Távoli tervek: Csillag István és a 86-os út

2004.04.29. 23:39

Nem sok újdonság hangzott el Csillag István és a régió meghatározó polgármestereinek találkozóján. Ezt csak némileg kompenzálta, hogy a polgármesterek jól mutattak egymás mellett, még akkor is, ha a trón várományosa, Győr mindössze alpolgármesteri szinten képviseltette magát. Kezdünk aggódni.

Csillag István és a polgármesterek



Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Győr, Sopron és Szombathely vezetőivel tartott csütörtök délután megbeszélést Szombathelyen. A találkozón Hankó Faragó Miklós politikai államtitkár is rész vett.

Az eseménynek az SZDSZ Fő téren parkoló konferenciabusza adott otthont. A megbeszélések befejeztével a busz mellett tartott madárlátta sajtótájékoztatón Csillag István elmondta, hogy a gyorsforgalmi úthálózat tervei és a közlekedéspolitikai koncepció jelenleg 2006-ig jelöli meg az úthálózat fejlesztésének irányvonalait. Ebben az időszakban az M-9 E-86 (Sopron-Szombathely- Zalaegerszeg-Kanizsa- Szekszárd - a szerk.) útvonalon a városok tehermentesítésére kerülhet sor.

A 2007-2013-ig terjedő időszak feladata lesz ezeket az elkerülő utakat összekötni, s ehhez az Unió támogatását is fel kívánja majd használni a kormányzat.

A miniszter hangsúlyozta, a térség fejlődésében a közúthálózat fejlesztésén kívül komoly szerepe lesz a vasúti és a légi közlekedésnek is. A regionális repterek fejlesztéseit támogatja a kormányzat, de konkrét ígéret a szombathelyi reptér tekintetében nem hangzott el.

Végezetül a Csillag István reményének adott hangot, hogy a „Bal sors akit régen tép” mellett az Öröm óda is felhangzik majd.

Zalaegerszeg polgármestere nagyra értékelte a régió városainak együttműködését, hangsúlyozta, hogy bár a régió vezető szerep ügyében vitáznak, azért az alapvető fejlesztési kérdésekben és a közös jövőt illetően egyetértés van közöttük.

Dr. Ipkovich György Szombathely polgármestere szerint a régió összefogása nem konkurenciája más közútfejlesztési elképzeléseknek, hanem kiegészíti azokat.

Mindezek után a miniszter gazdasági fórumon vett részt a polgármesterek és a régió gazdasági vezetőinek közreműködésével.

A Fő téri Internet-sátorban hat órára meghirdetett miniszteri megjelenés sem volt sokkal sikeresebb az ALON előző napi bemutatkozásánál. Néhány kósza diákon kívül nem nagyon érdeklődtek a „játékos tesztek” iránt, így megnyugodva vettük tudomásul, hogy semmivel nem vagyunk népszerűtlenebbek, mint a miniszter, meg hogy piszkálódásunk nem volt alaptalan.


Alon-kommentár: Azt sejtettük, hogy Csillag István nem fog munkaruhát ölteni, s egy földgyaluval nekikezdeni a titokzatos észak-dél autópálya építésének, ennél azért mégis többet vártunk.

Az általa elmondottak ugyanis gyakorlatilag semmit nem tesznek hozzá a minisztérium honlapján ősidők óta fellelhető tervekhez, és a távolba tolt ígéretek cseppet sem oldják meg Vas és Zala abbéli aggályait, hogy komoly gyorsforgalmi út híján kimaradnak az ország gazdasági vérkeringéséből. Amíg a térség városainak meg kell elégedniük néhány körgyűrűvel, addig más területeknek rég autópályájuk lesz, s mire 2015-öt írunk, a lapok rég le lesznek osztva, amin nem segít semmilyen bizonytalan EU-pénzekből finanszírozott autóút.

Az is sokatmondó, hogy Csillag István egy szóval sem említette Vas megye dédelgetett álmát, az uniós pénzekból finanszírozott észak-dél (Pozsony-Koper) autópálya lehetőségét.

A térség nagyobb települései közül egyébként egyedül Győrnek nincsenek komoly közlekedési gondjai, s talán véletlen, de egyedül ők nem képviseltették magukat polgármesteri szinten.



Vonatkozó cikkünk:

Csend a Vas megyei észak-dél autópálya körül
.