Hatalmasat nőtt Magyarországon az online kereskedelem

MTI

2022.03.27. 13:07

Tavaly több mint 800 új csomagautomatát üzemeltek be, de legnépszerűbb a házhozszállítás.

Tavaly Magyarországon az online kiskereskedelemi piac 1203 milliárd forintos forgalmat ért el, melyhez közel 70 millió darab sikeres belföldi rendelés társult; a bővülés üteme kissé lassult ugyan az előző évi 45 százalékról 32,4 százalékra, viszont így is kétszer gyorsabb volt, mint a világjárvány előtti években - közölte a GKI Digital és az Árukereső.hu. közös kutatását az MTI-vel csütörtökön.

A forgalom alapján az online kiskereskedelem aránya a teljes kereskedelmen belül 10,4 százalék lett. A forgalom 2020-ig nagyobb mértékben nőtt, mint a tranzakció (rendelésszám), de a két mutató bővülési üteme tavaly - dacára a magas inflációnak - kiegyenlítődött, 2022-ben pedig akár már nagyobb növekedési dinamika is jellemezheti majd a tranzakciószámot, mint a forgalmat.

Közölték: a magas bővülési ütem azért lehet tartós, mivel egyre többször, több mindent és összességében bátrabban rendelnek az emberek az internetről, az egy főre eső éves rendelési gyakoriság a járvány előtti 12-13 alkalomról 2021 végére elérte a 19-20 online rendelés/fő/év szintet.

Rácz Csaba, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója a közleményben kifejtette, a járványhelyzet összességében az online kiskereskedelem javára formálta át a vásárlási szokásokat. Az aktív internetező felnőttek 6,5 milliós populációjának 78,4 százaléka, mintegy 5,1 millióan vásárolnak online. Ebből 3,7 millióan termékeket is vesznek, mondta.

Az online kiskereskedelmi forgalom csaknem fele a korábbi évekhez hasonlóan továbbra is Budapesten és Pest megyében realizálódik. Pest megye önmagában háromszor nagyobb, mint a sorban következő Győr-Moson-Sopron, illetve Fejér megye. A középső országrész előnyét a rendelési frekvenciában lévő különbség adja: a fővárosi és pest megyei online vásárók jóval gyakrabban rendelnek, mint az országos átlag.

Az online vásárlás terjedését jól szemlélteti az élelmiszerek, háztartási cikkek és drogériai termékek (gyűjtőnéven FMCG-termékek) piaca. A pandémia előtt ez a szegmens alig tudott teret szerezni magának a magyar e-kereskedelmi piacon, az elmúlt két évben azonban robbanásszerű fejlődésen ment át - ismertette Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója. Az FMCG internetes értékesítési forgalma 2021-ben 53,7 százalékkal nőtt Magyarországon: ezzel ez lett a leggyorsabban bővülő szegmens az online kiskereskedelmen belül, miközben a negyedik legnagyobb online területté is vált az 1203 milliárd forintos forgalmat lebonyolító magyar piacon a műszaki cikkek, a ruházat, illetve a játék/ajándék kategóriák után.

Tavaly is a házhoz szállítás volt a legnépszerűbb, a tranzakciók 74 százalékát kérték így a vásárlók, ugyanakkor egyre több figyelmet szentelnek a futárszolgálatok és a kereskedők is a csomagautomatáknak. 2021 eleje óta hatalmas bővülésen ment át ez az átvételi mód: egy év alatt több mint 800 új automatát üzemeltek be, mostanra a magyarországi csomagautomata-hálózat összesített száma meghaladja az 1250 darabot.

.