A Bethlen Gábor utca esete az úthengerrel - avagy hogyan nem működnek a dolgok
2009.10.19. 19:08
Nyáron , hogy a Bethlen Gábor utca felújítása minden ellenkező vélekedéssel szemben még az idén megkezdődhet. Az ügyben sajnálatos fordulat állt be: egyelőre biztosan nem jön Józsi úthengerrel. Az alpolgármester vizsgálódott és mindent rendben talált, a képviselő mossa kezeit, a hivatal meg széttárja. Az olvasó meg majd levonja a tanulságot. Durva. Mi szóltunk.
Nyáron , hogy a Bethlen Gábor utca felújítása minden ellenkező vélekedéssel szemben még az idén megkezdődhet. Az ügyben sajnálatos fordulat állt be: egyelőre biztosan nem jön Józsi úthengerrel. Az alpolgármester vizsgálódott és mindent rendben talált, a képviselő mossa kezeit, a hivatal meg széttárja. Az olvasó meg majd levonja a tanulságot. Durva. Mi szóltunk.
Nyáron , hogy a Bethlen Gábor utca felújítása minden ellenkező vélekedéssel szemben még az idén megkezdődhet. Az ügyben sajnálatos fordulat állt be: egyelőre biztosan nem jön Józsi úthengerrel. Az alpolgármester vizsgálódott és mindent rendben talált, a képviselő mossa kezeit, a hivatal meg széttárja. Az olvasó meg majd levonja a tanulságot. Durva. Mi szóltunk.
Az utca egyenes, nem úgy a magyarázatok
Nem voltunk kellőképp alaposak nyáron, amikor beértük a hivatalos magyarázattal, hogy az utcafelújítás azért halad olyan lassan (olyan lassan, hogy mintha már állna), mert a közbeszerzések bonyolultak, meg hosszadalmasak. Újabb kutakodásunk apropóját az adta, hogy kedves szomszédaim (az összes, a minap) kárörvendő somolygással megkérdezték, hogy hol vannak a korábbi cikkemben beharangozott munkagépek. Annál is inkább, mert hírül vették, hogy máshol már indul a kivitelezés. Nincs nekik jó hírem: a Bethlen Gábor utca (valamint a Szedresbe vezető utca. + járda, Kismezei utca., Hosszú utca. Erdősi utca., Csúszka utca. és a 11-es Huszár út. +gyalogátkelő + buszmegálló) kivitelezése az érvényben lévő közgyűlési határozat ellenére nem lesz elkezdve az idén, sőt még közbeszerzést sem írtak ki a felújításukra, sőt az sem világos, hogy pénz van-e rá. A magyarázatok sora hosszabb, mint maga az utca, sőt kacskaringósabb, annál is inkább, mert az utca egyenes.
A döntés
A Bethlen Gábor utca szerkezetcserés felújítását 2008-ban határozta el a közgyűlés. Ez mindösszesen egy 900 négyzetméternyi felület, beton alappal, normális vízelvezetéssel, tisztességes padkával, melynek költségét 20 millió forintra becsülték a hivatal szakemberei. 2008-márciusában a közgyűlés döntött a 2009. évi útfelújításokról is, bölcsen, mert korábban is probléma volt, hogy az elhúzódó közbeszerzési eljárások miatt az utcafelújítások halasztódtak. Érvként szerepelt még, hogy össze lehet vonni egy csomagba a kétévi teendőket, azaz meg lehet spórolni egy közbeszerzési eljárást, és a nagy mennyiségű munka egyszerre történő megrendelésével talán némi pénzt is. Ezt, ahogy a többi utcában, a Bethlenben is tudomásul vették, és várták földgépeket.
Úgy tűnt, hogy az események felgyorsulnak. Csak nem eléggé. Az első közbeszerzési eljárást 2008. július végén írták ki, ez eredménytelen lett – tájékoztatott Pusztai István a városfejlesztési és városüzemeltetési osztály beruházási ügyintézője –, mert senki nem pályázott az utca tervének elkészítésére. Miután ez szeptemberben kiderült, november 11-én újabb pályázat kiírása következett, 2009. januári beadási határidővel. Ezt február 2-án eredményesnek nyilvánította a közbeszerzési bizottság.
A nyertes Via Futura Kft.-vel március 24-én kötött szerződést a polgármester.
A szerződés
A szerződésben az áll, hogy „a tervező köteles mindazon építési tervdokumentációkat elkészíteni, amelyek a kivitelező kiválasztásához, valamint a kivitelezés jogszabályokban és egyéb előírásokban foglaltaknak megfelelő elvégzéséhez szükségesek. A Tervező köteles mindazon tervek, dokumentációk stb. beszerzésére, elkészítésére, vagy elkészíttetésére, melyeket a szakhatóságok előírnak, vagy szükségesek az engedélyezési tervhez. Az előzetes hatósági és közműegyeztetési tervek lefolytatása a Tervező feladata.”
Minderre kapott három hónapot a Via Futura.
Pusztai István azt mondja, a terv befutott határidőre. Építési engedély azonban azóta sincs.
Azért nincs, mert hiánypótlást írt elő az engedélyező, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH).
A városfejlesztési iroda munkatársa tudatta velünk, hogy többször sürgették a tervezőt, többször egyeztettek is a hatóságnál közösen, de nagyon sok munkájuk van nekik is, ezen a projekten kívül is.
Az engedélyezés
Az NKH-hoz - az építtető önkormányzat meghatalmazása alapján - a tervező nyújtotta be az építési engedély megadására irányuló kérelmet és az engedélyezési tervdokumentációt. Ez július 20-án érkezett meg, amit a hatóság meglehetősen gyorsan átnézett, és egy közel másfél oldalas hiánypótlást írt elő július 30-án, szeptember 1-i határidővel.
Kárpáti Zoltán, az NKH Közlekedési Alágazatok Főosztályának főosztályvezetője elmondta, ezt a határidőt meghosszabbítani kérte a tervező, október 15-re. Pótolni kellett egyebek mellett például a hatósági eljárási díj befizetését igazoló bizonylatot, de a terv átdolgozását is előírták, mert az nem a szabványos 5,5 méteres burkolatszélességet tartalmazta.
Kárpáti Zoltán elmondta, hogy lehetőség van eltérni a szabványtól, de ezt is egyeztetni, indokolni kell, és a tervnek tartalmaznia kell azt, hogy például az utca elején táblával jelzik az útszűkületet. Megtudtuk, nem ritka, hogy másfél oldalas hiánypótlást ír elő a hatóság, sok terv készül a formai és tartalmi hiányosságokkal. Kárpáti Zoltán megjegyezte azt is, szerinte nem a mérnökök szaktudásával van baj sok esetben, hanem az önkormányzatok szűkös pénzügyi lehetőségével, amely nem teszi lehetővé, hogy a szabványok szerint készüljenek el a tervek – és az utak.
A teljesítés
Esetünkben azonban nem feltétlenül erről lehet szó, mert a mérnöki iroda által leadott dokumentációból hiányzott például a térképmásolat és tulajdoni lap, közútkezelői, közműkezelői nyilatkozat, fakivágási nyilatkozat, jegyző nyilatkozata, és még néhány „apróság”.
Az, hogy mi kell egy terv engedélyezéséhez, az nem titok, a hatóság a hatályos ágazati jogszabály konkrét feltételei és kikötései alapján írja elő hiánypótlás címszó alatt. A miniszteri rendeletet átfutva tételes felsorolást találunk, mit kell mellékelni egy engedélyezési tervhez – ezekből gyakorlatilag szinte semmit nem adott be a tervező cég júliusban. És az után sem.
A NKH október 15-én lapunknak adott nyilatkozatában megjegyezte, hogy a Via Futurától „a hiánypótlás nem érkezett meg, telefonon történő érdeklődésünkre jelezték, hogy újabb határidő módosítást kérnek - az építtető önkormányzat felhatalmazásával - november 15-ig.”
A képviselő nem felel az ügyintézésért
A kerület képviselőjét megkérdeztük, mennyire kíséri figyelemmel a Bethlen Gábor utca felújítását, tekintettel arra, hogy egy elég régi problémáról van szó. Marton Zsolttól azt a választ kaptuk, hogy folyamatos tájékoztatatást kért a hivataltól: „Én mindig elhittem, amit mondtak a hivatalnokok.” Megjegyezte, hogy az ő felelőssége addig terjed, hogy egy régóta felújításra váró utcát betetessen a programba, ezt ő megtette. (Megjegyezzük, hogy ebben a városfejlesztési bizottságnak is ugyanilyen része volt, jelen voltunk azon a helyszíni szemlén, amikor a bizottság elképedve a Bethlen Gábor utcai állapotokon, gyakorlatilag egyhangúan döntött.)
Az alpolgármester szerint minden rendben
Németh Kálmán városüzemeltetésért felelős alpolgármestert arról kérdeztük, szerinte rendben van-e a mérnöki iroda teljesítése, és fizetett-e már a Via Futurának a Bethlen Gábor utcával kapcsolatos tervezésért a város. Az alpolgármester kérdésünk nyomán vizsgálatot folytatott le ebben az ügyben, amely másnapra eredménnyel is járt: „A Városfejlesztési és Üzemeltetési Osztálytól kapott információk szerint a budapesti székhelyű Via Futura Kft nyerte el a második körben a közbeszerzési eljárás keretében 12 utca aszfaltburkolatos megerősítések és pályaszerkezet-cserés felújítás tervezését. A teljesítés-igazolási jegyzőkönyv dátuma 2009. június 24., tehát a vállalkozó a szerződésben vállaltaknak megfelelő időpontban teljesített.
A szerződés szerint a tervező határidőben teljesít, ha a kiviteli terveket a szerződés aláírásának napjától számított 3 hónapon belül megrendelő részére átadja. A cég által benyújtott számla érkezési dátuma 2009. június 27., a kifizetés időpontja pedig 2009. augusztus 4. Az engedélyezési eljárás jelenleg is folyamatban van” – nyilatkozta Németh Kálmán.
A szerződésben viszont az áll, hogy a „tervező köteles mindazon építési tervdokumentációkat elkészíteni, amelyek a kivitelező kiválasztásához, valamint a kivitelezés jogszabályokban és egyéb előírásokban foglaltaknak megfelelő elvégzéséhez szükségesek.”
Tehát, ha a tervező biztosította az összes dokumentációt, amely a kivitelező kiválasztásához szükséges (márpedig mivel kifizették, minden bizonnyal ez történt), akkor vajon miért nem lett kiválasztva a Bethlen Gábor utca kivitelezője, azaz miért nem lett kiírva a közbeszerzés a kivitelezésre mindezidáig?
Tervező tervez. De ki, mikor végez?
A tervező Via Futura Kft-t is megkerestük, hogy ők hogyan látják saját szerepüket a rétestészta módjára nyúló ügyben. Lantai Gyula ügyvezető elmondta, ők időben teljesítettek. Egyesített engedélyezési és kivitelezési tervet készítettek. Felvetésemre, hogy csak egy részét – a tervet – szállították le, az engedélyezéshez szükséges többi dokumentációt meglehetősen hiányosan adták be a NKH-nak, Lantai Gyula azt mondta, hogy a hatóság nem örül, ha részletekben kapja meg a papírokat, ami érthető is. A közútkezelői és közműkezelői hozzájárulásokat – ami ugyancsak hiányzott – lehetetlenség a tervekkel egyidőben beszerezni, mert ezt már a kész tervekre lehet csak megkérni. Hozzátette, hogy például egy közműkezelőnél (egy távközlési cégnél) három helyre is be kell adni a dokumentációt, mire hozzájárulást megkapják, de ha egy természetvédelmi területet érint a tervezés, ott akár éves csúszás is lehet az eljárásban.
A csúszás benne van a pakliban
Kérdésemre, hogy akkor miért három hónapos határidőre vállalták el a munkát, azt a választ kaptam, hogy a közbeszerzési eljárásban három hónap szerepel. Ezen a szerződés megkötésekor nem lehet változtatni. El kell döntenie, hogy vagy nem indul közbeszerzésen, és nem tervez, vagy nem teljesíti maradéktalanul a szerződésben rögzítetteket. Több projektjüknél is hasonló a helyzet, lehetetlen megfelelni a bürokratikus eljárásrendnek három hónap alatt, ez legutóbb egy veszprémi kicsi parkoló esetében sikerült, ami a kivétel kategóriájába tartozik.
Ugyanis ha időben bekerül a teljes dokumentáció az NKH-hoz, az még továbbítja az illetékes szakhatóságoknak, és csak ezek után adja meg az engedélyt. De ha valamelyik szakhatóság ír elő módosítást, vagy hiánypótlást, akkor több hónapot csúszhat az ügy. A reális átfutása egy tervnek félév, egy év. Ennek okát a mérnök-ügyvezető a túlbürokratizált eljárásban, a bonyolult jogszabályi rendelkezésekben látja, amelyek egyébként a hatóságokra is több munkát rónak. Közben pedig a hatóságok létszámát csökkentik – mondta az ügyvezető.
Engedély nem feltétel, de jó ha van…
Lantai Gyula megjegyezte azt is, hogy tudomása szerint Szombathely idei költségvetésből ki is került a Bethlen Gábor utca. Tájékoztattuk, hogy információink szerint a költségvetésből nem került ki, csak a kivitelezésre kiírt közbeszerzésbe nem került be, és ha elkészül az engedély, akkor - úgy tudjuk - decemberben akár sor is kerülhet a közbeszerzés kiírására. A hivatal szerint ennek eddig az volt a legfőbb akadálya, hogy nincs építési engedély.
Lantai Gyulától viszont azt a felvilágosítást kaptuk, hogy a közbeszerzés kiírásának nem feltétele az építési engedély megléte. Viszont az önkormányzatok tartanak tőle, hogyha nem lesz meg az engedély, mire az építést meg kellene kezdeni a kivitelezővel kötött szerződés szerint, akkor az önkormányzat kerül hátrányos helyzetbe.
Még mindig nincs meg egy papír
Miután közel négy hónap alatt nem sikerült még csak a teljes dokumentációt sem leadni az engedélyezéshez, érthető az önkormányzat óvatossága. Annál is inkább, hiszen maga a polgármesteri hivatal sem adott még oda egy dokumentumot a kft-nek – mint Lantai Gyulától megtudtuk – a forgalomtechnikai kezelői hozzájárulással adós a helyhatóság. (Ez körülbelül az a papír, hogy milyen burkolati jelet festenek fel, milyen táblákat helyeznek ki. A Bethlen Gábor utcánál egy táblát biztosan: zsákutca.)
Ezen az egy iraton kívül az engedélyezéshez szükséges teljes dokumentáció ott fekszik a kollégája asztalán – nyilatkozta ügyvezető. Emiatt kértek október 15-éhez képest újabb egy hónap „hosszabbítást” a hiánypótlásra az NKH-nál. De utasítja a kollégáját, hogy akár megérkezik a pecsétes papír a szombathelyi városházáról, akár nem, haladéktalanul adja fel az engedélyezési hatósághoz a dokumentációt. Ha a hiányzó papír is meglesz rövid időn belül, akkor lát esélyt arra, hogy decemberben ki lehessen írni a közbeszerzést a most kimaradt utcákra. (A hivatalban érdeklődtünk, hogy mi van a még hiányzó dokumentummal, azt a választ kaptuk a beruházási irodától, hogy ezt a kommunális iroda intézi, tudomásuk szerint folyamatban van az ügy, már küldik, küldték...)
Ha minden jól megy
Tehát, ha minden jól megy, és az engedélyezés a továbbiakban rendben lesz, akkor decemberben kiírható a közbeszerzési eljárás a Bethlen Gábor és a többi elmaradt utcában tervezett munkák kivitelezésére. Németh Kálmán alpolgármester ezt megerősítette, és azt is hozzátette (mert erről is ellentmondásos vélemények keringenek), hogy a beruházás pénzügyi fedezete rendelkezésre áll.
Van pénz vagy nincs pénz?
A városházán ezt el kellene dönteni. Ugyanis a polgármester ellenjegyzésével szeptember 24-én keltezett, az október 8-ai közgyűlésre került (de a napirend módosításkor levett) 2010-re tervezett utcafelújítási programról szóló előterjesztés szerint az „időközbeni költségvetés módosítások valamint a beérkezett vállalkozói ajánlatok alapján a 2009. évben jóváhagyott útfelújítások egy részét a (2009. év III. ütem építési engedély köteles utcák) fedezet hiány miatt nem tudjuk indítani. Ezeknek az utcáknak a felújítását a 2010. évi programmal együtt lehet indítani a szükséges fedezet rendelkezésre állása után.
A városfejlesztési bizottság szeptemberi ülésének jegyzőkönyve is hasonlót ír: „a Bizottság megállapította, hogy a 2010. évben felújítandó utcák listája (290 millió forint) 2008. és 2009. évben már elfogadott és a Közgyűlés által jóváhagyott, de fedezethiány miatt elmaradt utcákat tartalmazza, ezért azt a 2010 évi költségvetés függvényében támogatja.” Továbbá: „Javasolja a 2009. évben a közgyűlés által jóváhagyott, de fedezethiány miatt nem indítható útfelújításokra (2009. évi III. ütem építési engedély köteles utcák) a 2010. évi költségvetésben a fedezet biztosítását.”
Ha mégse lenne meg a pénz az idei keretből, a közgyűlés dönthet úgy, hogy a jövő évi költségvetés terhére írja ki a közbeszerzést, az idei forráshiány nem befolyásolja alapvetően a kivitelezés decemberi meghirdetését. Ekkor - következetve a fenti kronológiából - már egy-két hónapon belül ki is írják a közbeszerzést, majd ezt követően három-négy hónap múlva eredményt is hirdetnek, tehát valamikor nyár végén akár szerződést is lehet kötni.
Úgyhogy kérném szépen a szomszédaimat, hogy jövő októberig ne keressék rajtam a Józsit az úthengerrel.