Hirdetés

Az internetes vásárlás kockázattal is járhat.

Hirdetés

Egyre többet vásárolunk az interneten, tartalmakat töltünk le mobilunkra vagy akár szállást foglalunk külföldön, de nem igazán tudjuk, ha ezekkel az ügyletekkel kapcsolatban bármilyen panasz támad, kit lehet felkeresni.

A bevásárlás egy webáruházban, rendelés egy online felületen egyszerűen és gyorsan elintézhető, ma már a mobilunkról is, és nemcsak Magyarországról, hanem akár a világ bármely országából.

Azonban tisztában kell lennünk azzal, hogy az online vásárlás nemcsak előnyökkel, hanem kockázattal is járhat, amelyeket mindig szem előtt kell tartanunk. A legfontosabb tudnivaló azonban az, hogy a fogyasztókat az online valóságban is védik a jogszabályi rendelkezések.

Egy amúgy magyar felülettel rendelkező honlap mögött egyáltalán nem biztos ugyanis, hogy magyar céget találunk

Interneten barangolva érdemes pár dolgot szem előtt tartani:

  • Fogadjuk kellő távolságtartással és gyanakvással az azonnali meggazdagodás lehetőségével kecsegtető, indokolatlanul kedvező árat, „ingyenes ajándékot” ígérő ajánlatokat vagy fantasztikus nyeremény kiutalásáról értesítő tájékoztatásokat.
     
  • Tudjuk meg először, hogy kivel van dolgunk. Keressünk rá a cégre, a személyre, a termékre vagy az ajánlatra az és ellenőrizzük a cég elérhetőségi és egyéb adatait, mielőtt pénzt küldünk a részére.
     
  • Szánjunk elég időt az ajánlat végiggondolására. A csalók rendszerint nem szívesen adnak időt a gondolkodásra, és hajlamosak azzal siettetni a fogyasztót, hogyha nem hoz azonnal döntést, akkor elmulaszt egy kedvező, soha vissza nem térő lehetőséget. Ez soha sem igaz.
     
  • Ha egy külföldi vállalkozás olyan terméket értékesít, vagy olyan szolgáltatást nyújt, amely nem felel meg az igényeinknek, kellő nyelvtudás, vagy jogi ismeret hiányában elég nehéz érvényesíteni reklamációnkat.
     
  • Lényeges tudni azt is, hogy amennyiben az Európai Unió bármely tagállamából vásárolunk, az uniós jogharmonizáció eredményeképpen egységesen megillet minket az úgynevezett elállási jog.
     
  • Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Ha interneten webáruházból rendelünk és a megérkezett termék mégsem tetszik 14 napon belül elállhatunk a vásárlástól, hiszen azt sem kézbe fogni, ki/felpróbálni, illetve üzembe helyezni nem tudtuk.
     
  • Ha a 14 napos elállás letelt, akkor a kereskedő az egyébként hibátlan terméket nem köteles kicserélni, sem levásárlást biztosítani, sem a pénzt visszaadni.
     
  • ​Külföldi rendelésnél számolnunk kell azzal is, hogy elállási jogunk gyakorlása vagy minőségi kifogásunk esetén a terméket ki kell küldenünk a külföldi eladó részére, amelynek nagy költsége lehet, és ezt nekünk kell megelőlegeznünk, illetve megfizetnünk. Nem szabad azt sem elfelejtenünk, hogy EU-n kívüli webáruházból történő vásárlásoknál a kedvező ár mellett bizonyos értékhatár felett már ÁFA-t és vámot is fizetnünk kell.

 

  • ​Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a két éves szavatossági időszak biztosított rá, illetve jótállásos termék esetén, az egy év kötelező jótállás. Ehhez azonban fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, hogy a későbbiekben minőségi kifogásainkat eredményesen érvényhez juttathassuk.
     
  • A tengerentúli rendelések esetében azonban, ha Amerikából vagy akár Kínából szeretnénk vásárolni, probléma esetén a hatóságok már nem mindig tudnak segíteni. Mindenképp biztonságosabb az Európai Unió tagállamaiban működő webáruházakból rendelni, mint kínai vagy amerikai webshopokból.

 

Az ilyen és hasonló, határon átnyúló panaszok megoldásában egyébként a már hazánkban is működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) az illetékes. A központ segít a panaszok rendezésében, tájékoztat, közvetít a cég és a vásárló között.