Ősztől büntetik a túl hangos reklámokat

2011.04.20. 14:51

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) médiatanácsa ősztől pénzbírsággal vagy kötbérrel büntetheti azokat a műsorszolgáltatókat, amelyek a műsorkörnyezetnél hangosabban sugározzák a reklámokat vagy televíziós vásárlással kapcsolatos műsorokat - jelentette be Kiricsi Karola, a testület szóvivője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón.

Mint mondta, jelenleg türelmi időszak van, de most is folyamatosan mérik a hangerőadatokat, amelyeket közzé is tesznek a médiatanács weboldalán. A cél az, hogy a törvénysértő gyakorlatot megszüntessék a médiában, s a jövőre nézve folyamatosan tárgyalnak ez ügyben a szolgáltatókkal - hívta fel a figyelmet.

Egyelőre január óta a Magyar Televízió mindkét csatornájának műsorait, illetve a Duna Televízió, az RTL Klub és a TV2 adásait figyelik. Azokat a televíziókat, amelyek törvényt sértenek, először figyelmeztetik, s ha ez eredménytelen, akkor nyúlnak majd a pénzbüntetés szankciójához - közölte.

Kiricsi Karola idézte a január 1-jétől hatályban lévő médiatörvény ide vonatkozó részletét: "A lineáris műsorszolgáltatásban közzétett reklám, televíziós vásárlás, valamint a reklám közzétételét akusztikus módon jelző figyelemfelhívás átlagos vagy a néző és hallgató által érzékelt hangereje nem lehet nagyobb, mint környező műsorszámoké".

Beszélt arról is, hogy az Egyesült Államokban, Kanadában, Angliában és Ausztráliában már régóta van érvényben hasonló jellegű szabályozás.

A szóvivő rámutatott: a médiatanács a reklámhangerőt egy teljesen magyar fejlesztésű szoftver segítségével végzi, amely érzékeli és pontosan ki tudja szűrni a kiugróan hangos műsorrészeket. Egy nap alatt ezzel az eszközzel mintegy 200 műsorórát tudnak vizsgálni, és már eddig is találtak számos jogsértést.

A Humanoid nevű szoftver virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a kijelölt műsorszolgáltatók teljes műsorfolyamát, a mért eredményeket fájlokba rendezi, majd táblázatban megjelöli a megadott paramétereket túlszárnyaló műsorrészeket, időpontokat. Azt is teljes bizonyossággal szűri ki a szoftver, hogy reklámblokkokhoz, kereskedelmi üzenetekhez köthetők-e a kiugró hangerő mérései - jegyezte meg.

A program segítségével laikusok számára is könnyen értelmezhetően megjelennek a nézőket zavaró dinamikai változások, és pontosan megjelölhetőek azok az esetek, amelyek során kereskedelmi célból lett hangosabb egy-egy műsor - fogalmazott Kiricsi Karola.

A sajtótájékoztatón Jó Balázs, a médiatanács műsorfigyelő- és elemző főosztályának főosztályvezető-helyettese mutatta be a szoftver működését.

.