Mit kell tudni a 14 napos elállásról? Mennyi a kötelező jótállás? - Csokorba szedtük

Black Friday

alonmedia.hu

2021.11.21. 22:57

Mire figyeljünk, ha webáruházból rendelünk? Mennyi a kötelező szavatosság ill. jótállás?

A karácsonyi készülődés során egyre többen választjuk az internetes vásárlást.

Ha webáruházból vásárolunk, az első és legfontosabb az, hogy mielőtt rendelünk, ellenőrizzük le a cég székhelyét, e-mail címét vagy telefonszámát, cégnevét valamint az ügyfélszolgálat elérhetőségeit.

Továbbá, az internetes megrendelés előtt alaposan olvassuk el a weboldalon feltüntetett részletes tájékoztatót illetve az ÁSZF-et, mert abban rögzíteni kell az elállási jog gyakorlásának részletes szabályait, a fizetési módokat, a szállításra vonatkozó időtartamot és annak költségeit is - olvasható a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége oldalán.

 

Internetes vásárláskor nem mindig illet meg bennünket a tizennégy napos indokolás nélküli elállási lehetőség!

Jelenleg, internetes vásárlásnál meggondolhatjuk magukat a termék átvételétől számított 14 napon belül. Vannak viszont olyan termékek, amelyeknél ez nem igaz. Így nem lehet élni ezzel a lehetőséggel azoknál az áruknál, amelyeket kifejezetten a kérésünkre állítottak elő; így például egyedi feliratos póló, egyedi falinaptár vagy fotókönyv esetén sem.

Felbontást követően, egészségvédelmi vagy higiéniai termékeknél sincs indokolás nélküli elállási jog. Ilyen lehet például egy borotva is. Sőt, például a lezárt csomagolású CD-, DVD-lemezeknél, így számítógépes játékoknál, szoftvereknél sincs lehetőségük visszaküldeni, ha már kibontottuk. Nem tartozik viszont ide, ha egy laptopot rendeltünk, amin előre telepített szoftver van, vagy például ahhoz adtak még egy felbontatlan telepítőlemezes operációs rendszert. Ilyenkor ugyanis a megrendelés nem a CD-re, DVD-re, hanem magára a laptopra vonatkozik.

Ha meggondoltuk magunkat, azt mindig írásban jelezzük. Ilyenkor saját költségünkön kell a terméket visszaküldeni!

Visszautaláskor nem vonhat le a webáruház a korábban kifizetett pénzből „használati díjat” vagy bármilyen más címen egyéb összeget.

 

Milyen lehetőségünk van, ha hibás a webáruházból vásárolt termék?

Előfordul, hogy már csak a karácsonyi ajándék kipróbálásakor derül ki a kapott árucikk hibája, így például az nem működik, vagy be sem kapcsol. Esetleg nem sokkal később megy tönkre. Ilyenkor ugyanazok jogok illetnek meg bennünket, mint hagyományos üzletben történő vásárláskor, így kérhetjük a termék kijavítását, kicserélését is. Ha viszont az ajándék hibája mindössze annyi, hogy „nem tetszik”, akkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, kicseréli-e azt vagy épp visszaadja-e annak vételárát.

Az úgynevezett szavatossági-jótállási jogok (a kijavítás, kicserélés, árleszállítás, vételár visszatérítése, vagy a mással való kijavíttatás költségének megtérítése) csak hibás termékek esetén érvényesíthetőek. 

Két dologra is figyelnünk kell, mikor visszaviszünk egy hibás terméket a kereskedőhöz.

Az egyik az, hogy a vásárlást igazoló nyugta meglegyen. A másik a határidők kérdése.

Minden egyes új termék esetében (függetlenül attól, hogy mi az, könyv, ruha, vagy például elektronikai eszköz) a vásárlástól számítva két éven belül érvényesíthetjük a kereskedővel szemben jogainkat, ha az árucikk meghibásodott. 

Ebből a két évből azonban az első hat hónapban vagyunk csak igazán védettek: ha fél éven belül megy tönkre a termék, akkor ugyanis a vállalkozásnak kell bizonyítani azt, hogy ő még hibátlan árucikket adott el. Azonban a vásárlástól számított hat hónap elteltét követően (tehát a két évből még hátralévő másfél éven belül) jelentkező hiba esetén már nekünk kell bizonyítani, hogy a termék eleve rossz volt akkor is, amikor azt megvettük.

 

Kötelező jótállás – mit is jelent?

Bizonyos tartós fogyasztási cikkek esetében (mint amilyenek például az elektronikai szórakoztató termékek, a számítástechnikai termékek, háztartási eszközök) a kereskedőket az előzőeknél szigorúbb előírások terhelik.

Ekkor ugyanis a vásárlástól számítva nem hat hónapig, hanem vételártól függően 1-2-3 évig a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termékben jelentkező hiba oka a vásárlást követően keletkezett. Ezt hívjuk „jótállásnak”, amelynek vállalására tartós fogyasztási cikkeknél jogszabály kötelezi a vállalkozást.

Kötelező jótállás időtartama:

10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,

100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,

250 000 forint eladási ár felett három év.

 

Forrás: feosz.hu

.