
Jókor jön
A kormány jóváhagyta a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítéséről szóló, mintegy 49 milliárd forintos nagyprojektet – jelentette be egy hétfői sajtótájékoztatón Ipkovich György szombathelyi polgármester.

Ez az jelenti, hogy a Brüsszeli jóváhagyás után – ami a gyakorlatot alapul véve szinte csak formalitás – már a jövő év első felében elindulhat a megvalósítás.
Ipkovich György arra hívta fel a figyelmet, hogy a recesszió miatt kétszeresen is fontos ez a beruházás: egyrészt mert elkészültével javítja az itteni termelési infrastruktúrát, másrészt pedig az építkezés pénzt hoz a térségbe.
Épül a Csaba utcai felüljáró
Szombathely számára mindezen kívül még egy hozadéka van a korszerűsítésnek. Ennek keretében valósul meg ugyanis a Csaba utcai vasúti felüljáró, amelyet a város önerőből nem tudott volna megvalósítani. Ráadásul úgy, hogy ebben a formájában a városnak ez semmibe nem kerül.
Lakézi Gábor, a városüzemeltetési osztály vezetője elmondta: a tervezett Csaba utcai felüljáró összköltsége 2,8 milliárd forint és „rendkívül jelentős” Szombathely belső közlekedése szempontjából, hiszen érezhetően tehermentesíti majd a Zanati és a Thököly utcát, mérséklődnek az ottani dugók.
Az ALON kérdésére a polgármester elmondta: a tapasztalatok alapján a Szent Gellért utcában nem nagyon lehet számítani a teherforgalom növekedésére, mint ahogy a Zanati úton sem az a legnagyobb gond. Lakézi Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a felüljáró több szempontból is csökkenti a környék környezeti terhelését: kisebb lesz a zaj, mert kevesebb lesz ott az álldogáló, járó motorú gépkocsi, csökken a károsanyag kibocsátás és a vonatok sem fognak dudálni.
A Csaba utcai felüljáróval lapunk korábban
részletesen is foglalkozott.
Mi is épül?
A megvalósulás szempontjából fontos, hogy a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd szakasz a Bécs-Graz vasúti folyosó magyarországi szakasza. Távolsága 116 kilométer.
A teljes vonalon lehetővé válik - a jelenlegi 60-80 km/óra helyett - a 120 km/órás közlekedési sebesség.
Villamosítják a Szombathely-Szentgotthárd közötti szakaszt, miközben mindenütt 55 centiméter magasságú peronok épülnek.
A személyszállítás minőségét új vonatok vásárlásával emelik, emellett számos biztonsági és egyéb fejlesztés történik.
A Csaba utcai felüljáró mellett Sopronban is épül egy vasúti aluljáró.
Milyen hatása lesz mindennek?
Erről ezt írja a sajtóanyag:
„A várható társadalmi-gazdasági hatások a következők: az utazóközönség és az áruszállítás igényeinek költséghatékony kielégítése, a menetidő csökkentése mind az utas-, mind az áruforgalomban, az utazóközönség és az áruszállítás részére nyújtott szolgáltatás minőségének javítása, a szállítási és közlekedési biztonság növelése, a környezeti terhelés - zaj és légszennyezés - erőteljes csökkentése, a régió elérhetőségének javítása, erősíteni a regionális és a határon átnyúló kapcsolatokat, a turizmus bővítése, a régió gazdaságának és iparának fejlesztése.
Korábban:
Lakossági fórum a Csaba utcai vasúti felüljáróról