Hirdetés

Így ne járjon pórul Black Friday-kor - Ezekre figyeljen, ha webáruházból rendel

Black Friday

2019.11.20

Black Friday - Összefoglaltuk, mire figyeljen Black Friday-kor, ha internetes áruházból vásárol.

Hirdetés

Az idei évben is számos akcióval készülnek a webáruházak Black Friday-ra és a karácsonyi szezonra.

Az online vásárlás azonban kockázatokkal is járhat, - különösen Black Friday előtt - amelyeket mindig szem előtt kell tartanunk. Viszont, ha körültekintőek vagyunk, megelőzhetjük a kellemetlen meglepetéseket. Azonban, lényeges könnyebbség, ha internetes áruházból vásárolunk, hogy 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldhetjük, ha az adott árucikk nem meffelelő vagy nem tetszik. Bár nem minden termékre igaz a 14 napos elállás.

De vegyük sorra, mi az, amire figyeljen, ha internetes áruházból vásárol Black Friday-kor.

Ha kiválasztottuk az adott terméket vagy szolgáltatást, amit megvásárolnánk:

  • Legyünk körültekintőek, mert nem feltétlenül az internetes kereső által kiadott első találat legjobb.
  • Nézzük meg más weboldalakon is az adott termék árát.
  • Érdemes a vásárlói visszajelzéseket is átolvasni.

Vásárlás előtt ellenőrizzük a webáruházat

  • Létezik-e a webáruházat üzemeltető cég. Például itt ellenőrizhetjük.
  • Hol van a webshopot működtető cég székhelye Magyarországon vagy külföldön? Ha külföldi, akkor azt ellenőrizzük, hogy az Európai Unióban van-e a székhelye. (A későbbi reklamációk, csere, elállás miatt van ennek jelentősége.)
  • Ellenőrizzük a súlyos jogsértést elkövető webáruházak adatbázisát is.
  • Célszerű elolvasni az Általános Szerződési Feltételeket (ÁSZF).

Szállítási feltételeket internetes rendeléskor

  • Mennyi időn belül és milyen feltételekkel vállalják a termék kiszállítását.
  • Futár szállítja, átvehető fix ponton vagy üzletben tudjuk-e átvenni.
  • Fontos tudni, hogy 14 napos elállási jogunk van akkor is, ha üzletben vesszük át az online megrendelt terméket.
  • Fontos tisztázni, hogy a futár jelenlétében, az átvételt megelőzően lehetőségünk van-e a termék megvizsgálására

A termék kifizetése

  • Előre fizetéssel, ami lehet utalás vagy bankkártyás kifizetés. Érdemes tudni, hogy bankkártyás fizetés esetén lehetőség van arra, hogy a bankunknál visszavonjunk egy már korábban jóváhagyott tranzakciót (chargeback). Ezt akkor kérhetjük a banknál, ha például a vásárolt terméket vagy szolgáltatást mégsem kapjuk meg, vagy ha időközben fizetésképtelenné vált az eladó.
  • Esetleg utánvéttel – készpénzzel, bankkártyával vagy utalással is történhet. 

Internetes vásárláskor az adásvétel létrejötte

  • Ez akkor jön létre, ha a termék/szolgáltatás megrendelését követően visszaigazoló levelet kapunk, amely tükrözi a vállalkozás egyértelmű szándékát a megrendelés elfogadására.
  • Vagyis, ha az e-mail tartalmazza a nevünket, címünket, a rendelés számát, a megrendelt termék/szolgáltatás díját és az egyéb költségeket.

Fontos tudni, hogy a kereskedőnek a visszaigazolásban szereplő áron kell biztosítania a terméket/szolgáltatást!

A termék átvétele

  • Nagy értékű termékek esetében érdemes a kibontásról fotó-, vagy videó dokumentációt is készíteni!
  • Vizsgáljuk át a csomag sértetlenségét.

Ha nem tetszik a termék az átvételtől számított 14 napon belüli indokolás nélkül elállhatunk. Ez az elállási jog a termék átvétele előtt is gyakorolható. Az elállást mindenképp írásban szükséges jelezni az eladó felé.

A termék visszaküldése

  • Az írásbeli elállás jelzésétől számítva 14 napon belül vissza kell küldeni a webáruházba a terméket.
  • A kereskedő/eladó a termék árát és a szállítási költséget 14 napon belül köteles visszaküldeni. A visszaküldés költségét már nem köteles visszatéríteni. Fontos azzal tisztába lenni, hogy webáruházból történő vásárláskor, csak annyira és úgy próbáljuk ki a terméket, mintha normál boltban vásárolnánk.
  • Nem korlátlan az elállás, egyes termékkörökre nem vonatkozik, pl. koncert- vagy fesztivál jegy, élelmiszer, kibontott csomagolású CD, DVD, szoftver vagy letöltött számítógépes programok esetén. Továbbá ha egyedi utasítások alapján gyártottak le egy terméket (pl. fotóalbum), valamint a kibontott csomagolású higiéniai termékeket sem lehet visszaküldeni. Továbbá online aukciós portálokon, apróhirdetéses oldalakon, közösségi médián keresztül magánszemélytől történő rendelésnél sem élhetünk elállási jogunkkal. 

Panasz esetén hová fordulhatunk?