Hirdetés

Black Friday avagy fekete péntek – Mutatjuk, mire figyeljen, ha Black Friday napján vásárol
pixabay

Black Friday avagy fekete péntek – Mutatjuk, mire figyeljen, ha Black Friday napján vásárol

2019.11.16. 18:57

Attól, hogy a terméket akciósan vásárolta, még minden szokásos szabály ugyanúgy vonatkozik a kereskedőre. Mutatjuk.

Hirdetés

Mutatjuk, mire figyeljen, mielőtt vásárolni indul.

Mi is ez a Black Friday?

Amerikából indult 1966-ban, pár éve pedig nálunk is hódít a „Black Friday” kezdeményezés. A magyarul „Fekete Péntek”-nek is nevezett akció eredetileg a karácsonyi szezon kezdetét jelző nap volt, a fogyasztók vásárlási kedvét meghozó hatalmas kedvezményekkel.

Hazánkban mind megjelenési formájában, mind az akciók mértékét tekintve szolidabb eseményről beszélhetünk, mint külföldön. A „Black Friday” általában november végén kerül megrendezésre Magyarországon. A kezdeményezés keretében számtalan üzlet kínálja igen jelentős kedvezménnyel termékeit, mind online (webáruház), mind személyes megjelenést igénylő értékesítési formában (üzletben).

A Black Friday buktatói

Ha valaki már előre tudja, hogy milyen árucikkeket szeretne megvásárolni fekete pénteken, érdemes napokkal korábban áru-összehasonlító oldalakon utánanézni az aktuális áraknak.

Előfordulhat ugyanis, hogy Black Friday előtti napokban a hagyományos boltok és a webáruházak felemelik a termékek árát, majd abból számítják az akció mértékét.

A kedvezményes ár nem jelenti azt, hogy a termékkel kapcsolatban ne élhetne utólag reklamációval. Minden termékre két éves szavatossági időszak biztosított, melyből jótállásos termék esetén egy év kötelező jótállás.

Gyártási hiba esetén a kereskedő ezen időszakon belül helytállni köteles a termék minőségéért. Kifogását csak azzal a hibával kapcsolatban nem jelezheti, amiről előzetesen tájékoztatták, pl. hogy színhibás a nadrág, minden más hibájával kapcsolatban (pl. rossz varrás) igen.

Garancia

A köznyelv a szavatosságot és a kötelező jótállást is garanciának nevezi a mindennapokban. A garancia tulajdonképpen a gyártó és kereskedő felelősségvállalása a termék hibátlan kivitelezéséért, működéséért.

1 év kötelező jótállás

10.000,-Ft vételár feletti, meghatározott termékkör (pl. műszaki cikkek) esetében a két éves szavatossági időszakból egy év jótállási időtartam, melynek során speciális jogok is biztosítottak a fogyasztók számára (pl. a 3 munkanapon belüli cserekötelezettség, bizonyítási teher egy évig a kereskedőt terheli, jótállási jegy)

1 év szavatosság

Nem fogyasztói szerződés esetében (kereskedő és kereskedő, magánszemély és magánszemély között) az új, vagy használt termékek esetében egy éves időszakon belül érvényesíthető a minőségi kifogás.

2 év szavatosság

Minden, fogyasztói szerződés keretében (tehát magánszemélyként) megvásárolt új termék esetében (vételártól függetlenül) két év szavatossági időszak biztosított a megvásárlástól számítva, mely igényérvényesítési határidő gyártási hibák előfordulása esetén minőségi kifogás bejelenthetőségére vonatkozik.

3 munkanapos csere

Ha kötelező jótállás alá eső termék esetében a megvásárlástól számított 3 munkanapon belül az árucikk meghibásodik, mely a rendeltetésszerű használatát akadályozza, úgy a kereskedő nem mérlegelheti, hogy bevizsgálásra, javításra küldi-e a terméket, hanem azonnal cserélnie kell azt egy újra.

6 hónapos "garancia"

A kereskedők szeretnek arra hivatkozni, hogy a termékre csak hat hónap garancia van. Azonban minden fogyasztói szerződéssel megvásárolt új termékkel kapcsolatban két éves szavatossági időszak biztosított, melyből az első hat hónapban a kereskedőt terheli a bizonyítási kötelezettség, ha a felek között vita áll fenn abban a tekintetben, hogy a hiba gyártási eredetű-e, vagy sem.

Nincs 8 napos visszavételi lehetőség

Jó, ha tisztában vagyunk vele, hogy személyes vásárlás esetén – a tévhittel ellentétben - nincs 8 napunk arra, hogy meggondoljuk magunkat a vásárlást illetően. Ha a termék gyártási hibás, minőségi kifogással élhetünk. (3 munkanapos csere)

forrás: fogyasztovedelem.kormany.hu

.