A biciklis aluljáró már kész (lásd a fotót), most az autósoknak épül a felüljáró, átadás valamikor 2013 elején lesz.
Befejeződött a betonozás a gyalogos- és kerékpáros aluljáróban, elkészültek a felüljáró pillérei és hídfői. Csütörtökön bejáráson mutatták meg a kivitelezők a sajtónak, hogyan halad a mintegy 2,5 milliárd forintba kerülő, Szombathely közlekedésében jelentős változást hozó felül- és aluljáró építése a Csaba utcában – hangzott el azon a csütörtök délelőtti bejáráson, melyen a GYSEV, a kivitelezők és a sajtó munkatársai mellett részt vettek a helyi politikusok is.
A Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal 41,3 milliárdos európai uniós támogatással végrehajtott, 48,6 milliárd forint összköltségű korszerűsítési munkálatainak keretében nemcsak a vasúti pálya épül át teljes hosszban, de számos helyen megújultak az átjárók, köztük a szombathelyi.
Szombathelyen a Csaba utca szintben keresztezi a Szombathely–Szentgotthárd és a Szombathely–Nagykanizsa vasútvonalat, valamint a Szombathely–Rum vasútvonal megmaradt csonka vágányát és a konténerterminálra vezető vágányt. A Csaba utca nyugati irányban a Szent Gellért utcához, kelet-északkeleti irányban több bekötőút becsatlakozásával a város elkerülő útvonalához közvetlenül csatlakozik.
A 2+1 ún. kiváló sávval, csaknem két és félmilliárd forintért megépülő, 150 méternél hosszabb felüljáróval megszűnik a jelenlegi szintbeni átjáró, és a közúti forgalom 2013-ban már felüljárón, a gyalogos és kerékpáros forgalom aluljárón bonyolódhat. (Az építkezés tervezett befejezése: 2013. január.)
Érdekesség az aluljáró kialakításánál, hogy az megfelel a kétirányú gyalogos és a kétirányú kerékpáros forgalomnak, valamint havária esetén lehetőséget nyújt kisebb autó, esetleg mentőautó átjutására is. A felüljáró a vasút felett összeköttetést biztosít a Csaba és a Szent Gellért utca között, valamint a becsatlakozó Mikes Kelemen utca és a Sólyom utca felől érkezők részére.
A beruházás - tudtuk meg - jelentősen növeli a közlekedésbiztonságot, csökkenti a környezetterhelést és a menetidőt a forgalmas útszakaszon.
A csütörtöki bejáráson a gyalogos-kerékpáros aluljáró építéséről a kivitelező konzorcium vezetőjének, a KÖZGÉP Zrt.-nek a képviselői elmondták: a beton szerkezeti munkák elkészültek, a belső falfelületek, a térvilágítás kialakítása, a járófelület aszfaltozása, a gépészet van még hátra.
A felüljáró alépítményi munkái, a síkalapok, pillérek, hídfők elkészültek, a csatlakozó háttöltéssel együtt. Az acél felszerkezet gerendáit gyártják, ezeket folyamatosan építik be a helyszínen. A beépítés a terhelés által okozott, tervezett pillér- és hídfő süllyedések lejátszódásáig, jövő év márciusáig befejeződik, azt követően kezdi meg a kivitelező a beton pályalemez építését és a szerkezet befejező munkáit.
A Csaba utca felőli oldalon csatlakozó töltést megtámasztó támfal – amely eddig Magyarországon nem alkalmazott technológiával készül – szerkezetkész állapotban van, ez biztosítja a Csaba utca felől a Sólyom utca megközelítéshez szükséges út kialakíthatóságának feltételét.
Ahhoz, hogy a két közlekedési műtárgy megépülhessen, az alul- és felüljáró szerkezet építési fázisainak megfelelően szükség volt a szentgotthárdi és a nagykanizsai vasúti pályák mozgatására, egy ún. vasúti provizórium, azaz ideiglenes híd beépítésével.
Épülnek a felüljáróhoz csatlakozó töltések, a kivitelező szeretne az év végére olyan állapotot elérni, hogy jövőre már csak a klasszikus útépítési munkák és a végső terep- és környezetkialakítás maradjon hátra.
A projekt megvalósítását érintő közművek közül a víz- és szennyvízvezetékek kiváltása már megtörtént.
A telefon- és kommunikációs kábelek kiváltása az építkezés haladásával párhuzamosan, a felhasználók zavarása nélkül történik.