, ám azt is tudni kell: az ő cége is beadta a fejlesztési terveket a Szombathely-Nagykanizsa vonal villamosítása, de az állam úgy döntött, nem csinálja meg. Az igazgató azt is elmondta, a MÁV éves fejlesztési kerete akkora, mint a GYSEV által most közölt Sopron-Szentgotthárd fejlesztés. A MÁV amúgy beszerez új vonatokat, de azok Budapest elővárosaiban és az Alföldön fognak közlekedni.