Alkalmazkodva az ünnepek előtt tomboló bevásárlási lázhoz, után most az akciós termékek dzsungelében próbáltunk utat vágni. Egyszerűen kinyitottuk az ismert szombathelyi üzletek katalógusait és összehasonlítottuk a helyszíni kínálattal. Nos, a helyzet annyira nem is rossz.
Alkalmazkodva az ünnepek előtt tomboló bevásárlási lázhoz, után most az akciós termékek dzsungelében próbáltunk utat vágni. Egyszerűen kinyitottuk az ismert szombathelyi üzletek katalógusait és összehasonlítottuk a helyszíni kínálattal. Nos, a helyzet annyira nem is rossz.
Alkalmazkodva az ünnepek előtt tomboló bevásárlási lázhoz, után most az akciós termékek dzsungelében próbáltunk utat vágni. Egyszerűen kinyitottuk az ismert szombathelyi üzletek katalógusait és összehasonlítottuk a helyszíni kínálattal. Nos, a helyzet annyira nem is rossz.
Az RTL Klub vasárnap esti híradójában hangzott el a CBA illetékesének szájából, hogy így karácsony tájékán az áruházlánc vásárlóinak 80 százaléka az akciós termékeket keresi. A vásárlók többsége tehát kimondottan a leárazásokra harap rá, akkor tér be egy boltba, ha a keresett termék olcsóbb, mint máskor, máshol.
A multik pedig gondoskodnak róla, hogy a vásárlókhoz eljussanak az információk: a postaládákat dugig megtöltő szórólapok, reklámújságok mellett az elektronikus médiában is kitartóan hirdetik termékeiket. Ezért összegyűjtöttünk egy heti szóróanyagtermést, és az adott akciós időszak első, második napján nyakunkba vettük a várost, hogy elkészítsük az ALON (természetesen) nem reprezentatív felmérését.
Ha megemlítettük a CBA-t, kezdjük ezzel. Vékonyka, egy lapból álló reklámanyag, oldalanként négy termék, akció december 10–13-ig. És egy vastagabb, 16-ától 24-éig, ezen általában az is fel van tüntetve, hány forintról hány forintra változott az ár. Napraforgó étolaj 249/liter, 16 tekercs kétrétegű toalettpapír 599, 400 gramm fémdobozos vajas keksz 699 forint – csak hogy néhányat említsünk a kacsintó szmájlival illusztrált szórólapról. Mindegyik termékből találtunk „raktáron”, ezért gondolatban viszonozzuk a kacsintást a szórólap-szmájlinak. A másikról: fél literes kalocsai mustár 399-ról 299-re, sajtos rúd 369-ről 289-re, 250 grammos Omnia kávé 629-ről 559-re – mindegyik volt.
Az Aldiban is pozitív tapasztalatokat szereztünk. Igaz, legutóbb néhány hete két akciónál is hiába vettünk volna olcsóbb tejet, az egyik héten frisset, a másikon tartósat. Ezúttal a meghirdetett mélyhűtött torták 25 százalékkal olcsóbban, Toffifee 29 százalék kedvezménnyel, csemege és csípős üveges darált paprika az ár 40 százaléka elengedésével mind ott sorakozott az áruházban. A körülbelül 20 százalékkal olcsóbb borok, a 100 százalékos almalé, a gyorsfagyasztott gyümölcskeverék szintén.
Az Intersparba szombaton mentünk, a kora délutáni órákban. Az adventi hétvége keretében az összes vörös-, rosé- és fehérbor 30 százalékkal olcsóbban volt kapható. Nem találtunk az ürességtől kongó polcokat, valószínűleg szinte az összes borfajtából vehettünk volna. Ami izgalmasabbnak bizonyult, az a csak e napon fél áron kínált 2 kilós Persil mosópor, illetve 1,5 literes mosószer gél. Már a bejáratnál nagy kupacokban álltak a Persilek, a mosóporok között a polcokon pedig szintén bőven láttunk minden akciós változatból. Megnéztük még a 4490 helyett 2690-ért árusított borsos szalámit, az 1990 helyett 995 forintba kerülő vendégváró ízes sonkát, a 369 helyett 199 Ft-ért kínált Panzani durumtésztát, a többféle ízben kapható YO szörpöt, amelyből kettő áráért hármat kaptunk volna. E termékek neve mellé is pipa került – kaphatók voltak.
Penny Market. Egy kilós kristálycukor (199-ről 169), 250 grammos tehéntúró (244-ről 169), 10 dekás szeletelt combsonka (349-ről 249), ha már a Pennyről volt szó, felezett Trappista sajt (1295-ről 869), marcipánszelet (199-ről 139), 10 darabos kávétejszín (75-ről 59 forint) szintén pipa. 35 százalékkal olcsóbban árusított 600 grammos gyorsfagyasztott szeletelt busafilét (779-ről 499 Ft) viszont nem találtunk.
A tévéreklámokban talán a leglátványosabban nyomuló Tesco reklámújságját – bizonyára senkinek sem kell bemutatni, az Intersparéhoz hasonlatosan a szó szoros értelmében újság terjedelmű kiadványról van szó – böngészve rögtön meg is álltunk a „címlapsztoriknál”. 7 napig szuper ár. Előítéleteink voltak, akár csak a kifli- és zsemleteszt idején, hiszen legutóbb a fél áron kínált akkumulátorokból egyetlen darabhoz sem jutottunk hozzá az akciós hét kezdetének 22. órájában, s a Tescoban nem először történt velünk ilyen. De az Aldihoz hasonlóan itt is félre a prekoncepciókkal, vizsgálódjunk objektíven! Trappista sajt 1099 helyett 899/kg – volt. Füstöl-főtt tartja 1099 helyett 799/kg – volt. Mákos és diós bejgli 349/500 gramm – volt. 1 kg kristálycukor 175 Ft – volt. Orion gáztűzhely 49 990 helyett 29 990 Ft – volt. Gyorsfagyasztott natúr halfilé több mint 50 százalék kedvezménnyel 1499 Ft helyett 699 Ft – nem volt. A helye látványosan kongott az ürességtől – szinte hallottuk a hangját – a fagyasztott halak között. Sebaj, pénteken reggel 6-kor kezdődött az akció, szombat reggel 7 óra múlt, talán a tegnapi roham után még nem töltötték fel a készletet – gondoltuk. Továbbmentünk és nem sokkal dél után megint visszatértünk a hipermarketbe, de ekkor is hoppon maradtunk. Ezt a halat az akciót megelőző napokban (nyilván a közelgő karácsonyra való tekintettel) sokszor reklámozták. Az áruház bejáratánál megkérdeztük, fotózhatunk-e, megtudtuk, hogy csak a budapesti központ engedélyével, így letettünk arról, hogy képeket is készítsünk. Inkább megnéztünk még néhány terméket. Az összeset ott láttuk a polcokon, amit kinéztünk magunknak. Egy fél áron kínált játékszoftvert nem adtuk a listánkhoz, csak akkor vettük észre, hogy egy darab sincs volt belőle, amikor elmentünk mellette.
A Coopban top árnak hívják az akciót, de a lényeg ugyanaz. Lecsókolbász kilója 399-ért, 2 kilós Biopon 799-ért, 250 gramm konyhakész rizs 99-ért, sertés hosszúkaraj 999-ért, Lipton tea 499-ért, Fa dezodor 419-ért, mind-mind volt. Több árut nem írtunk fel, mert bár top áron hirdették őket, számunkra úgy tűnt, legfeljebb csupán néhány forinttal olcsóbbak, mint máshol.
A Lidlben is mindent megkaptunk, amit felírtunk. Túrós koszorú 429 helyett 299, őrölt kávé 299 helyett 199, chilis bab konzerv 359 helyett 259, 1 kilogrammos prémium sertésvirsli 1399 helyett 999, gofri 215 helyett 150, babapiskóta 465 helyett 325, barna rum 1599 helyett 1199, keserűlikőr 1499 helyett 1099, darabolt sertéscsülök-konzerv 445 helyett 299, krémes tusfürdő 289 helyett 189 Ft.
Egy 2004. utolsó negyedévében, a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség Élelmiszerbiztonsági Osztály által lefolytatott fogyasztóvédelmi vizsgálat eredményei szerint „a hirdetési újságban megjelölt élelmiszerek teljes körűen a vizsgált egységek ’mindössze’ 4 százalékában nem voltak kaphatók a hirdetett időben. Bár a kifogásolási arány nem magas, mégis a területi felügyelőségek közel felében fordult elő ez a hiányosság” – olvastuk. A helyzet azóta sem változott sokat, ám a hatóságok résen vannak.
A Világgazdaság június 18-i számában megjelent írás arra figyelmezteti a cégeket és nyugtatja meg a vásárlókat, hogy sokba kerülhet az akciózás, ha nem készülnek fel rá kellő árukészlettel. „A vállalkozások aligha hivatkoznak sikerrel a versenyhatóság előtt például arra, hogy csak ’a készlet erejéig’ szándékoztak akciózni. Többek között erre hívja fel a figyelmet a GVH versenytanácsának elnöke a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmát rögzítő, tavaly szeptembertől hatályos törvény alkalmazása kapcsán” – áll a cikkben.
Mi, vásárlók pedig bejegyezhetjük kifogásainkat a panaszkönyvbe, vagy panaszt tehetünk a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél.
A Gazdasági Versenyhivatal legutóbb a Penny Market sajtbotrányként elhíresült születésnapi akcióján tapasztaltak miatt indított eljárást tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt. A GVH és az üzletlánc között december 8-án volt versenytanácsi tárgyalás, a versenyhivatal az ügyben azóta nem adott ki újabb közleményt.