"Nagyon sok minden változott" - Interjú Molnár Miklós szombathelyi alpolgármesterrel

2014.11.13. 14:39

Minden szempontból izgalmasnak ígérkezik a szombathelyi közélet következő öt éve. A történet egyik kulcsszereplője Molnár Miklós alpolgármester lehet, aki a Pro Savaria Egyesület képviseletében jutott a közgyűlésbe. Az ő támogatásával van többsége a polgármesternek a megyeszékhelyen.

Hogy érezted magad az első közgyűlésen? Kemény kritikákat és kemény jelzőket kaptál. 

Az történt, amire számítottam. Másként viselkednek az emberek a nyilvánosság előtt, és másként a magánbeszélgetéseken. Én meg olyan vagyok, hogy nehezen tudom elfogadni, hogy miközben valaki a háttérbeszélgetéseken igyekszik velem jó kapcsolatokat ápolni, addig a közgyűlésen valótlan és hamis állításokat fogalmaz meg. A polgármester-választást megnyerte Puskás Tivadar.  A Fidesz nem nyerte meg a választást, az MSZP pedig - ha csak kicsivel is, de - elvesztette. Ezt láthatóan az utóbbiak nagyon nehezen emésztik meg, és felelősöket keresnek. Pedig nagyon egyszerű a helyzet: ennél több szavazatot kellett volna kapniuk. A választások után a Pro Savaria folyamatosan értékelte a helyzetet, 18-20 ember jött ilyenkor össze, főként a képviselőjelöltek és a régi tagok, és közös megállapodás született a tárgyalási irányelvekről, később a döntésről. 

Térjünk vissza a közgyűléshez és annak tartalmi részéhez.

Össze kellett rakni a közgyűlés és a város működőképességét, ami a kis többség miatt most különösen érzékeny kérdés. Ellenzéki szemszögből nézve talán jogos is volt néhány kritika, városvezetői szempontból viszont biztosítani kell a döntéshozás feltételeit. Ilyennek gondolom azt, hogy a napirend elfogadásához minősített többségre, azaz 11 szavazatra van szükség. E nélkül semmi más nem lenne az elkövetkezendő hónapokban, mint rendkívüli közgyűlések sora, ahol a baloldal a választási programban megígért 6-8 pontját próbálja megvalósítani. Ezeknek egy része - ilyen a parkolás vagy a szociális vállalások - amúgy is megvalósíthatatlan.

Molnár Miklós

A közgyűlésen a városi tévé élő közvetítése és a Falco-gyár ügyében ért még nehéztüzérségi támadás. 

Változatlan az álláspontom, hogy a közgyűlés nyilvánosságát maximálisan biztosítani kell, ideértve a tévés közvetítést. A kérdés csak az, hogy ezt mikor és hogyan tesszük meg. Elég csak azt mondanom, hogy állítólag a városi tévé jelenleg csak a szombathelyi háztartások szűk felében fogható, így a sokat hangoztatott tévés nyilvánosság is viszonylagos.  Az élő közvetítésnek szerintem február-március körül érnek be a feltételei, remélem addigra a kedélyek is lecsillapodnak, és a közvetítésben nem lesznek már nyomdafestéket nem tűrő kifejezések.  A Falco-gyár ügyében - mint annyiszor - politikai köntösbe próbálnak csomagolni szakmai kérdéseket. Minden oldalon sok igazság van, mi hónapok óta azon dolgozunk, hogy kijussunk ebből a zsákutcából. Ahogy a közgyűlésen is mondtam, remélhetőn már január végén mindenki megelégedésére hosszú távra rendezni tudjuk ezt a kérdést. Ezt a választási kampányban egy, a Pro Savaria által szervezett fórumon a helyszínen, kb. 40 lakó előtt kifejtettem részletesen, hogy aztán a közgyűlésen miért adnak a számba olyan mondatokat, melyeket soha nem mondtam, az más kérdés. 

A Pro Savaria Egyesület több szavazatot kapott, mint két parlamenti párt, de azért ezt nehéz átütő sikernek nevezni. 

Magyarországon nemcsak a megyeszékhelyekre, de a kisebb városokra jellemző, hogy pártdominanciák vannak, és ebből borzasztóan nehéz kitörni. A Pro Savaria elméletileg egy régi egyesület, de valójában az elmúlt nyolc évben nem jelent meg önállóan a közéletben. Ahhoz képest, hogy néhány hónapunk volt a felkészülésre, szerintem rendkívül jó eredményt értünk el a választásokon. A listás szavazatoknál átlagosan bőven 8 százalék felett voltunk, egy olyan pártot is megelőztünk, amely tavasszal 15 százalékot kapott az országgyűlési választásokon. 

Polgármester-jelöltként gyenge 5 százalékot kaptál. Mennyire voltál csalódott? 

Nem éltem meg csalódásként, hiszen ha nem nagy szervezet színeiben indul valaki, akkor tudja, hogy nem nyerhet. A kampányunk lényege sem az volt, hogy a polgármester-jelölt kapjon minél több szavazatot, hanem az egyéni jelöltjeink. Hogy ez mennyire így volt, arra példa, hogy saját körzetemben egyéni jelöltként több szavazatot kaptam, mint polgármester-jelöltként. A szavazóink valószínűleg szerették volna, ha az egyesület ott van a közgyűlésben, de tisztába voltak vele, hogy a rám adott voksok elvesznek.

Sokan találgatják, hogy a Pro Savaria melyik párttól vette el a szavazatokat.  

Azt gondolom, a jelöltjeink személye volt a kulcs, hiszen ismert, az asztalra már sokat letett embereket sikerült indítanunk. Ők a körzetekben valószínűleg minden párttól hódíthattak el szavazókat, de a legtöbb támogatónk valószínűleg az átlagnál tájékozottabb, mérsékelt jobboldali rétegből érkezett.

A választások előtt meglehetősen elmérgesedett a viszony a Fidesz és a Pro Savaria között. Most majdnem ugyanazokkal az emberekkel kell együtt dolgoznod egy épületben, egy asztalnál. Nem kellemetlen? 

Ha szakmai kérdésekben egyet tudunk érteni, akkor igazából engem nem zavar, hogy ki ül velem szemben. Persze az ember nyilván levonja a tanulságokat a történtekből, és próbálja úgy alakítani a dolgokat, hogy még egyszer ne fordulhasson elő hasonló helyzet.  

Ugyanúgy a költségvetésekért, a pénzügykért felelős alpolgármester vagy, mint a korábbi ciklusban. Első ránézésre nem sok minden változott. 

Nagyon sok minden változott. Immár hozzám tartoznak olyan városi cégek, mint a Szova, a Szomhull vagy a Távhő. Egyrészt ez egy nagyon komoly cégcsoportot jelent, másrészt a Szovánál ott van még a 2007-ben, Ipkovich György által kibocsájtott kötvény, amelynek hárommilliárdos veszteségét a következő években kell megoldani. Ez egy nagyon súlyos feladat, fontos volt, hogy hozzám kerüljön, így érdemben tudok vele foglalkozni. Számomra alapfeltétel volt az is, hogy a gazdaságfejlesztést és a  mérnökképzést is kontrollálni tudjam. Más jellegű, de fontos változás, hogy a korábbi ciklusban a Fidesznek többsége volt a Pro Savaria nélkül is, így megkerülhetők voltunk. A jelenlegi „10+1 = 1 + 10”-es képviselős rendszerben ez nem lehetséges, ami óriási lehetőség a Pro Savariának, abban az értelemben, hogy sokkal erőteljesebben tudjuk a szakmaiságot képviselni a döntésekben. 

A te szemszögedből melyek azok a kérdések, amelyeket a legsürgősebben meg kell oldani? 

Számomra a legégetőbb az említett Szova-kötvények ügye. Ezt mindenképpen meg kell oldani, miközben azon is el lehet gondolkodni, hogy vajon miért nem történt korábban ez ügyben semmi. Mindenesetre most dolgozunk rajta, és a novemberi közgyűlésre már hozom is az első előterjesztést, hogy decemberben aztán a folyamat elindulhasson. A másik kiemelt feladat a jövő évi költségvetés összeállítása lesz, és közben meg kell határozni a polgármesteri hivatalnak azt a struktúráját, amely a következő öt évben működni fog. Ez utóbbi területen komoly problémák vannak és jelentős változásokra van szükség, a hivatal legfelsőbb vezetésében is.  

Az mennyire igaz, hogy a választások előtt elfutott a költségvetés? 

A működési oldal rendben van, a fejlesztések terén valóban történt ilyen. Hogy pontosan mekkora a különbség, az majd decemberben, az iparűzési adó beérkezésével látható. A helyzet kicsit olyan, mint amikor a családok karácsonykor előrehozzák a vásárlásaikat. Ezeknek a kampány előtti gyors beruházásoknak egy része indokolt volt, habár az erőltetett tempó okozhatott többletköltségeket, és a finanszírozási háttér sem volt megalapozott. A következő pénzügyi évben ezt is helyre kell rakni.

Lesznek változások a szombathelyi költségvetés prioritásaiban? 

Mindenekelőtt annak örülnénk, ha a központi költségvetés változna a jelenlegi elképzelésekhez képest, ugyanis a jelenlegi tervezet hátrányosan érintené a Szombathelyhez hasonló, gazdaságilag erős önkormányzatokat. Egyrészt az iparűzési adó a korábbitól eltérő számítása miatt néhány százmillióval rosszabbul járnánk, emellett hasonló veszteséget jelentene az az elképzelés, hogy a segélyezésből is szinte teljesen kivonul az állam. Zárójelben jegyezném meg, hogy már emiatt is tarthatatlan lenne a segélyezési plafon eltörléséről szóló javaslat.  A költségvetéshez tartozik, hogy a városüzemeltetés területén szeretném erősebben megfogalmazni a saját prioritásainkat. A kampány során például azt éreztük, hogy az itt lakók számára alapvető probléma az utak, járdák és a vízelvezetés állapota. Ahogy a programunkban is megfogalmaztunk, középtávú programra és azonnali cselekvésre van szükség. 

Múlt héten született ítélet a Safó-perben. Most tekintsünk el a pikáns politikai száltól, nézzük meg azt, hogy milyen költségvetési hatása lehet ennek. 70 millió forintról is beszélnek. 

A Safó kérdése kimondottan pártpolitikai kérdés, hiszen az ügyben politikai döntések sorozata született. Akkor is, amikor 2007-ben a városi újságot 10 évre egy magáncégnek privatizálták, és akkor is, amikor 2012-ben ez a szerződést felmondták. Ez utóbbiból adódóan lehetnek fizetési kötelezettségei a városnak. Én nem tudom, hogy lesz-e az ügyben fellebbezés, azt viszont tudom, hogy annál rosszabb nincs, minthogy párhuzamosan finanszírozunk két újságot. Nem akarok populista lenni, de ezt a pénzt sok más fontosabb dologra lehetne fordítani. 

A Pro Savaria választási programja, melyet Szombathely összes háztartásába eljuttattátok, több területen is merész vállalásokat tett. Ilyen például a lakosság számának növelése. Ezek a célkitűzések még állnak? 

Hogyne. A gazdaságfejlesztés ráadásul hozzám tartozik, így nem kérdés, hogy teljesíteni szeretnénk ilyen irányú vállalásainkat. Természetesen a külső tényezők  befolyásolhatják a haladási sebességet, de továbbra is azt gondolom, hogy a kitűzött célok lehetőségként benne vannak a szombathelyi gazdaságban. És ha benne vannak, akkor az a feladatunk, hogy meg is valósítjuk őket. 

Ahogy olvasói hozzászólásaink is bizonyítják, többen emlékeznek olyan szombathelyi egyesületekre, melyek egykor részt vettek a helyi közéletben, aztán eltűntek a politika süllyesztőjében. Mennyire más a Pro Savaria? 

2002 óta egyfolytában jelen vagyunk, és a következő öt évünk is biztosítva van a közgyűlésben. 17 év eleve elég hosszú, és az előttünk álló ciklusban bőven lesz rá idő és alkalom, hogy az egyesület bizonyítsa önállóságát és kialakítsa saját arculatát. Ez azzal is jár, hogy az egyes kérdésekben nyomatékosan megjelenítjük majd saját szakmai álláspontunkat. Azon dolgozunk, és úgy érzékeljük, erre komoly igény is van, hogy 2019-ben a Pro Savariának a jelenleginél is sokkal meghatározóbb szerepe legyen. 

Fotó: Czika László

.