Ön is többezer forinttal tartozhat az áram- és a gázszolgáltatónak úgy, hogy nem tud róla

2013.11.17. 15:09

Ha előfordult már, hogy késve, de még a felszólító levél megérkezése előtt fizette be a villany- vagy a gázszámlát, érdemes utánanéznie, van-e tartozása.


 
Olvasónk pár forint híján 19 ezer forintos villanyszámláját nem fizette be határidőre, mire az E.ON 13 nappal később felszólító levelet állított ki, amelyen a Költségek rovatban 3475 forint szerepel.
 
Hogy lehet 13 nap alatt 3475 forint a költség, amiben sem kamat, sem egyéb felszámított összeg nincs? Talán a szolgáltató így akarja kompenzálni a rezsicsökkentés okozta veszteségeit? – teszi fel a kérdést olvasónk meglehetősen indulatosan.  

 
Majd mutatja a hivatkozott – hagyományos, tehát nem ajánlott vagy tértivevényes levélként kézbesített – „villamosenergia díjtartozás miatti fizetési felszólítás”-t. Az október 21-én kelt levélen az szerepel, hogy az esedékes áramdíjat az ügyfél nem adta fel az október 8-ai határidőig, ezért a Költségek rovatban hátralékos felszólítási költség címén 3330, felszámított felszólítási költségként pedig 145, vagyis összesen 3475 forint szerepel. Így a felszólító levélhez mellékelt számla összege több mint 22 ezer forint.
 
A felszólítón a Fizetési határidőn belüli tőkekövetelések és a Kamatok rovat nulla forintot tartalmaz.

Jogilag rendben van
 
Kérdéseinkkel megkerestük az E.ON sajtóosztályát, ahol megtudtuk, olvasónk a ludas.
 
Az áramszolgáltatónál minden ügyfélnek van egy úgynevezett szerződéses folyószámlája, amelyen a követelések (például a havi áramdíjak összegei) és a befizetések szerepelnek. Az előbbi tételei között nem csak a tőkekövetelések, azaz a villamosenergia-fogyasztás havi költségei találhatók meg, hanem azok a költségek is, amelyek a határidőn túli számlafizetésből adódnak.
 
Ebben az esetben az októberi késedelem miatt kiküldött felszólítás költsége 145 forint, a másik, 3330 forintos tétel pedig a korábban kiküldött felszólító leveleknek a költségei.
 
Ha valaki a befizetési határidő után egyenlíti ki a villanyszámláját, és a szolgáltató emiatt felszólító levelet küld, számolnia kell azzal, hogy a felszólítási költségek megjelennek a szerződéses folyószámláján a kiegyenlítetlen tételek között. Attól függetlenül, hogy a felszólító leveleken az áll, hogy „Ha tartozását felszólítónk kézhezvételéig rendezte, levelünket tekintse tárgytalannak.”
 
Olvasónk tehát valószínűleg rendszeresen a határidő után, de még az előtt fizette be a villanyszámláját, hogy a késedelem miatti felszólítást megkapta volna, ezért azt tárgytalannak tekintette, nem tanulmányozta át alaposabban. Egészen mostanáig, amikor szembesült azzal, hogy az aktuális villanyszámláján felül 3475 forintos tartozása gyűlt össze az E.ON felé.

Honnan tudhatjuk?
 
Felmerül a kérdés, hogy az olvasónkhoz hasonló cipőben járó ügyfelek miképp szerezhetnek tudomást arról, hogy az áramszámlán kívül van-e a korábbi felszólítások miatti tartozásuk? Hiszen a szolgáltató ezt az aktuális havi számlákon nem tünteti fel. Ennek legegyszerűbb módja, hogy az E.ON honlapján az Online ügyfélszolgálat menüpontra kattintva regisztrálnak, ezt követően a Számlaegyenleg menüpontot választják.    
 
Rákérdeztünk arra is, hogy a tavaly novemberi összeghez képest emelkedett-e a felszólítás költsége, amire a szolgáltató azt válaszolta, hogy a felszólítási költségek összegét alapesetben a mindenkor hatályos elosztói üzletszabályzat függelékei tartalmazzák, kivéve amennyiben a díjakat időközben egy kormányrendelet módosítja. Az E.ON egy évvel ezelőtt fizetési felszólításonként 170 Ft, kikapcsolási felszólításonként 540 Ft-ot számolt fel. Időközben a fizetési felszólítás díját a 17/2013. (IV.30.) NFM rendelet 145 Ft-ra csökkentette.
 
Megkerestük a GDF SUEZ-t is, ahol érdeklődésünkre válaszolva közölték, a társaság a gázszámlák fizetési határidejének lejártát követően 15 nap múlva állítja ki az első fizetési felszólítást, melynek postaköltsége 120 forint. Ez az összeg a tavalyi évhez képest nem változott. És ahogy az E.ON esetében, úgy náluk sem „tűnnek el” a korábban kiküldött felszólító levelek költségei, azokat ugyanúgy egy következő felszólítás alkalmával számlázzák ki. A gázszolgáltató honlapján viszont nem találtunk olyan menüpontot, ahol ellenőrizni lehet, az ügyfélnek van-e a felszólító levelek postázása miatti tartozása, így ez vagy a következő felszólítás alkalmával derül ki, vagy akkor, ha az ügyfélszolgálaton érdeklődünk.

Joguk és kötelességük
 
„A szolgáltatóknak joga és egyben kötelessége fizetési felszólítást küldeni, amennyiben egy ügyfél késedelmesen fizet, és ezzel szerződésszegét követ el. Ennek megfelelően, amikor társaságunk egy fizetési felszólítást kiállít, a jogszabályi előírásokat teljesíti, továbbá lehetővé teszi az ügyfeleknek, hogy – a szerződésszegés jogkövetkezményei, valamint egy esetleges kikapcsolás és annak járulékos költségei alól mentesülve – kizárólag a fizetési felszólítási díjjal megnövelt tartozásukat fizessék ki.

A fizetési felszólítók díjának is van fizetési határideje, de azok költségének késedelmes fizetése esetén késedelmi kamatot nem számlázunk, illetve kikapcsolást sem indítunk ezen tételekből mutatkozó tartozás esetén” – közölték.

Így megy
 
A GDF SUEZ a fentihez hasonló esetek megelőzése érdekében hasznos információkkal is szolgált.
 

A társaságnál a fizetési felszólítások kiküldése napi egyenlegvizsgálat alapján, automatikusan történik, melynek menete a következő:
1. A számla fizetési határidejének lejártát követő 6. napon (amennyiben ügyfelünk rendelkezik telefonszámmal) telefonon szólítjuk fel, ennek külön költsége az ügyfeleink részéről tekintve nincs. 
2. A számla nettó esedékességét követő 15. napon egyszerű postai küldeményként fizetési felszólítót postázunk, melynek 120 Ft a postaköltsége.
3. A számla nettó esedékességét követő 22. napon sms felszólítót küldünk (amennyiben ügyfelünk rendelkezik telefonszámmal) ennek külön költsége az ügyfeleink részéről tekintve nincs. 
4. A számla nettó esedékességét követő 32. napon tértivevényes kikapcsolási értesítőt postázunk, melynek 500 Ft a postaköltsége.
5. A számla nettó esedékességét követő 40. napon (amennyiben ügyfelünk rendelkezik telefonszámmal) telefonon szólítjuk fel, ennek külön költsége az ügyfeleink részéről tekintve nincs. 
6. A számla nettó esedékességét követő 63. napon tértivevényes értesítő a kikapcsolás megindításáról, melynek 500 Ft a postaköltsége.

 A Szova másként csinálja

A Szova Zrt.-nél egészen más a helyzet. Az önkormányzati bérlakásban élők lakbér- és vízdíj-tartozását legfeljebb hat hónapig, vagy 100 ezer forintos összegig „nézi el” a cég.

Ezekig a határokig késedelmes fizetés esetén nem küld felszólító levelet, hanem az aktuális tartozás után késedelmi kamatot számol fel.

Az így keletkezett tartozások összegét a következő számlán tünteti fel. A késedelmi kamatot a Ptk. 301. §-a alapján számítja ki; ez egy néhány hónapig görgetett 90–100 ezer forintosra nőtt tartozás esetében ezer forint körüli összeget jelent.

Mielőtt a tartozás összege meghaladja a 100 ezer forintot, illetve a nem fizetés már hat hónapja tart, a Szova Zrt. felszólítást küld, amelyben a tartozás nyolc napon belüli kiegyenlítésére szólít fel, valamint kilátásba helyezi a bérleti jogviszony felmondását.    
 
 
.