Modern gazdasági környezetben nem lehet túlértékelni a közlekedési infrastruktúra szerepét. Mert az szép, ha egy városnak van egyeteme, sportcsarnoka, színháza, de a reálgazdaság kíméletlen mérlegegén mindezek eltörpülnek az autópálya jelentőségéhez képest, amely – az előbbiekkel ellentétben – közvetlenül képes külföldi tőkebefektetéseket, munkahelyeket és gazdasági pezsgést generálni. Hiánya pedig óhatatlanul behatárolja egy település fejlődési lehetőségeit. Azt a kijelentést is megkockáztathatjuk, ez fontosabb, minthogy hol is van a régióközpont.
A megye vezető politikusai feltehetőleg tudják, milyen hatalmas a tét. Pár hete Markó Péter megyei közgyűlés elnöke hívott össze egy
sajtótájékoztatót, amelyen arról próbálta meggyőzni a helyi médiát, hogy a rajtunk keresztül futó Pozsony-Kanizsa-Koper autópálya terve párhuzamosan fut a 6-os út nyomvonalán haladó Budapest-Eszék projecttel. Ipkovich György szombathelyi polgármester szintén szóba hozta a témát
Horn Gyulával folytatott közelmúltbeli tárgyalásán, sőt néhány napja még
Orbán Viktort is próbálta megnyerni az ügynek. Hende Csaba beszédében szintén hangsúlyozta az autópálya fontosságát.
Hiába azonban a helyi politikusok igyekezete, szavuk – úgy tűnik - nem jut a megyehatáron kívülre. Az országos sajtóban ugyanis szinte semmi visszhangja nincs a nyugat-magyarországi EU-pénzekből segített autópálya törekvéseknek. A nyomtatott médiában nem találkoztunk az üggyel, s a számunkra hazai terepen, az interneten sem lehet nyomát lelni a régiónak oly fontos Pozsony-Kanizsa-Koper variációnak.
A helyzet annál is fájóbb, mivel az ünnepek előtti napokban több minisztérium és magas rangú politikus is látványosan kiállt és támogatásáról biztosította a valamennyire mégiscsak riválisnak tekinthető Budapest-Eszék közlekedési folyosót.
A külügyminisztérium
egy pénteki sajtóközleményben találta érdemesnek leszögezni, hogy a magyar kormány eddig is és a jövőben is kiemelten kezeli az ún. észak-déli autópálya megvalósítását (az eszéki verzió – a szerk.) és mindent megtesz annak érdekében, hogy ahhoz minél nagyobb mértékben EU-források legyenek bevonhatóak. A közlemény megemlíti Medgyessy Péter miniszterelnök és Kovács László külügyminiszter ez irányú aktuális tárgyalásait.
Kazatsay Zoltán a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) EU-integrációs helyettes államtitkára a
Figyelőnek nyilatkozva arról értesíti a közvéleményt, hogy lesz európai forrás az M6-os megépítéséhez, s az építkezés már az idén elkezdődik.
Balázs Péter, a brüsszeli magyar állandó misszió vezetője – szintén pénteken – arról tájékoztatta az MTI-t, hogy összehangolt magyar lobbizásra van szükség annak érdekében, hogy az Európai Unióban kedvező döntés szülessen az észak-déli autópálya megvalósításáról. Véleménye szerint mintaértékű akciót hajtottak végre a magyar megfigyelők, amikor pártok között összefogva, más uniós országok képviselőit is meggyőzve szereztek támogatást az észak-déli autópálya ügyének. A nyilatkozat megjelent a
Népszabadság online-on Összehangolt magyar lobbi kell az észak-déli autópályához címmel. (A közvetlenül idemutató link valamiért nem működik együtt a mi rendszerünkkel, de a NOL keresőjével másodpercek alatt előkeríthető az írás.)
Balázs Péter nyilatkozatát egyébként érdemes figyelmesen elolvasni, mert kiderül belőle, hogy az észak-déli autópálya ügyében – még finoman szólva is - a rengeteg a bizonytalansági tényező. Ez a nyugat-dunántúli remények szempontjából a legbiztatóbb.
Amúgy a személyes benyomásunk az, hogy az ügy érintettjeinek – lásd a fent említett illusztris névsor helyi és országos arcait – vajmi kevés fogalmuk van, mi is történik itt. A lapokat Brüsszelben osztják.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium honlapján egyébként fellehető a magyar gyorsforgalmi utak fejlesztésének terve.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig című PowerPoint bemutató értelemszerűen még nem számol egyelőre egyik variációval sem, de ettől függetlenül érdekes dokumentum.