A kormány rábólintott a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasút korszerűsítésére

2008.12.22. 18:19

A vonatok sebessége 120 km/órára emelkedik, 55 centiméter magasságú peronok épülnek, villamosítják a Szombathely- Szentgotthárd szakaszt is, a vasi megyeszékhelyen megépülhet a Csaba utcai felüljáró. Az elkövetkezendő években 49 milliárd forintnyi beruházás történik a GYSEV vonalán.

Jókor jön

A kormány jóváhagyta a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítéséről szóló, mintegy 49 milliárd forintos nagyprojektet – jelentette be egy hétfői sajtótájékoztatón Ipkovich György szombathelyi polgármester.

gysev vasút

Ez az jelenti, hogy a Brüsszeli jóváhagyás után – ami a gyakorlatot alapul véve szinte csak formalitás – már a jövő év első felében elindulhat a megvalósítás.

Ipkovich György arra hívta fel a figyelmet, hogy a recesszió miatt kétszeresen is fontos ez a beruházás: egyrészt mert elkészültével javítja az itteni termelési infrastruktúrát, másrészt pedig az építkezés pénzt hoz a térségbe.

Épül a Csaba utcai felüljáró

Szombathely számára mindezen kívül még egy hozadéka van a korszerűsítésnek. Ennek keretében valósul meg ugyanis a Csaba utcai vasúti felüljáró, amelyet a város önerőből nem tudott volna megvalósítani. Ráadásul úgy, hogy ebben a formájában a városnak ez semmibe nem kerül.

Lakézi Gábor, a városüzemeltetési osztály vezetője elmondta: a tervezett Csaba utcai felüljáró összköltsége 2,8 milliárd forint és „rendkívül jelentős” Szombathely belső közlekedése szempontjából, hiszen érezhetően tehermentesíti majd a Zanati és a Thököly utcát, mérséklődnek az ottani dugók.

Az ALON kérdésére a polgármester elmondta: a tapasztalatok alapján a Szent Gellért utcában nem nagyon lehet számítani a teherforgalom növekedésére, mint ahogy a Zanati úton sem az a legnagyobb gond. Lakézi Gábor arra hívta fel a figyelmet, hogy a felüljáró több szempontból is csökkenti a környék környezeti terhelését: kisebb lesz a zaj, mert kevesebb lesz ott az álldogáló, járó motorú gépkocsi, csökken a károsanyag kibocsátás és a vonatok sem fognak dudálni.

A Csaba utcai felüljáróval lapunk korábban részletesen is foglalkozott.

Mi is épül?

A megvalósulás szempontjából fontos, hogy a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd szakasz a Bécs-Graz vasúti folyosó magyarországi szakasza. Távolsága 116 kilométer.

A teljes vonalon lehetővé válik - a jelenlegi 60-80 km/óra helyett - a 120 km/órás közlekedési sebesség.

Villamosítják a Szombathely-Szentgotthárd közötti szakaszt, miközben mindenütt 55 centiméter magasságú peronok épülnek.

A személyszállítás minőségét új vonatok vásárlásával emelik, emellett számos biztonsági és egyéb fejlesztés történik.

A Csaba utcai felüljáró mellett Sopronban is épül egy vasúti aluljáró.

Milyen hatása lesz mindennek?

Erről ezt írja a sajtóanyag:

„A várható társadalmi-gazdasági hatások a következők: az utazóközönség és az áruszállítás igényeinek költséghatékony kielégítése, a menetidő csökkentése mind az utas-, mind az áruforgalomban, az utazóközönség és az áruszállítás részére nyújtott szolgáltatás minőségének javítása, a szállítási és közlekedési biztonság növelése, a környezeti terhelés - zaj és légszennyezés - erőteljes csökkentése, a régió elérhetőségének javítása, erősíteni a regionális és a határon átnyúló kapcsolatokat, a turizmus bővítése, a régió gazdaságának és iparának fejlesztése.

Korábban:

Lakossági fórum a Csaba utcai vasúti felüljáróról
.