Nőtt a kereslet a hosszabb lejáratú autópálya-matricák iránt

MTI

2023.07.13. 13:11

Az éves országos autópálya-matricából több mint 11 százalékkal, a vármegyeiből pedig közel 6 százalékkal több fogyott, mint 2022 azonos időszakában.

Míg darabszámra nagyjából ugyanannyi autópálya-matrica fogyott idén az első fél évben, mint egy évvel korábban, a hosszabb érvényességi idejű matricákból több kelt el; összességében majdnem 15 százalékkal több pénz folyt be az államkasszába a díjköteles utak használata után - derült ki a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) közleményéből, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-nek.

Kiemelték: az előértékesítéssel együtt csaknem 7,7 millió darab e-matricát vásároltak a közlekedők idén június 30-ig.

Az államkasszába 273 milliárd forint folyt be a díjköteles utak használata után a fél év végére, ami bő 14,5 százalékkal haladja meg a tavaly azonos időszakit.

Az összes útdíjbevétel több mint 70 százalékát a 3,5 tonna feletti legnagyobb össztömegű tehergépjárművek úthasználata után fizették be, a fennmaradó közel 30 százalékot pedig az autópályamatricavásárlások teszik ki.

Bozóky Alex, a NÚSZ vezérigazgatója a közleményben felhívta a figyelmet arra, hogy az éves országos autópálya-matricából több mint 11 százalékkal, a vármegyeiből pedig közel 6 százalékkal több fogyott, mint 2022 azonos időszakában.

A közlemény szerint a személyautóknál - D1 díjkategória - az éves országos matricavásárlások száma több mint 19 százalékkal, a vármegyei matricáké pedig közel 5 százalékkal nőtt június 30-ig.

A darabszámot nézve a Pest és a Fejér vármegyére érvényes matricáknál a legnagyobb az emelkedés, nagyjából 25 ezerrel több fogyott ezekből a vignettákból, mint egy évvel korábban. A Pest vármegyeiből mintegy 1,2 millió, a Fejér vármegyére érvényesből pedig csaknem 290 ezer darab kelt el az idei évre június utolsó napjáig.

A NÚSZ adatai szerint egyre több matricát vesznek meg az ügyfelek elektronikus úton, a matricavásárlások harmada - 35 százalék - történik ilyen módon, míg tavaly 31 százalék volt ez az arány. Az elektronikus vásárlások közül idén már nagyjából minden ötödik a szolgáltató saját online felületén, a nemzetiutdij.hu oldalon zajlott.

.