A Black Friday hatása minden évben megmutatkozik.
Továbbra is a november a legerősebb hónap a reklámpiacon - tájékoztatta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pénteken az MTI-t.
Az NMHH a közleményében egyik friss, a reklámpiac trendjeit monitorozó kutatására hivatkozva azt írta: 2024-ben 5605 új reklámszpotot regisztrált a hatóság 83 televíziócsatorna műsorkínálatában, 2,1 százalékkal kevesebbet, mint 2023-ban. A legtöbb új hirdetést tavaly is novemberben mutatták be, aminek két fő oka van: egyrészt hagyományosan ekkor kezdődik a karácsonyi szezon a kiskereskedelemben, másrészt az itthon is egyre népszerűbb, kedvezményeket biztosító Black Friday hatása a hirdetési piacon is megmutatkozik - tették hozzá.
Annak ellenére, hogy a társadalom egyre idősödik, az érettebb korosztályt csak a reklámok elenyészően kis százaléka szólítja meg - hívták fel a figyelmet az NMHH. A termék vagy szolgáltatás külföldi eredetét hangsúlyozó hirdetések közül a skandináv életérzést népszerűsítő kereskedelmi közlemények emelkednek ki - mutattak rá.
A médiahatóság hangsúlyozta, hogy a tévéreklámok közzétételekor rendszeresen ellenőrzi a médiatörvény rendelkezéseinek érvényesülését, elsődlegesen azzal a céllal, hogy a törvénysértő kereskedelmi közleményeket kiszűrje. Az adatfelvétel során a hatóság csaknem száz szempontot figyelembe vevő tartalomelemzésnek veti alá a legnézettebb televíziókban első alkalommal közreadott reklámokat, amihez a Nielsen Közönségmérés Kft. információi szolgáltatják az alapot - írták.
A beszámoló szerint tavaly - a korábbi évek tapasztalataihoz hasonlóan - ismét a hétfői napokon mutatták be a legtöbb új hirdetést: az elsőként közzétett reklámszpotok bő harmada ezen a napon jelent meg. A legtöbb új reklámot az országos kereskedelmi csatornák tették közzé.
A hirdetések legnagyobb része (60,7 százaléka) szolgáltatást népszerűsített, minden harmadik reklámszpot (35,8 százalék) pedig valamilyen terméket - részletezték.
Hozzátették: a gyerekeket megcélzó hirdetések részesedése a reklámtortából valamelyest csökkent az előző évhez képest, és a hirdetések számát tekintve a tavalyelőtt még vezető reklámozó, a Lego az idén a harmadik helyre csúszott vissza.
Mivel a kutatások szerint a háztartásokban a fogyasztói döntések többségét hagyományosan a nők hozzák meg, nem meglepő, hogy a reklámok nagyobbrészt őket szólítják meg (78,4 százalék) - emelte ki az NMHH, megjegyezve: a reklámozók előszeretettel kérnek fel hírességéket a márkáik népszerűsítésére. A kutatás további érdekessége, hogy a korábbi évekhez hasonlóan ismét az ezer és tízezer forint közötti ráfordítást igénylő cikkek reklámjai kerültek túlsúlyba (44,8 százalék) - írták.
Felidézték: a hatóság 2024-ben vezette be a reklámok elemzésénél annak a szempontnak a vizsgálatát, hogy mennyire hangsúlyozza egy hirdetés egy adott termék vagy szolgáltatás külföldi eredetét.
Tavaly az első ízben adásba szerkesztett reklámszpotok között a termék külföldi eredetét kiemelő hirdetések aránya 3,7 százalékot tett ki - ismertették. Kitértek arra is, hogy a reklámozók mögött álló országok közül kiemelkedett Dánia (56-féle szpot) a skandináv életérzés említésével, főként a Jysk és a Lego reklámjai révén.
Az NMHH közlése szerint a reklámszpotok 3,7 százalékában emelték ki a hirdetett termék vagy szolgáltatás valamely divatos tulajdonságát: a hirdetések 57,3 százalékában jelent meg a "fenntartható termék" jelzés, a kereskedelmi közlemények 34,5 százaléka népszerűsített valamilyen növényi eredetű vagy vegán terméket. Az első ízben adásba szerkesztett reklámok 3,8 százalékában jelent meg a környezetvédelem ügye.