A magánszemélyek adózással kapcsolatos adminisztrációs terhe szinte a nullára csökkent

MTI

2024.04.14. 10:04

Ezt a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára mondta a minap.

Uniós szinten is példaértékű változásokat hajtott végre az adóadminisztráció csökkentése terén Magyarország az elmúlt években, ezt folytatta a kormányzat az Eseményalapú Adatszolgáltatási Platform (EMAP) projekttel, amelynek célja a vállalkozások foglalkoztatással összefüggő adminisztrációs terheinek csökkentése - mondta Izer Norbert az MTI-nek.

Az új, innovatív megoldással időt és pénzt tudnak megtakarítani a cégek - jelentette ki a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkára.

A versenyképesség növelésének egyik eleme a cégek bürokratikus terheinek csökkentése. Míg a magánszemélyek esetében - a személyi jövedelemadó-bevallás adóhivatali elkészítésével - az adóval kapcsolatos adminisztráció csaknem nullára csökkent, addig a vállalkozásoké még mindig jelentős. Ezért a versenyképesség további javulásához mindenképp szükség van az adminisztrációs terhek csökkentésére - magyarázta az államtitkár.

Izer Norbert hangsúlyozta, hogy a vállalkozások foglalkoztatáshoz kapcsolódó adatszolgáltatási kötelezettsége az adminisztrációs terhek csaknem negyedét teszi ki. Ennek egyszerűsítése érdekében kötelezte el magát a kormány az Eseményalapú Adatszolgáltatási Platform (EMAP) pilot projekt elindítása mellett.

Az államtitkár kiemelte: a projekt célja, a vállalkozások foglalkoztatással összefüggő adminisztrációs terheinek csökkentése mellett, hogy alapjaiban újítsa meg a foglalkoztatók beszámolási kötelezettségeit. Ám nemcsak a munkáltatók, hanem a munkavállalók, és az állam számára is hasznos a projekt. Ugyanis a cégek jelenleg számos foglalkoztatáshoz kapcsolódó eseményt rögzítenek a bérprogramjaikban. Azzal, hogy ezen adatokból nem kell nyomtatványokat képezni, hanem egyszerűen és közvetlenül az EMAP rendszerbe küldik azokat, időt és pénzt tudnak megtakarítani - fejtette ki Izer Norbert.

A beépített tartalmi ellenőrzések miatt csökken az utólagos korrekciók száma, ami szintén időmegtakarítás. A munkavállalók számára mindig valós idejű, ellenőrzött és naprakész adatok fognak rendelkezésre állni. Az állam esetében pedig egyszerűbbé válnak a hivatali folyamatok, így csökken a bürokrácia - emelte ki az államtitkár.

Az EMAP rendszer bevezetése jelentős kihívást jelent, ezért annak érdekében, hogy felhasználóbarát rendszer jöjjön létre, tapasztalatcserére épülő találkozók zajlanak például bérprogram-fejlesztő cégekkel, a projekt iránt érdeklődő foglalkoztatókkal, és a bérszámfejtő szakma képviselőivel - tájékoztatott Izer Norbert.

.