A Bethlen Gábor utca esete az úthengerrel - avagy hogyan nem működnek a dolgok

2009.10.19. 19:08

Nyáron , hogy a Bethlen Gábor utca felújítása minden ellenkező vélekedéssel szemben még az idén megkezdődhet. Az ügyben sajnálatos fordulat állt be: egyelőre biztosan nem jön Józsi úthengerrel. Az alpolgármester vizsgálódott és mindent rendben talált, a képviselő mossa kezeit, a hivatal meg széttárja. Az olvasó meg majd levonja a tanulságot. Durva. Mi szóltunk.

Nyáron , hogy a Bethlen Gábor utca felújítása minden ellenkező vélekedéssel szemben még az idén megkezdődhet. Az ügyben sajnálatos fordulat állt be: egyelőre biztosan nem jön Józsi úthengerrel. Az alpolgármester vizsgálódott és mindent rendben talált, a képviselő mossa kezeit, a hivatal meg széttárja. Az olvasó meg majd levonja a tanulságot. Durva. Mi szóltunk.

Nyáron , hogy a Bethlen Gábor utca felújítása minden ellenkező vélekedéssel szemben még az idén megkezdődhet. Az ügyben sajnálatos fordulat állt be: egyelőre biztosan nem jön Józsi úthengerrel. Az alpolgármester vizsgálódott és mindent rendben talált, a képviselő mossa kezeit, a hivatal meg széttárja. Az olvasó meg majd levonja a tanulságot. Durva. Mi szóltunk.

Az utca egyenes, nem úgy a magyarázatok

Nem voltunk kellőképp alaposak nyáron, amikor beértük a hivatalos magyarázattal, hogy az utcafelújítás azért halad olyan lassan (olyan lassan, hogy mintha már állna), mert a közbeszerzések bonyolultak, meg hosszadalmasak. Újabb kutakodásunk apropóját az adta, hogy kedves szomszédaim (az összes, a minap) kárörvendő somolygással megkérdezték, hogy hol vannak a korábbi cikkemben beharangozott munkagépek. Annál is inkább, mert hírül vették, hogy máshol már indul a kivitelezés. Nincs nekik jó hírem: a Bethlen Gábor utca (valamint a Szedresbe vezető utca. + járda, Kismezei utca., Hosszú utca. Erdősi utca., Csúszka utca. és a 11-es Huszár út. +gyalogátkelő + buszmegálló) kivitelezése az érvényben lévő közgyűlési határozat ellenére nem lesz elkezdve az idén, sőt még közbeszerzést sem írtak ki a felújításukra, sőt az sem világos, hogy pénz van-e rá. A magyarázatok sora hosszabb, mint maga az utca, sőt kacskaringósabb, annál is inkább, mert az utca egyenes.

A döntés

A Bethlen Gábor utca szerkezetcserés felújítását 2008-ban határozta el a közgyűlés. Ez mindösszesen egy 900 négyzetméternyi felület, beton alappal, normális vízelvezetéssel, tisztességes padkával, melynek költségét 20 millió forintra becsülték a hivatal szakemberei. 2008-márciusában a közgyűlés döntött a 2009. évi útfelújításokról is, bölcsen, mert korábban is probléma volt, hogy az elhúzódó közbeszerzési eljárások miatt az utcafelújítások halasztódtak. Érvként szerepelt még, hogy össze lehet vonni egy csomagba a kétévi teendőket, azaz meg lehet spórolni egy közbeszerzési eljárást, és a nagy mennyiségű munka egyszerre történő megrendelésével talán némi pénzt is. Ezt, ahogy a többi utcában, a Bethlenben is tudomásul vették, és várták földgépeket.

Bethlen Gábor utca


Úgy tűnt, hogy az események felgyorsulnak. Csak nem eléggé. Az első közbeszerzési eljárást 2008. július végén írták ki, ez eredménytelen lett – tájékoztatott Pusztai István a városfejlesztési és városüzemeltetési osztály beruházási ügyintézője –, mert senki nem pályázott az utca tervének elkészítésére. Miután ez szeptemberben kiderült, november 11-én újabb pályázat kiírása következett, 2009. januári beadási határidővel. Ezt február 2-án eredményesnek nyilvánította a közbeszerzési bizottság.

A nyertes Via Futura Kft.-vel március 24-én kötött szerződést a polgármester.

A szerződés

A szerződésben az áll, hogy „a tervező köteles mindazon építési tervdokumentációkat elkészíteni, amelyek a kivitelező kiválasztásához, valamint a kivitelezés jogszabályokban és egyéb előírásokban foglaltaknak megfelelő elvégzéséhez szükségesek. A Tervező köteles mindazon tervek, dokumentációk stb. beszerzésére, elkészítésére, vagy elkészíttetésére, melyeket a szakhatóságok előírnak, vagy szükségesek az engedélyezési tervhez. Az előzetes hatósági és közműegyeztetési tervek lefolytatása a Tervező feladata.”

Minderre kapott három hónapot a Via Futura.

Pusztai István azt mondja, a terv befutott határidőre. Építési engedély azonban azóta sincs.

Azért nincs, mert hiánypótlást írt elő az engedélyező, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH).

A városfejlesztési iroda munkatársa tudatta velünk, hogy többször sürgették a tervezőt, többször egyeztettek is a hatóságnál közösen, de nagyon sok munkájuk van nekik is, ezen a projekten kívül is.

Az engedélyezés

Az NKH-hoz - az építtető önkormányzat meghatalmazása alapján - a tervező nyújtotta be az építési engedély megadására irányuló kérelmet és az engedélyezési tervdokumentációt. Ez július 20-án érkezett meg, amit a hatóság meglehetősen gyorsan átnézett, és egy közel másfél oldalas hiánypótlást írt elő július 30-án, szeptember 1-i határidővel.

Kárpáti Zoltán, az NKH Közlekedési Alágazatok Főosztályának főosztályvezetője elmondta, ezt a határidőt meghosszabbítani kérte a tervező, október 15-re. Pótolni kellett egyebek mellett például a hatósági eljárási díj befizetését igazoló bizonylatot, de a terv átdolgozását is előírták, mert az nem a szabványos 5,5 méteres burkolatszélességet tartalmazta.

Kárpáti Zoltán elmondta, hogy lehetőség van eltérni a szabványtól, de ezt is egyeztetni, indokolni kell, és a tervnek tartalmaznia kell azt, hogy például az utca elején táblával jelzik az útszűkületet. Megtudtuk, nem ritka, hogy másfél oldalas hiánypótlást ír elő a hatóság, sok terv készül a formai és tartalmi hiányosságokkal. Kárpáti Zoltán megjegyezte azt is, szerinte nem a mérnökök szaktudásával van baj sok esetben, hanem az önkormányzatok szűkös pénzügyi lehetőségével, amely nem teszi lehetővé, hogy a szabványok szerint készüljenek el a tervek – és az utak.

A teljesítés

Esetünkben azonban nem feltétlenül erről lehet szó, mert a mérnöki iroda által leadott dokumentációból hiányzott például a térképmásolat és tulajdoni lap, közútkezelői, közműkezelői nyilatkozat, fakivágási nyilatkozat, jegyző nyilatkozata, és még néhány „apróság”.

Az, hogy mi kell egy terv engedélyezéséhez, az nem titok, a hatóság a hatályos ágazati jogszabály konkrét feltételei és kikötései alapján írja elő hiánypótlás címszó alatt. A miniszteri rendeletet átfutva tételes felsorolást találunk, mit kell mellékelni egy engedélyezési tervhez – ezekből gyakorlatilag szinte semmit nem adott be a tervező cég júliusban. És az után sem.

A NKH október 15-én lapunknak adott nyilatkozatában megjegyezte, hogy a Via Futurától „a hiánypótlás nem érkezett meg, telefonon történő érdeklődésünkre jelezték, hogy újabb határidő módosítást kérnek - az építtető önkormányzat felhatalmazásával - november 15-ig.”

Bethlen Gábor utca


A képviselő nem felel az ügyintézésért

A kerület képviselőjét megkérdeztük, mennyire kíséri figyelemmel a Bethlen Gábor utca felújítását, tekintettel arra, hogy egy elég régi problémáról van szó. Marton Zsolttól azt a választ kaptuk, hogy folyamatos tájékoztatatást kért a hivataltól: „Én mindig elhittem, amit mondtak a hivatalnokok.” Megjegyezte, hogy az ő felelőssége addig terjed, hogy egy régóta felújításra váró utcát betetessen a programba, ezt ő megtette. (Megjegyezzük, hogy ebben a városfejlesztési bizottságnak is ugyanilyen része volt, jelen voltunk azon a helyszíni szemlén, amikor a bizottság elképedve a Bethlen Gábor utcai állapotokon, gyakorlatilag egyhangúan döntött.)

Az alpolgármester szerint minden rendben

Németh Kálmán városüzemeltetésért felelős alpolgármestert arról kérdeztük, szerinte rendben van-e a mérnöki iroda teljesítése, és fizetett-e már a Via Futurának a Bethlen Gábor utcával kapcsolatos tervezésért a város. Az alpolgármester kérdésünk nyomán vizsgálatot folytatott le ebben az ügyben, amely másnapra eredménnyel is járt: „A Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztálytól kapott információk szerint a budapesti székhelyű Via Futura Kft nyerte el a második körben a közbeszerzési eljárás keretében 12 utca aszfaltburkolatos megerősítések és pályaszerkezet-cserés felújítás tervezését. A teljesítés-igazolási jegyzőkönyv dátuma 2009. június 24., tehát a vállalkozó a szerződésben vállaltaknak megfelelő időpontban teljesített.

A szerződés szerint a tervező határidőben teljesít, ha a kiviteli terveket a szerződés aláírásának napjától számított 3 hónapon belül megrendelő részére átadja. A cég által benyújtott számla érkezési dátuma 2009. június 27., a kifizetés időpontja pedig 2009. augusztus 4. Az engedélyezési eljárás jelenleg is folyamatban van” – nyilatkozta Németh Kálmán.

A szerződésben viszont az áll, hogy a „tervező köteles mindazon építési tervdokumentációkat elkészíteni, amelyek a kivitelező kiválasztásához, valamint a kivitelezés jogszabályokban és egyéb előírásokban foglaltaknak megfelelő elvégzéséhez szükségesek.”

Tehát, ha a tervező biztosította az összes dokumentációt, amely a kivitelező kiválasztásához szükséges (márpedig mivel kifizették, minden bizonnyal ez történt), akkor vajon miért nem lett kiválasztva a Bethlen Gábor utca kivitelezője, azaz miért nem lett kiírva a közbeszerzés a kivitelezésre mindezidáig?

Tervező tervez. De ki, mikor végez?

A tervező Via Futura Kft-t is megkerestük, hogy ők hogyan látják saját szerepüket a rétestészta módjára nyúló ügyben. Lantai Gyula ügyvezető elmondta, ők időben teljesítettek. Egyesített engedélyezési és kivitelezési tervet készítettek. Felvetésemre, hogy csak egy részét – a tervet – szállították le, az engedélyezéshez szükséges többi dokumentációt meglehetősen hiányosan adták be a NKH-nak, Lantai Gyula azt mondta, hogy a hatóság nem örül, ha részletekben kapja meg a papírokat, ami érthető is. A közútkezelői és közműkezelői hozzájárulásokat – ami ugyancsak hiányzott – lehetetlenség a tervekkel egyidőben beszerezni, mert ezt már a kész tervekre lehet csak megkérni. Hozzátette, hogy például egy közműkezelőnél (egy távközlési cégnél) három helyre is be kell adni a dokumentációt, mire hozzájárulást megkapják, de ha egy természetvédelmi területet érint a tervezés, ott akár éves csúszás is lehet az eljárásban.

A csúszás benne van a pakliban

Kérdésemre, hogy akkor miért három hónapos határidőre vállalták el a munkát, azt a választ kaptam, hogy a közbeszerzési eljárásban három hónap szerepel. Ezen a szerződés megkötésekor nem lehet változtatni. El kell döntenie, hogy vagy nem indul közbeszerzésen, és nem tervez, vagy nem teljesíti maradéktalanul a szerződésben rögzítetteket. Több projektjüknél is hasonló a helyzet, lehetetlen megfelelni a bürokratikus eljárásrendnek három hónap alatt, ez legutóbb egy veszprémi kicsi parkoló esetében sikerült, ami a kivétel kategóriájába tartozik.

Ugyanis ha időben bekerül a teljes dokumentáció az NKH-hoz, az még továbbítja az illetékes szakhatóságoknak, és csak ezek után adja meg az engedélyt. De ha valamelyik szakhatóság ír elő módosítást, vagy hiánypótlást, akkor több hónapot csúszhat az ügy. A reális átfutása egy tervnek félév, egy év. Ennek okát a mérnök-ügyvezető a túlbürokratizált eljárásban, a bonyolult jogszabályi rendelkezésekben látja, amelyek egyébként a hatóságokra is több munkát rónak. Közben pedig a hatóságok létszámát csökkentik – mondta az ügyvezető.

Engedély nem feltétel, de jó ha van…

Lantai Gyula megjegyezte azt is, hogy tudomása szerint Szombathely idei költségvetésből ki is került a Bethlen Gábor utca. Tájékoztattuk, hogy információink szerint a költségvetésből nem került ki, csak a kivitelezésre kiírt közbeszerzésbe nem került be, és ha elkészül az engedély, akkor - úgy tudjuk - decemberben akár sor is kerülhet a közbeszerzés kiírására. A hivatal szerint ennek eddig az volt a legfőbb akadálya, hogy nincs építési engedély.

Lantai Gyulától viszont azt a felvilágosítást kaptuk, hogy a közbeszerzés kiírásának nem feltétele az építési engedély megléte. Viszont az önkormányzatok tartanak tőle, hogyha nem lesz meg az engedély, mire az építést meg kellene kezdeni a kivitelezővel kötött szerződés szerint, akkor az önkormányzat kerül hátrányos helyzetbe.

Bethlen Gábor utca


Még mindig nincs meg egy papír

Miután közel négy hónap alatt nem sikerült még csak a teljes dokumentációt sem leadni az engedélyezéshez, érthető az önkormányzat óvatossága. Annál is inkább, hiszen maga a polgármesteri hivatal sem adott még oda egy dokumentumot a kft-nek – mint Lantai Gyulától megtudtuk – a forgalomtechnikai kezelői hozzájárulással adós a helyhatóság. (Ez körülbelül az a papír, hogy milyen burkolati jelet festenek fel, milyen táblákat helyeznek ki. A Bethlen Gábor utcánál egy táblát biztosan: zsákutca.)

Ezen az egy iraton kívül az engedélyezéshez szükséges teljes dokumentáció ott fekszik a kollégája asztalán – nyilatkozta ügyvezető. Emiatt kértek október 15-éhez képest újabb egy hónap „hosszabbítást” a hiánypótlásra az NKH-nál. De utasítja a kollégáját, hogy akár megérkezik a pecsétes papír a szombathelyi városházáról, akár nem, haladéktalanul adja fel az engedélyezési hatósághoz a dokumentációt. Ha a hiányzó papír is meglesz rövid időn belül, akkor lát esélyt arra, hogy decemberben ki lehessen írni a közbeszerzést a most kimaradt utcákra. (A hivatalban érdeklődtünk, hogy mi van a még hiányzó dokumentummal, azt a választ kaptuk a beruházási irodától, hogy ezt a kommunális iroda intézi, tudomásuk szerint folyamatban van az ügy, már küldik, küldték...)

Ha minden jól megy

Tehát, ha minden jól megy, és az engedélyezés a továbbiakban rendben lesz, akkor decemberben kiírható a közbeszerzési eljárás a Bethlen Gábor és a többi elmaradt utcában tervezett munkák kivitelezésére. Németh Kálmán alpolgármester ezt megerősítette, és azt is hozzátette (mert erről is ellentmondásos vélemények keringenek), hogy a beruházás pénzügyi fedezete rendelkezésre áll.

Van pénz vagy nincs pénz?

A városházán ezt el kellene dönteni. Ugyanis a polgármester ellenjegyzésével szeptember 24-én keltezett, az október 8-ai közgyűlésre került (de a napirend módosításkor levett) 2010-re tervezett utcafelújítási programról szóló előterjesztés szerint az „időközbeni költségvetés módosítások valamint a beérkezett vállalkozói ajánlatok alapján a 2009. évben jóváhagyott útfelújítások egy részét a (2009. év III. ütem építési engedély köteles utcák) fedezet hiány miatt nem tudjuk indítani. Ezeknek az utcáknak a felújítását a 2010. évi programmal együtt lehet indítani a szükséges fedezet rendelkezésre állása után.

A városfejlesztési bizottság szeptemberi ülésének jegyzőkönyve is hasonlót ír: „a Bizottság megállapította, hogy a 2010. évben felújítandó utcák listája (290 millió forint) 2008. és 2009. évben már elfogadott és a Közgyűlés által jóváhagyott, de fedezethiány miatt elmaradt utcákat tartalmazza, ezért azt a 2010 évi költségvetés függvényében támogatja.” Továbbá: „Javasolja a 2009. évben a közgyűlés által jóváhagyott, de fedezethiány miatt nem indítható útfelújításokra (2009. évi III. ütem építési engedély köteles utcák) a 2010. évi költségvetésben a fedezet biztosítását.”

Ha mégse lenne meg a pénz az idei keretből, a közgyűlés dönthet úgy, hogy a jövő évi költségvetés terhére írja ki a közbeszerzést, az idei forráshiány nem befolyásolja alapvetően a kivitelezés decemberi meghirdetését. Ekkor - következetve a fenti kronológiából - már egy-két hónapon belül ki is írják a közbeszerzést, majd ezt követően három-négy hónap múlva eredményt is hirdetnek, tehát valamikor nyár végén akár szerződést is lehet kötni.

Úgyhogy kérném szépen a szomszédaimat, hogy jövő októberig ne keressék rajtam a Józsit az úthengerrel.

Korábban:

Felújításra váró utcák Szombathelyen - a névsor adott, őszig elvileg történik valami
.